Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/45902
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorเขมกร ไชยประสิทธิ์-
dc.contributor.authorสิทธิฉัตร ศรีปุณยาภิคุปต์en_US
dc.date.accessioned2018-03-23T03:59:18Z-
dc.date.available2018-03-23T03:59:18Z-
dc.date.issued2557-09-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/45902-
dc.description.abstractThe purpose of this study was to develop the information system for inventory management of Squareintertrade Limited Partnership based on the concepts of system development. Data were collected through system users' interviews, business owner and staffs. The study showed that the business had a simple organization structure. There was no specific duty and responsibility officially assigned to the staffs. The managing director had the most important role on decision making and business policy setting. The results from the success factor analysis found out that the success factors for the business were reported as following: 1) the efficiency of the inventory management 2) building up the customers' satisfaction to use the service 3) having a close relationship with suppliers, and 4) having technicians with expertise in the installation of vinyl floor tile. From work process analysis, the current work process could be categorized in four sub-processes, which were merchandise purchasing and inventory management, sale and customer record systems, installation and service, and accounting and financing. The current work process categories had created the overlapping work. Documenting data into the system manually in each working system resulted in false input, lose of data records, and delayed of information searching. The inventory control system implemented within the company was developed using Windows 7. MySQL was applied to monitor the database. PHP was used to create the web application. The working process was re-designed and adjusted into six sub-processes, which were merchandise purchasing system, sale system, inventory management system, supplier record system, customer record system, and product record system. The database system was created. This new working system fostered precision and efficiency in recording and processing the data. Final report from this improved system would be more useful and user-friendly, not only for staffs in each division to follow, but also for the better decision making of the owner. The installation system was a direct cutover strategy. The system test was divided into two parts which were developer testing and user testing. After improvement and complete installation, the new information system can respond to the users' needs. As a result, rapid and accurate work was successfully achieved.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectการพัฒนาระบบสารสนเทศen_US
dc.subjectการจัดการสินค้าคงคลังen_US
dc.subjectห้างหุ้นส่วนจำกัด สแควร์อินเตอร์เทรดen_US
dc.titleการพัฒนาระบบสารสนเทศด้านการจัดการสินค้าคงคลังของห้างหุ้นส่วนจำกัด สแควร์อินเตอร์เทรดen_US
dc.title.alternativeDevelopment of Information System for Inventory Management of Squareintertrade Limited Partnershipen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.classification.ddc658.81-
thailis.controlvocab.thashห้างหุ้นส่วนจำกัด สแควร์อินเตอร์เทรด-
thailis.controlvocab.thashระบบสารสนเทศเพื่อการจัดการ-
thailis.controlvocab.thashสินค้าคงคลัง-
thailis.manuscript.callnumberว 658.81 ส344ก-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาระบบสารสนเทศด้านการจัดการสินค้าคงคลังของ ห้างหุ้นส่วนจำกัด สแควร์อินเตอร์เทรด โดยใช้แนวคิดทฤษฎีการพัฒนาระบบสารสนเทศ โดยทำการเก็บรวบรวมข้อมูลจากการสัมภาษณ์เจ้าของกิจการและพนักงานในแต่ละหน้าที่งานของกิจการ จากการวิเคราะห์กิจการเบื้องต้นพบว่า มีโครงสร้างองค์กรที่เรียบง่าย ไม่มีการกำหนดหน้าที่และชอบเขตความรับผิดชอบของพนักงานอย่างชัดเจน เจ้าของกิจการเป็นผู้ที่บทบาทสูงสุดในการตัดสินใจและการกำหนดนโยบายในการทำงาน จากการวิเคราะห์ปัจจัยแห่งความสำเร็จ พบว่า ปัจจัยที่ส่งผลให้กิจการสามารถดำเนินธุรกิจได้อย่างมีประสิทธิภาพได้แก่ 1) การจัดการสินค้าคงคลังอย่างมีประสิทธิภาพ 2) การสร้างความพึงพอใจให้แก่ลูกค้า 3) การมีความสัมพันธ์ที่ดีกับผู้ผลิตสินค้า 4) การมีช่างกระเบื้องยางที่มีความชำนาญด้านการการติดตั้งกระเบื้องยาง ผลการวิเคราะห์ระบบงานที่ใช้การอยู่ในปัจจุบัน พบว่ามีการแบ่งออกเป็น 4 ระบบงาน ได้แก่ ระบบงานการซื้อสินค้าและการจัดการสินค้าคงคลัง ระบบงานขายสินค้าและงานระเบียนลูกค้า ระบบงานติดตั้งและการให้บริการหลังการขาย และระบบงานบัญชีและการเงิน ซึ่งการทำงานในระบบงานปัจจุบันแต่ละหน้าที่งานมีทำงานที่ซ้ำซ้อนกันระหว่างแต่ละหน้าที่งาน การทำงานในแต่ละระบบงานจะจัดทำเอกสารด้วยมือ ก่อให้เกิดความผิดพลาดในการบันทึกข้อมูล เกิดการสูญหายของข้อมูล และความล้าช้าในการค้นหาข้อมูลเก่า ระบบสารสนเทศด้านการสินค้าคงคลัง ของห้างหุ้นส่วนจำกัด อินเตอร์เทรด มีการพัฒนาโดยใช้ระบบวินโดวส์เซเวน ใช้โปรแกรมมายเอสคิวแอลในการจัดการระบบฐานข้อมูล และใช้โปรแกรมพีเอชพีในการเขียนเว็บแอพพลิเคชัน การพัฒนาระบบสารสนเทศใหม่ แบ่งออกเป็น 6 ระบบ ได้แก่ ระบบงานการรับสินค้าเข้า ระบบงานการจ่ายสินค้าออก ระบบงานสินค้าคงคลัง ระบบงานระเบียนผู้ผลิต ระบบงานระเบียนลูกค้า และระบบงานระเบียนสินค้า การพัฒนาระบบฐานข้อมูลภายใต้โครงสร้างของระบบสารสนเทศใหม่ ทำให้ลดความซ้ำซ้อนของข้อมูลที่เกิดขึ้นจากแต่ละหน้าที่งาน ข้อมูลที่ถูกบันทึกและประมวลผลไม่เกิดความคลาดเคลื่อน และสามารถประมวลผลรูปแบบรายงานที่เป็นประโยชน์แก่พนักงานในแต่ละหน้าที่งานและผู้บริหารเพื่อใช้ในการปฏิบัติงานและการตัดสินใจได้อย่างมีประสิทธิภาพ การนำระบบไปใช้งานได้เลือกวิธีการติดตั้งระบบแบบวิธีการเปลี่ยนโดยตรง มีการทดสอบระบบแบ่งออกเป็น 2 ส่วน ได้แก่การทดสอบโดยผู้พัฒนาระบบ และทดสอบโดยผู้ใช้งานระบบ ภายหลังการติดตั้งและทดสอบระบบพบว่า ระบบสารสนเทศที่พัฒนาขึ้นสามารถตอบสนองความต้องการของพนักงานและผู้บริหารได้เป็นอย่างดี ทำให้การปฏิบัติงานต่างๆ เป็นไปอย่างรวดเร็วและมีความถูกต้องen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ABSTRACT.pdfABSTRACT191.21 kBAdobe PDFView/Open
APPENDIX.pdfAPPENDIX926.27 kBAdobe PDFView/Open
CHAPTER 1.pdfCHAPTER 1421.14 kBAdobe PDFView/Open
CHAPTER 2.pdfCHAPTER 2400.84 kBAdobe PDFView/Open
CHAPTER 3.pdfCHAPTER 3314.09 kBAdobe PDFView/Open
CHAPTER 4.pdfCHAPTER 46.19 MBAdobe PDFView/Open
CHAPTER 5.pdfCHAPTER 5327.59 kBAdobe PDFView/Open
CONTENT.pdfCONTENT217.28 kBAdobe PDFView/Open
COVER.pdfCOVER951.75 kBAdobe PDFView/Open
REFERENCE.pdfREFERENCE267.24 kBAdobe PDFView/Open


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.