Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79892
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสมเกียรติ อินทสิงห์-
dc.contributor.advisorศักดา สวาทะนันทน์-
dc.contributor.authorจิราวัฒน์ จันทร์วิเศษen_US
dc.date.accessioned2024-07-28T07:08:48Z-
dc.date.available2024-07-28T07:08:48Z-
dc.date.issued2567-04-06-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79892-
dc.description.abstractThis study had two main objectives: 1) to compare the teamwork and collaboration competency of grade 2 students before and after the implementation of phenomenon-based learning within an integrated learning unit in Chiang Mai smart city, and 2) to compare the systematic thinking skill of these students before and after the same phenomenon-based learning implementation. The research sample was comprised of 40 grade 2 students, they were chosen by cluster random sampling from Tonkaewphadungpittayalai School, Chiang Mai Provincial Administrative Organization, during the second semester of the academic year 2566. Five phenomenon-based learning lesson plans were employed in the research, along with data collection tools, including competence assessment forms for teamwork and collaboration, and systematic thinking skill assessment. The data were analyzed to calculate mean scores, standard deviations, and t-test. The study findings were summarized as follows: 1) The teamwork and collaboration competency of students after using phenomenon-based learning in Chiang Mai smart city integrated learning unit were significantly higher than before at a statistically significant level of .01. And 2) The systematic thinking skill of students after using phenomenon-based learning in Chiang Mai smart city integrated learning unit were significantly higher than before at a statistically significant level of .01.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectปรากฏการณ์en_US
dc.subjectสมาร์ทซิตี้en_US
dc.titleการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปรากฏการณ์เป็นฐานในหน่วยการเรียนรู้บูรณาการเชียงใหม่สมาร์ทซิตี้เพื่อพัฒนาสมรรถนะการรวมพลังทำงานเป็นทีมและทักษะการคิดเชิงระบบของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2en_US
dc.title.alternativeUsing phenomenon-based learning provision in Chiang Mai smart city integrated learning unit to enhance teamwork and collaboration competency, and systematic thinking skill of Grade 2 studentsen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashโรงเรียนต้นแก้วผดุงพิทยาลัย-
thailis.controlvocab.thashการศึกษาขั้นประถม -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashการเรียนรู้-
thailis.controlvocab.thashความคิดและการคิด-
thailis.controlvocab.thashทักษะทางการคิด-
thailis.controlvocab.thashการทำงานเป็นทีม-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาในครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบสมรรถนะการรวมพลังทำงาน เป็นทีมของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 ก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปรากฏการณ์ เป็นฐานในหน่วยการเรียนรู้บูรณาการเชียงใหม่สมาร์ทซิตี้ และ 2) เปรียบเทียบทักษะการคิด เชิงระบบของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 ก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปรากฏการณ์ เป็นฐานในหน่วยการเรียนรู้บูรณาการเชียงใหม่สมาร์ทซิตี้ ตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาในครั้งนี้ คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2/1 โรงเรียนต้นแก้วผดุงพิทยาลัย ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2566 จำนวน 40 คน ได้มาโดยการสุ่มแบบกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการทดลอง คือ แผนการจัดการเรียนรู้ โดยใช้ปรากฏการณ์เป็นฐาน จำนวน 5 แผน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ แบบประเมินสมรรถนะการรวมพลังทำงานเป็นทีม และแบบประเมินทักษะการคิดเชิงระบบ โดยนำข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์หาค่าเฉลี่ย ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าสถิติทดสอบที ผลการศึกษา พบว่า 1) สมรรถนะการรวมพลังทำงานเป็นทีมของนักเรียนหลังการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปรากฏการณ์เป็นฐานในหน่วยการเรียนรู้บูรณาการเชียงใหม่สมาร์ทซิตี้ สูงกว่าก่อนการจัดการเรียนรู้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และ 2) ทักษะการคิดเชิงระบบของนักเรียนหลังการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปรากฏการณ์เป็นฐานในหน่วยการเรียนรู้บูรณาการเชียงใหม่สมาร์ทซิตี้ สูงกว่าก่อนการจัดการเรียนรู้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01en_US
Appears in Collections:EDU: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
650232013 จิราวัฒน์ ใจเสมอ.pdf14.17 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.