Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69545
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | อาจารย์ ดร. อารยา ผลธัญญา | - |
dc.contributor.author | ธนวัฒน์ มณี | en_US |
dc.date.accessioned | 2020-08-14T03:02:17Z | - |
dc.date.available | 2020-08-14T03:02:17Z | - |
dc.date.issued | 2020-04 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69545 | - |
dc.description.abstract | This study was quantitative research. The purposes of this study were to develop and examine a causal relationship model of factors affecting study-related burnout among high school students with the empirical data. The developed model consisted of 5 latent variables and 14 observed variables. The sample, selected by multi-stage sampling technique, consisted of 529 senior high school students. The data was collected by rating scale questionnaires, which are Study-Related Burnout questionnaire, Academic Stress questionnaire, School Engagement questionnaire and Self-Expectation questionnaire. The study found that the causal relationship model of factors affecting study-related burnout among high school students after adjusting was significantly consistent with empirical data (χ2 = 365.92, df = 64, P = .00, GFI = .91, CFI = .89, SRMR = .08). The factors that had negative affected on study-related burnout among high school students were school engagement. Self-expectation had indirect negative effect on academic stress of high school students through school engagement. School engagement had indirect negative effect on study-related burnout of high school students through academic stress. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.title | รูปแบบความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของปัจจัยที่ส่งผลต่อภาวะหมดไฟในการเรียนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย | en_US |
dc.title.alternative | Causal Relationship Model of Factors Affecting Study-Related Burnout Among High School Students | en_US |
dc.type | Thesis | |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและตรวจสอบรูปแบบความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของปัจจัยที่ส่งผลต่อภาวะหมดไฟในการเรียนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายกับข้อมูลเชิงประจักษ์ โดยโมเดลที่ใช้ในการวิเคราะห์มีตัวแปรแฝงทั้งหมด 5 ตัวแปร และตัวแปรสังเกตได้ 14 ตัวแปร กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยได้มาโดยการสุ่มแบบหลายขั้นตอน โดยเป็นนักเรียนที่ศึกษาอยู่ในระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายในเขตอำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่ จำนวน 529 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วยแบบสอบถามข้อมูลลักษณะส่วนบุคคล แบบสอบถามภาวะหมดไฟในการเรียน แบบสอบถามความเครียดด้านการเรียน แบบสอบถามความรู้สึกยึดมั่นผูกพันกับโรงเรียน แบบสอบถามสัมพันธภาพระหว่างบุคคล และแบบสอบถามความคาดหวังในตนเอง ผลการวิจัยพบว่า รูปแบบความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของปัจจัยที่ส่งผลต่อภาวะหมดไฟในการเรียนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายหลังจากการปรับรูปแบบมีความสอดคล้องกลมกลืนกับข้อมูลเชิงประจักษ์ (χ2 = 365.92, df = 64, P = .00, GFI = .91, CFI = .89, SRMR = .08) โดยปัจจัยที่มีอิทธิพลทางตรงเชิงลบต่อภาวะหมดไฟในการเรียนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายได้แก่ ความรู้สึกยึดมั่นผูกพันกับโรงเรียน และความคาดหวังในตนเองมีอิทธิพลทางอ้อมเชิงลบต่อความเครียดด้านการเรียน โดยมีความรู้สึกยึดมั่นผูกพันกับโรงเรียนเป็นตัวแปรส่งผ่าน และพบว่าความรู้สึกยึดมั่นผูกพันกับโรงเรียนมีอิทธิพลทางอ้อมเชิงลบต่อภาวะหมดไฟในการเรียน โดยมีความเครียดด้านการเรียนเป็นตัวแปรส่งผ่าน | en_US |
Appears in Collections: | HUMAN: Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
610132018 ธนวัฒน์ มณี.pdf | 8.72 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.