Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/39276
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | รองศาสตราจารย์ ดร. รัชนีกร ทองสุขดี | - |
dc.contributor.advisor | รองศาสตราจารย์ สร้อยสุดา วิทยากร | - |
dc.contributor.author | สุทัตตา กัฬหะสุต | en_US |
dc.date.accessioned | 2016-01-04T08:50:27Z | - |
dc.date.available | 2016-01-04T08:50:27Z | - |
dc.date.issued | 2557-05-08 | - |
dc.identifier.uri | http://repository.cmu.ac.th/handle/6653943832/39276 | - |
dc.description.abstract | The Objective of this independent research is to study the outcome of using a preparation package in writing skills for a children with Down Syndrome and to compare scores of writing skills before, during and after using preparation package. This case study use purposive sampling. We undertook a case-control study at Rajanagarindra Institute of Child Development, Chiang Mai who is a 7 years old boy. Intellectual level 73 and diagnosed by doctor as Down Syndrome. Case study was conducted in kindergarten grade 3, Dara academy school, Chiang Mai. Instruments used in the study include: 1) preparation package that consisted of 10 educational plans which consist of 5 learning preparation activities and 5 written styles 2) evaluation form of capabilities and 3) behavioral observation form of a case study. The results showed that the writing ability of Down Syndrom child before, during and after using the preparation package have increased gradually as follows: 55.56 % (fair) , 69.44 % (good), 72.22 % (very good) , 91.67 % (excellent) and 100 % (excellent) , from the first week to the fourth week, accordingly. For the behavioral observation part, After using writing preparation package for 2 weeks, he showed a good attention span and enthusiastic. Moreover, he could hold the pencil firmly with static tripod grasp (thumb, index finger and middle finger) and control hand writing movement by wrist. However, he could not write at appropriately speed and dexterity. Sometimes the researcher must help and give suggestions on writing direction. For the period of 4 weeks, the case study showed good controls of the movement of wrist in writing , such as start writing immediately, writing at appropriately speed and completely, and completely writing on dash lines. Besides, case study had a very good attention span. In addition, the conversation with his parents provided two issues; 1) curiosity of child; 2) changing in hand writing such as case study can start writing consonants by himself, writing alphabets in any directions correctly, deeply and clearly. | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.subject | การศึกษาพิเศษ | en_US |
dc.subject | เด็กพิเศษ | en_US |
dc.title | ผลของการใช้ชุดเตรียมความพร้อมเพื่อพัฒนา การเขียนของเด็กดาวน์ซินโดรม | en_US |
dc.title.alternative | Effects of preparation package to improve writing skills for a child with down syndrome | en_US |
dc.type | Independent Study (IS) | |
thailis.classification.ddc | 371.9 | - |
thailis.controlvocab.thash | การศึกษาพิเศษ | - |
thailis.controlvocab.thash | เด็กพิเศษ | - |
thailis.controlvocab.thash | กลุ่มอาการดาวน์ | - |
thailis.controlvocab.thash | ความบกพร่องทางสติปัญญา | - |
thailis.controlvocab.thash | ด็ก -- การเขียน | - |
thailis.manuscript.callnumber | ว/ภน 371.9 ส4411ผ | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การศึกษาค้นคว้าแบบอิสระครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลการใช้ชุดเตรียมความพร้อมด้านการเขียนสำหรับเด็กดาวน์ซินโดรมกรณีศึกษาและเปรียบเทียบคะแนนความสามารถด้านการการเขียนของเด็กดาวน์ซินโดรมกรณีศึกษาก่อน ระหว่างและหลังการใช้ชุดเตรียมความพร้อม เลือกตัวอย่างแบบเจาะจงเด็กดาวน์ซินโดรมกรณีศึกษา เพศชาย อายุ 7 ปี ระดับสติปัญญาเท่ากับ 73 ปัจจุบันเข้ารับการรักษาที่สถาบันพัฒนาการเด็กราชนครินทร์ จังหวัดเชียงใหม่ ได้รับการวินิจฉัยจากแพทย์ว่าเป็นดาวน์ซินโดรม กำลังศึกษาอยู่ชั้นอนุบาล 3 โรงเรียนดาราวิทยาลัย จังหวัดเชียงใหม่ เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา ได้แก่ 1) ชุดเตรียมความพร้อมที่ประกอบด้วยแผนการเรียนรู้ 10 แผน ประกอบด้วย แผนกิจกรรมเตรียมความพร้อม 5 แผนและแผนแบบฝึกลีลามือ 5 แผน 2) แบบวัดผลความสามารถด้านการเขียน 3) แบบสังเกตพฤติกรรมการเรียนของกรณีศึกษา ผู้ศึกษานำเสนอข้อมูลในรูปแบบตารางประกอบความเรียง และการบรรยายพฤติกรรม ผลการศึกษาพบว่า ความสามารถด้านการเขียนของเด็กดาวน์ซินโดรม ก่อน ระหว่าง และหลังใช้ชุดเตรียมความพร้อม มีพัฒนาการดังนี้คือ ความสามารถด้านการเขียนโดยรวมก่อนใช้ชุดเตรียมความพร้อมเท่ากับร้อยละ 55.56 อยู่ในระดับ พอใช้ ระหว่างใช้ชุดเตรียมความพร้อมในสัปดาห์ที่ 1 เท่ากับร้อยละ 69.44 อยู่ในระดับ ดี ระหว่างใช้ชุดเตรียมความพร้อมในสัปดาห์ที่ 2 เท่ากับร้อยละ 72.22 อยู่ในระดับ ดีมาก ระหว่างใช้ชุดเตรียมความพร้อมในสัปดาห์ที่ 3 เท่ากับร้อยละ 91.67 อยู่ในระดับ ดีเยี่ยม และหลังใช้ชุดเตรียมความพร้อมสัปดาห์ที่ 4 เท่ากับร้อยละ 100 อยู่ในระดับ ดีเยี่ยม การสังเกตพฤติกรรมการเรียนรู้ขณะที่ใช้ชุดเตรียมความพร้อม เมื่อผ่านไปแล้ว 2 สัปดาห์กรณีศึกษามีความสนใจในการทำกิจกรรมดี กระตือรือร้น ความสามารถในการจับดินสอใช้นิ้วโป้ง นิ้วชี้และนิ้วกลาง จับได้แน่นพอควร การควบคุมการเคลื่อนไหวเริ่มใช้ข้อมือในการเขียนแต่ยังขาดความรวดเร็ว คล่องแคล่วในการเขียน บางครั้งผู้ศึกษาต้องให้ความช่วยเหลือให้การชี้แนะ โดยเฉพาะการบอกทิศทางการเขียน และเมื่อครบทั้ง 4 สัปดาห์ กรณีศึกษาควบคุมการเคลื่อนไหวข้อมือในการเขียนได้ดี ลงมือเขียนได้ทันที รวดเร็ว การเขียนทับเส้นประได้สมบูรณ์ กรณีศึกษามีความสนใจในการทำดีมาก ทำได้ต่อเนื่องจนจบกิจกรรม นอกจากนั้นการสนทนากับผู้ปกครองหลังการใช้ชุดเตรียมความพร้อม พบทั้งหมด 2 ประเด็น คือ 1. ความอยากรู้หรือใคร่รู้ของกรณีศึกษา 2. การเปลี่ยนแปลงความสามารถในการเขียนไม่ว่าจะเป็นการริเริ่มเขียนพยัญชนะได้เอง การเขียนพยัญชนะที่มีทิศทางม้วนหัวขึ้นและลงได้ถูกต้อง และน้ำหนักของลายมือมีความเข้ม ชัดเจน | en_US |
Appears in Collections: | EDU: Independent Study (IS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ABSTRACT.pdf | ABSTRACT | 306.59 kB | Adobe PDF | View/Open |
APPENDIX.pdf | APPENDIX | 1.67 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
CHAPTER 1.pdf | CHAPTER 1 | 269.49 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
CHAPTER 2.pdf | CHAPTER 2 | 625.17 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
CHAPTER 3.pdf | CHAPTER 3 | 620.17 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
CHAPTER 4.pdf | CHAPTER 4 | 1.94 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
CHAPTER 5.pdf | CHAPTER 5 | 343.42 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
CONTENT.pdf | CONTENT | 151.26 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
COVER.pdf | COVER | 611.74 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
REFERENCE.pdf | REFERENCE | 369.19 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.