Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/39841
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorภาสกร เตวิชพงศ์-
dc.contributor.authorศิรินภา ใจเมืองen_US
dc.date.accessioned2016-12-12T15:18:49Z-
dc.date.available2016-12-12T15:18:49Z-
dc.date.issued2557-
dc.identifier.urihttp://repository.cmu.ac.th/handle/6653943832/39841-
dc.description.abstractThe purposes of the study were (1) to investigate the impact of online social network media on male basketball players’ performance aged between 16-18 years and (2) to make a comparison the shooting accuracy and the lay-up shooting skills between pre-test and post-test of using online social network media. The samples were males basketball players aged 16-18 years. There were 16 samples and divided into 2 groups, control and experimental groups, 8 members in each group. A set of tests was consisted of (1) the first shooting skill which the player aims to score by using the right hand to lay-up shooting the ball from the left side of the basket and (2) the second shooting skill which the player aims to score by using the left hand to lay-up shooting the ball from the right side of the basket. Data gathering consisted of 2 stages; pre-test (before using online social network media) and post-test (after 8 weeks). Both the shooting accuracy and the lay-up shooting steps were recorded and analyzed by using the paired t-test. The results demonstrated that the performance of the experimental group had shown greatly improved in term of the shooting accuracy and the shooting steps of the basketball players after the use of online social network media as a tool to introduce lay-up shooting skills. The finding of pre-test performance of the experimental group comparing with the post-test was significantly different at p < .01, but there was not statistically different in the control group. In conclusion, the basketball shooting performance of the experimental group showed great improvement in term of the shooting accuracy and steps for the lay-up shooting skills. The study therefore could be concluded that online social network media had a great impact on the improvement of the basketball lay-up shooting skills.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectการสังเกตen_US
dc.subjectสื่อเครือข่ายสังคมออนไลน์en_US
dc.subjectการยิงลูกใต้ห่วงen_US
dc.subjectนักกีฬาบาสเกตบอลen_US
dc.titleผลของการเรียนรู้โดยการสังเกตตัวแบบด้วยการใช้สื่อเครือข่ายสังคมออนไลน์ต่อทักษะในการยิงลูกใต้ห่วงของนักกีฬาบาสเกตบอลen_US
dc.title.alternativeThe Effect of model learning theory with online social network media on Lay-up shooting skills of basketball playersen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.classification.ddc796.323-
thailis.controlvocab.thashบาสเกตบอล-
thailis.controlvocab.thashสื่อสังคมออนไลน์-
thailis.manuscript.callnumberว 796.323 ศ373ผ-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 2 ประการคือ (1) เพื่อศึกษาผลของการใช้สื่อเครือข่ายสังคมออนไลน์ในการพัฒนาทักษะการยิงลูกใต้ห่วงของนักกีฬาบาสเกตบอลชาย รุ่นอายุ 16-18 ปี (2) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ในการทำแต้มคะแนนจากการยิงประตูและทักษะในการยิงลูกใต้ห่วงของนักกีฬาก่อนและหลังการใช้สื่อเครือข่ายสังคมออนไลน์ โดยรูปแบบการศึกษาเป็นการศึกษาเชิงทดลอง กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในครั้งนี้เป็นนักกีฬาบาสเกตบอลชายรุ่นอายุ 16-18 ปี จำนวน 16 คน แบ่งเป็น 2 กลุ่มๆ ละ 8 คน การทดสอบที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ได้แก่ ทักษะที่ 1 ทักษะการยิงลูกใต้ห่วงแบบตวัดลูกใต้แป้นหงายมือด้วยมือขวาไปยิงฝั่งซ้าย ทักษะที่ 2 ทักษะการยิงลูกใต้ห่วงแบบตวัดลูกใต้แป้นหงายมือด้วยมือซ้ายไปยิงฝั่งขวา การเก็บรวบรวมข้อมูลแบ่งออกเป็น 2 ขั้นตอน ได้แก่ ก่อนการทดลอง (Pre-test) และหลังการทดลอง 8 สัปดาห์ แล้วจึงนำข้อมูลที่เก็บได้จากการบันทึกทั้งทักษะความแม่นยำและทักษะการยิงลูกใต้ห่วงมาวิเคราะห์ โดยการคำนวณหาความแตกต่างทางสถิติด้วยค่าที (t-test) ผลการศึกษาพบว่า ภายหลังการใช้สื่อเครือข่ายสังคมออนไลน์ในการพัฒนาทักษะ 8 สัปดาห์ เมื่อเปรียบเทียบกับก่อนเริ่มการทดลอง (Pre-test) นักกีฬาบาสเกตบอลในกลุ่มทดลองมีทักษะความแม่นยำและทักษะจังหวะในการยิงลูกใต้ห่วง เฉพาะในท่าทักษะที่ 1 มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 แสดงให้เห็นว่าปัจจัยในการใช้สื่อเครือข่ายสังคมออนไลน์โดยให้นักกีฬามีการเรียนรู้จากการสังเกตหรือการเลียนแบบจากตัวแบบในสื่อเครือข่ายสังคมออนไลน์นั้น มีผลต่อการพัฒนาทักษะในการฝึกเทคนิคจังหวะการยิงประตูใต้ห่วงen_US
Appears in Collections:GRAD-Sciences and Technology: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ABSTRACT.pdfABSTRACT235.45 kBAdobe PDFView/Open
APPENDIX.pdfAPPENDIX1.14 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 1.pdfCHAPTER 1242.13 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 2.pdfCHAPTER 2415.35 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 3.pdfCHAPTER 3350.42 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 4.pdfCHAPTER 4351.2 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 5.pdfCHAPTER 5315.35 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CONTENT.pdfCONTENT219.18 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
COVER.pdfCOVER602.98 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
REFERENCE.pdfREFERENCE263.43 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.