Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80154
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAcrapol Nimmolrat-
dc.contributor.authorQuanrong, Wuen_US
dc.date.accessioned2024-11-13T00:29:32Z-
dc.date.available2024-11-13T00:29:32Z-
dc.date.issued2024-10-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80154-
dc.description.abstractGlobally, the hotel industry faces challenges such as digital transformation, oversupply, diversification of consumer demands, and rising labour costs. Moreover, with the extensive application of automation technology and artificial intelligence, the hotel industry has adopted service robots to provide personalized services, improve efficiency, and reduce costs. Therefore, organizations need to update and transform their business models to remain competitive, and individuals also need to adapt their thinking to cope with technological changes. This study adopts a mixed-methods approach. Set against the backdrop of the hotel industry in Chengdu, it firstly explores hotel employees’ perceptions of service robots based on the UTAUT model and secondly formulates a strategic framework to improve hotel employees’ acceptance of service robots based on the ADKAR model. The findings show that performance expectancy, effort expectancy, social influence, and facilitating conditions are closely related to employees’ behavioural intentions. Additionally, it reveals novel perceptions influencing these intentions: perceived risk, perceived service robot level, and attitude. Furthermore, a strategic framework is proposed to enhance hotel employees’ acceptance of service robots. This study not only fills a research gap, but also provides a road-map for organizational change management and sustainability, emphasizing the importance of communication. This facilitates the integration and application of service robots in the hotel industry. In the future, the acceptance of service robots can be explored from different directions, such as robot capabilities, vendors, and human resource management.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChiang Mai : Graduate School, Chiang Mai Universityen_US
dc.titleEmployee perception on service robot acceptance in Chengdu hotel industryen_US
dc.title.alternativeการรับรู้ของพนักงานเกี่ยวกับการยอมรับหุ่นยนต์บริการในอุตสาหกรรมโรงแรมเฉิงตูen_US
dc.typeIndependent Study (IS)-
thailis.controlvocab.lcshHotel industry -- China-
thailis.controlvocab.lcshHotels -- China-
thailis.controlvocab.lcshHotel management -- China-
thailis.controlvocab.lcshRobots -- China-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractอุตสาหกรรมโรงแรมทั่วโลกกำลังเผชิญกับความท้าทาย เช่น การเปลี่ยนแปลงทางด้านเทคโนโลยีดิจิทัล ด้านอุปทานล้นตลาด ด้านความความต้องการของผู้บริโภคที่หลากหลาย และด้านค่าแรงที่เพิ่มสูงขึ้นอย่างต่อเนื่อง นอกจากนี้ การนำเทคโนโลยีอัตโนมัติและปัญญาประดิษฐ์มาใช้อย่างกว้างขวาง อุตสาหกรรมโรงแรมจึงได้มีการนำหุ่นยนต์บริการมาใช้เพื่อให้บริการส่วนบุคคล เพื่อเพิ่มประสิทธิภาพและลดต้นทุน ดังนั้น องค์กรจำเป็นต้องปรับปรุงและเปลี่ยนแปลงโมเดลธุรกิจของตนเพื่อรักษาความสามารถในการแข่งขัน และบุคคลก็จำเป็นต้องเปลี่ยนแปลงวิธีคิดเพื่อรับมือกับการเปลี่ยนแปลงทางเทคโนโลยี งานวิจัยนี้ใช้วิธีวิจัยแบบผสมผสาน ซึ่งงานวิจัยนี้ได้ศึกษาอุตสาหกรรมโรงแรมในเมืองเฉิงตูประเทศจีน เริ่มจากสำรวจการรับรู้ของพนักงานโรงแรมต่อหุ่นยนต์บริการโดยใช้โมเดล UTAUT และสร้างกรอบกลยุทธ์เพื่อปรับปรุงการยอมรับของพนักงานโรงแรมต่อหุ่นยนต์บริการโดยใช้โมเดล ADKAR ผลการวิจัยแสดงให้เห็นว่า ความคาดหวังด้านประสิทธิภาพ ความคาดหวังต่อความพยายาม อิทธิพลทางสังคม และเงื่อนไขสนับสนุน มีความสัมพันธ์อย่างใกล้ชิดกับเจตนาพฤติกรรมของพนักงาน นอกจากนี้ ผลการวิจัยยังเผยให้เห็นถึงปัจจัยการรับรู้ใหม่ที่มีผลต่อเจตนาพฤติกรรม ได้แก่ การรับรู้ความเสี่ยง การรับรู้ระดับของหุ่นยนต์บริการ และทัศนคติ ทั้งนี้ ได้มีการเสนอกรอบกลยุทธ์เพื่อส่งเสริมการยอมรับหุ่นยนต์บริการของพนักงานโรงแรม การศึกษานี้ไม่เพียงแต่เติมเต็มช่องว่างของงานวิจัย แต่ยังให้แนวทางสำหรับการจัดการการเปลี่ยนแปลงและสร้างความยั่งยืนขององค์กรโดยให้ความสำคัญของการสื่อสาร ซึ่งเป็นแนวทางสนับสนุนการบูรณาการและการประยุกต์ใช้หุ่นยนต์บริการในอุตสาหกรรมโรงแรม นอกจากนี้งานวิจัยในอนาคตสามารถสำรวจการยอมรับหุ่นยนต์บริการจากมุมมองอื่นๆ เช่น จากความสามารถของหุ่นยนต์ จากผู้จำหน่าย และจากการจัดการทรัพยากรมนุษย์en_US
Appears in Collections:CAMT: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
652132034 Quanrong Wu.pdf2.43 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.