Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80138
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorนงลักษณ์ เขียนงาม-
dc.contributor.advisorสมบัติ ท้ายเรือคํา-
dc.contributor.authorเจตนิพัทธ์ จิตติหิรัณย์กุลen_US
dc.date.accessioned2024-11-05T02:13:35Z-
dc.date.available2024-11-05T02:13:35Z-
dc.date.issued2024-10-14-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80138-
dc.description.abstractThis research aims to: 1) develop a psychological training program, and 2) study the effects of the psychological training. It is an experimental research study with a sample of 18 parents of students, divided into an experimental group of 9 and a control group of 9. The study measured game addiction immunity before and after using the psychological training program. The research tools were divided into two parts: 1. The experimental tool, which is the psychological training program, had a consistency index ranging from .89 to 1.00; and 2. The data collection tools, which included: 2.1) the Game Addiction Protection Scale (GAME-P) for parents, based on the measure by Prof. Dr. Chanvit Pornnopadol, 2.2) the questionnaire assessing knowledge about preventing game addiction for parents, with a consistency index from .60 to 1.00, 2.3) a feedback questionnaire for the experimental group regarding their participation in psychological training, and 2.4) a questionnaire for the control group regarding the psychological training manual. The statistical methods used for data analysis included frequency, percentage, mean, and standard deviation. The research results showed that: 1) the psychological training program consisted of 6 activities, with each activity having a consistency index ranging from .89 to 1.00; 2) the effectiveness index (E.I) of the training program was .6575, and the efficiency (E1/E2) was 79.81/81.48; 3) the effect of the psychological training showed that the experimental group parents had an average immunity score at a high level, and their average knowledge about preventing game addiction was at a high level as well; and 4) the experimental group parents expressed very high satisfaction with participating in the psychological training, while the control group parents had a moderate opinion regarding the training manual.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการฝึกอบรมเชิงจิตวิทยาสำหรับผู้ปกครองเพื่อป้องกันการติดเกมของนักเรียนระดับประถมศึกษาen_US
dc.title.alternativePsychological training for parents to prevent gaming addiction among elementary school studentsen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashการติดเกมวิดีโอ-
thailis.controlvocab.thashผู้ปกครองกับเด็ก-
thailis.controlvocab.thashการดูแลเด็ก-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractงานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ คือ 1) เพื่อพัฒนาชุดการฝึกอบรมเชิงจิตวิทยา และ 2) เพื่อศึกษาผลของการฝึกอบรมเชิงจิตวิทยา เป็นการวิจัยเชิงทดลอง (Experimental Research) โดยมีตัวอย่างเป็นผู้ปกครองนักเรียน จำนวน 18 คน ซึ่งแบ่งกลุ่มทดลอง จำนวน 9 คน และกลุ่มควบคุม จำนวน 9 คน และมีการวัดภูมิคุ้มกันการติดเกมก่อนและหลังใช้ชุดการฝึกอบรมเชิงจิตวิทยา เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย แบ่งออกเป็น 2 ส่วน ได้แก่ 1. เครื่องมือในการทดลอง คือ ชุดการฝึกอบรมเชิงจิตวิทยา หาคุณภาพโดยใช้ค่าดัชนีความสอดคล้องตั้งแต่ .89 ถึง 1.00 และ 2. เครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ 2.1) แบบวัดภูมิคุ้มกันการติดเกม Game Addiction Protection Scale (GAME-P) ฉบับผู้ปกครอง โดยใช้แบบวัดของ ศ.นพ.ชาญวิทย์ พรนภดล 2.2) แบบประเมินความรู้ ความเข้าใจเกี่ยวกับการป้องกันการติดเกมของนักเรียนสำหรับผู้ปกครอง มีค่าดัชนีความสอดคล้องตั้งแต่ .60 ถึง 1.00 2.3) แบบสอบถามความคิดเห็นต่อการเข้าร่วมฝึกอบรมเชิงจิตวิทยา สำหรับกลุ่มทดลอง และ 2.4) แบบสอบถามความคิดเห็นต่อคู่มือการฝึกอบรมเชิงจิตวิทยา สำหรับกลุ่มควบคุม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัย พบว่า 1) ชุดการฝึกอบรมเชิงจิตวิทยา มีทั้งหมด 6 กิจกรรม แต่ละกิจกรรม มีค่าดัชนีความสอดคล้องของแต่ละกิจกรรมตั้งแต่ .89 ถึง 1.00 2) ชุดการฝึกอบรมเชิงจิตวิทยา มีค่าดัชนีประสิทธิผล (E.I) เท่ากับ 0.6575 และประสิทธิภาพ (E1 / E2) เท่ากับ 79.81 / 81.48 3) ผลของการฝึกอบรมเชิงจิตวิทยา พบว่า ผู้ปกครองกลุ่มทดลองมีคะแนนภูมิคุ้มกันรวมเฉลี่ยอยู่ในระดับสูง และมีคะแนนความรู้ ความเข้าใจเกี่ยวกับการป้องกันการติดเกมของผู้ปกครองเฉลี่ยในภาพรวมอยู่ในระดับมาก และ 4) ผู้ปกครองกลุ่มทดลองมีความคิดเห็นต่อการเข้าร่วมการฝึกอบรมเชิงจิตวิทยาอยู่ในระดับมากที่สุด ส่วนผู้ปกครองกลุ่มควบคุมมีความคิดเห็นต่อคู่มือการฝึกอบรมเชิงจิตวิทยาอยู่ในระดับปานกลางen_US
Appears in Collections:EDU: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
640232010 เจตนิพัทธ์ ปลาเงิน.pdf9.98 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.