Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80103
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorศุภฤกษ์ โพธิไพรัตนา-
dc.contributor.authorปลายฟ้า ธเนศนิตย์en_US
dc.date.accessioned2024-10-15T10:20:43Z-
dc.date.available2024-10-15T10:20:43Z-
dc.date.issued2024-08-26-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80103-
dc.description.abstractThis research aims to examine content strategies for fundraising to support animals through two animal rescue Facebook pages: Soi Dog - in Thai and The Dodo, each with over 400,000 followers. The study covers a one-year period, from January to December 2022. This is a qualitative research study utilizing content analysis techniques to collect data from Facebook pages used for animal fundraising. A descriptive analytic approach is applied to explore the content strategies used for fundraising. The research focuses on three main objectives: (1) content strategies for fundraising, (2) content strategies for educational purposes, and (3) content strategies for building a positive image and strong relationships. The findings of this research reveal two main content strategies for fundraising. The first approach focuses on eliciting sympathy for injured pets, featuring stories of animals in need, such as dogs and cats, with nonprofit organizations raising funds to save them. The narrative emphasizes the suffering of these animals, describes how they can be helped, and appeals for donations. The second approach highlights the charm and positivity of animals, with stories shared through video clips by pet owners or witnesses. This strategy creates positive emotions and fosters a behavior of animal rescue, showing the journey from initial help to the animals' safety. For educational content, the strategy involves referencing experts and using logic-based appeals to build credibility. Information is presented through easy-to-understand infographics, encouraging followers to engage. For content aimed at building a strong image and relationships, the strategy links stories with special events to inspire fundraising and evoke emotions through images, video clips, storytelling, and clear explanations of donation usage, building trust among supporters.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleกลยุทธ์การนำเสนอเนื้อหาเพื่อการระดมทุนช่วยเหลือสัตว์ผ่านเฟซบุ๊ก กรณีศึกษา เพจมูลนิธิเพื่อสุนัขในซอย, ประเทศไทย และเพจ เดอะ โดโด้en_US
dc.title.alternativeFundraising campaign content strategy for animal donation via Facebook: case study of page Soi Dog - in Thai and page The Dodoen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashการตลาด-
thailis.controlvocab.thashการส่งเสริมการขาย-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษากลยุทธ์การนำเสนอเนื้อหาเพื่อการระดมทุนช่วยเหลือสัตว์ผ่านเฟซบุ๊กหน่วยงานหรือองค์กรช่วยเหลือสัตว์ จำนวน 2 เพจ เพจเฟซบุ๊กมูลนิธิเพื่อสุนัขในซอย ประเทศไทย และเพจเฟซบุ๊กเดอะ โดโด้ มีจำนวนผู้กดติดตามมากกว่า 4 แสนราย เป็นระยะเวลา 1 ปี ระหว่างเดือนมกราคม ถึง เดือนธันวาคม 2565 เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) โดยใช้เทคนิคการวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis) เก็บรวบรวมข้อมูลจากเพจเฟซบุ๊กที่ใช้เพื่อการระดมทุนช่วยเหลือสัตว์ โดยใช้แนวทางการวิเคราะห์ข้อมูลแบบพรรณนาอรรถาธิบาย (Descriptive Analytic) เพื่อศึกษากลยุทธ์การนำเสนอเนื้อหาผ่านเพจเฟซบุ๊กสำหรับการระดมทุนช่วยเหลือสัตว์ โดยมีวัตถุประสงค์หลัก 3 ประการ ได้แก่ (1) การนำเสนอเนื้อหาเพื่อการระดมเงิน (2) การนำเสนอเนื้อหาเพื่อการให้ความรู้ และ (3) การนำเสนอเนื้อหาเพื่อการสร้างภาพลักษณ์และความสัมพันธ์ที่ดี ผลการวิจัยในครั้งนี้ พบว่า กลยุทธ์การนำเสนอเนื้อหาเพื่อการระดมเงินมี 2 รูปแบบ คือ รูปแบบที่ 1 สร้างจุดจับใจด้านการนำเสนอความน่าสงสารของสัตว์เลี้ยง โดยใช้ตัวละครเป็นสัตว์เลี้ยงที่ได้รับบาดเจ็บมีมูลนิธิองค์กรระดมทุนเพื่อช่วยชีวิตสุนัขและแมว มีโครงเรื่องที่สำคัญ คือ การนำเสนอสภาพปัญหาความทุกข์ทรมานของสัตว์การบรรยายแนวทางการช่วยเหลือและขอระดมทุน รูปแบบที่ 2 การสร้างจุดจับด้านความน่ารักสดใสของสัตว์เป็นตัวนำเสนอ ถ่ายทอดเรื่องราวผ่านคลิปวิดีโอโดยเจ้าของสัตว์หรือผู้เห็นเหตุการณ์ นำเสนอเนื้อหาที่สร้างอารมณ์เชิงบวก และเน้นการปลูกฝังพฤติกรรมการช่วยเหลือสัตว์ ตั้งแต่การเริ่มต้นช่วยเหลือจนถึงช่วงเวลาที่สัตว์ปลอดภัย กลยุทธ์การนำเสนอเนื้อหาเพื่อการให้ความรู้ ใช้การอ้างอิงจากผู้เชี่ยวชาญและเหตุผล (Logic Appeal) เพื่อสร้างความน่าเชื่อถือ โดยนำเสนอข้อมูลผ่านอินโฟกราฟิกที่เข้าใจง่าย พร้อมกระตุ้นให้ผู้ติดตามมีส่วนร่วม และกลยุทธ์การนำเสนอเนื้อหาเพื่อการสร้างภาพลักษณ์และความสัมพันธ์ที่ดี ใช้แนวทางการเชื่อมโยงเรื่องราวกับเหตุการณ์พิเศษ เพื่อกระตุ้นการระดมทุนและเร้าอารมณ์ผ่านการใช้ภาพ คลิปวิดีโอ การเล่าเรื่องราว และการให้ข้อมูลการใช้เงินบริจาคที่ชัดเจนเพื่อสร้างความไว้วางใจen_US
Appears in Collections:MASSCOMM: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
631832003-ปลายฟ้า ธเนศนิตย์.pdf31.77 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.