Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80096
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorกัญญ์สุดา นิ่มอนุสสรณ์กุล-
dc.contributor.advisorวรัทยา ชินกรรม-
dc.contributor.authorอัศนัย กาวิชัยen_US
dc.date.accessioned2024-10-12T08:29:37Z-
dc.date.available2024-10-12T08:29:37Z-
dc.date.issued2567-08-28-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80096-
dc.description.abstractThis study examines the factors affecting life insurance purchases case study of choosing to buy AIA life insurance through bangkok bank in the area of muang district, chiang mai province. The research aims to investigate the factors, behaviors, and marketing mix (7P's) that influence the decision to purchase life insurance. Primary data was collected from 403 respondents, comprising 203 life insurance policyholders and 200 non-policyholders. The analysis employed percentage, frequency, and Likert Scale data, with estimations using a logit model. The findings reveal that the majority of respondents were female, aged 20-30 years, single, with a bachelor's degree, and earning less than 30,000 baht per month. Most respondents were employees or permanent staff, followed by business owners or self-employed individuals with average incomes of 70,000 baht or more. Regarding purchasing behavior, female consumers were more likely to buy AIA life insurance through bank counters, primarily opting for endowment policies for savings purposes. Most policies were still active, with sum assured ranging from 100,000 to 500,000 baht and annual premiums between 30,000 and 50,000 baht. Consumers showed interest in 10-year premium payment terms due to dividend payments. For non-policyholders of AIA life insurance through Bangkok Bank counters, the main objectives were health protection and savings accumulation, respectively. In terms of suggestions, respondents desired a reduction in claim processing time to 1-3 days and expressed a preference for a single, comprehensive life insurance policy covering all aspects. The analysis of factors influencing life insurance purchases revealed that respondents prioritized staff's ability to provide comprehensive product information, post-sale problem-solving capabilities, and efficiency in handling complaints, claims, and policy cancellations. Respondents also valued the modernity of office equipment. In conclusion, the analysis of factors affecting AIA life insurance purchases through Bangkok Bank counters demonstrated that women were more likely to buy life insurance than men. Additionally, the likelihood of purchasing life insurance through bank counters increased with both age and income.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกซื้อประกันชีวิต กรณีศึกษาการเลือกซื้อประกันชีวิต เอไอเอ ผ่านธนาคารกรุงเทพในพื้นที่ อำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeFactors affecting life insurance purchases case study of choosing to buy AIA life insurance through Bangkok Bank in the Area of Muang District, Chiang Mai Provinceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashประกันชีวิต-
thailis.controlvocab.thashประกันชีวิต -- การจัดซื้อ-
thailis.controlvocab.thashการเลือกซื้อสินค้า-
thailis.controlvocab.thashการสำรวจตลาด -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashผู้บริโภค -- เชียงใหม่-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกซื้อประกันชีวิต กรณีศึกษาการเลือกซื้อประกันชีวิต เอไอเอ ผ่านธนาคารกรุงเทพในพื้นที่ อำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัย พฤติกรรม และส่วนประสมทางการตลาด (7P’s) ที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจในการเลือกซื้อประกันชีวิต โดยใช้การเก็บรวบรวมข้อมูลปฐมภูมิจากผู้ตอบแบบสอบถามจำนวน 403 ราย แบ่งเป็นผู้ที่เคยซื้อประกันชีวิต จำนวน 203 ราย และผู้ที่ไม่เคยซื้อประกันชีวิต จำนวน 200 ราย โดยใช้สถิติร้อยละ ความถี่ และข้อมูลแบบ Likert Scale ประมาณค่าด้วยแบบจำลองโลจิต ผลการศึกษาพบว่า ส่วนมากผู้ตอบแบบสอบถามเป็นเพศหญิงมากกว่าเพศชาย อายุระหว่าง 20-30 ปี สถานภาพโสด การศึกษาระดับปริญญาตรี โดยมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนน้อยกว่า 30,000 บาท ส่วนมากเป็นกลุ่มพนักงาน/ลูกจ้างประจำ รองลงมาเป็นเจ้าของธุรกิจ/ธุรกิจส่วนตัว รายได้เฉลี่ย 70,000 บาทขึ้นไป ตามลำดับ ด้านพฤติกรรมการเลือกซื้อ พบว่าผู้บริโภคที่เคยซื้อ ประกันชีวิต เอไอเอ ผ่านเคาน์เตอร์ส่วนมากเป็นเพศหญิง ซื้อกรมธรรม์แบบสะสมทรัพย์เพื่อออมเงิน กรมธรรม์ยังมีการชำระเบี้ยอยู่ ทุนประกัน 100,000-500,000 ด้วยจำนวนเบี้ย 30,000-50,000 บาท/ปี มีความสนใจการชำระเบี้ย 10 ปี เพราะมีการจ่ายเงินปันผล ด้านผู้บริโภคที่ไม่เคยซื้อประกันชีวิต เอไอเอ ผ่านเคาน์เคาน์เตอร์ธนาคารกรุงเทพ พบว่า วัตถุประสงค์หลักเพื่อคุ้มครองสุขภาพ และสะสมทรัพย์เพื่อออมเงิน ตามลำดับ ในด้านข้อเสนอแนะผู้ตอบแบบสอบถามต้องการลดระยะเวลาการพิจารณา การเรียกร้องค่าสินไหม ภายใน 1-3 วัน และต้องการทำประกันชีวิตเพียง 1 กรมธรรม์และคุ้มครองครอบคลุมทุกด้าน ด้านปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการเลือกซื้อประกันชีวิต พบว่าปัจจัยที่ผู้ตอบแบบสอบถามต้องการคือ พนักงานสามารถชี้แจงข้อมูลเกี่ยวกับผลิตภัณฑ์ได้ครบถ้วนชัดเจน สามารถแก้ปัญหาหลังการขาย รวมถึงความรวดเร็วในด้านการแก้ไขข้อร้องเรียน สินไหมทดแทนและการยกเลิกกรมธรรม์ได้ รวมทั้งยังให้ความสำคัญทางด้านความทันสมัยของอุปกรณ์ภายในสำนักงาน ดังนั้นจากการวิเคราะห์ปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกซื้อประกันชีวิต เอไอเอ ผ่านเคาน์เตอร์ธนาคารกรุงเทพ พบว่าเพศหญิงมีโอกาสที่จะซื้อประกันชีวิตมากกว่าเพศชาย และถ้าผู้ตอบแบบสอบถามมีอายุและรายได้ที่เพิ่มขึ้นจะมีโอกาสซื้อประกันชีวิตผ่านเคาน์เตอร์ธนาคารกรุงเทพ เพิ่มมากขึ้นen_US
Appears in Collections:ECON: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
641632008-อัศนัย กาวิขัย.pdf2.13 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.