Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80076
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorศิวพร สุกฤตานนท์-
dc.contributor.authorเกษศินี รัตนพันธ์en_US
dc.date.accessioned2024-10-06T09:37:05Z-
dc.date.available2024-10-06T09:37:05Z-
dc.date.issued2567-08-06-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80076-
dc.description.abstractThis study aims to study storytelling in viral government policy videos on the TikTok application. The researcher analyzed relevant issues using content analysis, studying the content, structure, and storytelling format of the videos based on two main concepts: storytelling and viral marketing. The research used purposive sampling to select 123 viral government policy videos from "สำนักข่าวไทย ONLINE" (a government-supervised media account), "ข่าวช่องวัน" (a commercial media account), and "Anuwat Noom" (an individual media account). The study found nine common characteristics of viral news videos about government policies: 1) Storytelling sequence: Most videos use a complete opening, middle, and closing format to attract attention, explain policies, and summarize key points. 2) Core of the story: Clearly defining the direction of the story to make the content interesting and engaging. 3) Turning points in the story: Most videos use the "ABT" (And, But, Therefore) format. 4) Narrative status: Most videos have a main story and related sub-stories to provide in-depth details. 5) Storytelling using voice or conversational tone. 6) Narrator's ability: The narrator has the ability to summarize information, use easy-to-understand language, answer questions, and provide examples to make the content clear. 7) Narrator's credibility: Most narrators are news anchors/media. 8) Hashtags are used consistently to increase visibility and reach of the videos. 9) Thumbnails and captions are used to provide detailed descriptions of the videos. In addition, the economic and social context of Thailand in 2023 also contributed to the content of viral videos. The content that usually draws attention often relates to policies impacting people's daily lives, especially those from the Ministry of Finance. Traditional media classifications of news category cannot be applied to categorize viral news content because the audience plays a role in defining the type of news.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectTikToken_US
dc.subjectติ๊กต็อกen_US
dc.subjectแอปพลิเคชันติ๊กต็อกen_US
dc.subjectไวรัลวิดีโอen_US
dc.titleการเล่าเรื่องในไวรัลวิดีโอนโยบายรัฐบาลบนแอปพลิเคชันติ๊กต็อกen_US
dc.title.alternativeStorytelling in governmental policy viral VDOs on TikToken_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashการประชาสัมพันธ์ -- นโยบายของรัฐ-
thailis.controlvocab.thashการเล่าเรื่อง-
thailis.controlvocab.thashสื่อสังคมออนไลน์ -- อิทธิพล-
thailis.controlvocab.thashสื่อสังคมออนไลน์-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการเล่าเรื่องในไวรัลวิดีโอนโยบายรัฐบาลบน แอปพลิเคชันติ๊กต็อก ใช้วิธีการวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis) ศึกษาจากเนื้อหาและโครงสร้างของสารและรูปแบบการเล่าเรื่อง ใช้กรอบแนวคิดหลักได้แก่การเล่าเรื่อง และการตลาดแบบไวรัล กลุ่มตัวอย่างเลือกแบบเจาะจง (Purposive Sampling) จากไวรัลวิดีโอนโยบายรัฐบาลบนแอปพลิเคชัน ติ๊กต็อก (TikTok) 3 ประเภทบัญชี ได้แก่ “สำนักข่าวไทย ONLINE” บัญชีประเภทสื่อภายใต้กำกับของรัฐบาล “ข่าวช่องวัน” บัญชีประเภทสื่อเชิงพาณิชย์ และ “Anuwat Noom” รวมจำนวน 123 คลิป ผลการศึกษาพบว่า คุณลักษณะร่วมของวิดีโอไวรัลรายงานข่าวนโยบายรัฐ ประกอบด้วย 9 คุณลักษณะ ได้แก่ 1) ลำดับการเล่าเรื่องแบบครบองค์ มีบทเปิด บทกลาง บทปิด 2) การตั้งคำถามแก่นของเรื่องเล่ากำหนดแนวทางของเรื่องชัดเจน 3) จุดพลิกผันในเรื่องเล่าแบบ "ABT" (And, But, Therefore) 4) สถานะความเป็นเรื่องเล่าเป็นส่วนใหญ่ มีเรื่องหลักและเรื่องย่อยที่เกี่ยวข้อง 5) การเล่าเรื่องโดยใช้เสียงพูดหรือเสียงสนทนา 6) ผู้เล่าเรื่อง มีความสามารถในการสรุปข้อมูล ใช้ภาษาเข้าใจง่าย ตอบข้อสงสัย และยกตัวอย่าง 7) ความน่าเชื่อถือของผู้เล่าเรื่อง ส่วนใหญ่เป็นผู้ประกาศข่าว/สื่อ หรือแหล่งข่าวโดยตรง 8) ใช้ดัชนีถ้อยคำ (Hashtag) 9) มีพาดหัวข้อข่าวบนภาพตัวอย่าง (Thumbnail) และคำบรรยายเพื่ออธิบายรายละเอียด (Caption) ประกอบคลิป นอกจากนั้นบริบททางเศรษฐกิจและสังคม มีผลต่อเนื้อหาของไวรัลวิดีโอ โดยเนื้อหาที่ได้รับความสนใจมักเกี่ยวข้องกับนโยบายที่ส่งผลกระทบต่อชีวิตประจำวันของประชาชนโดยเฉพาะนโยบายรัฐของกระทรวงการคลัง การแบ่งประเภทของข่าวแบบสื่อดั้งเดิมไม่สามารถนำมาจัดประเภทเนื้อหาข่าวไวรัลได้ เนื่องจากผู้รับสารมีส่วนในการกำหนดประเภทข่าวen_US
Appears in Collections:MASSCOMM: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
641832001-เกษศินี รัตนพันธ์.pdf1.9 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.