Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80060
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorTinakon Wongpakaran-
dc.contributor.advisorPriyanut Chupradit-
dc.contributor.advisorPichaya Pojanapotha-
dc.contributor.authorWang, Xiaohanen_US
dc.date.accessioned2024-09-23T10:24:09Z-
dc.date.available2024-09-23T10:24:09Z-
dc.date.issued2024-07-16-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80060-
dc.description.abstractBackground: Given preschool teachers' significant influence on young children, it's imperative to assess their mental health and the factors that affect it. In China's rapidly evolving preschool education landscape, some teachers experience varying levels of anxiety. This anxiety not only impacts the teachers' mental well-being and job performance but also indirectly affects the physical and psychological development of the children they teach. Thus, this study delves into the factors contributing to anxiety among preschool teachers, including positive and negative mental health factors. Methods: This study involved 393 preschool teachers, comprising 279 females (71%) and 114 males (29%), aged between 21 and 56, with an average age of 30 years (29.64 ± 5.836). All completed anxiety subscales of the Self-developed Questionnaire, Outcome inventory (anxiety subscales, interpersonal difficulties subscales), Zuckerman-Kuhlman-Aluja (neuroticism and extraversion subscales), Resilience Inventory Perceived stress scale, and inner Strength-Based inventory to measure some demographic factors, anxiety symptoms, interpersonal difficulties, extraversion and neuroticism personality trait, resilience, perceived stress, and inner strength. Pearson correlation and multiple linear regression analysis were performed to find potentially significant predictors for anxiety symptoms. Results: The prevalence of anxiety symptoms in Chinese preschool teachers is 12.2%. It revealed that social factors like perceived stress (B = 0.108, p = .001), interpersonal difficulties (B = 0.921, p < .001), and work stress (B = 0.149, p < .001) significantly influenced anxiety levels among preschool teachers and were positively correlated. Additionally, the impact of neuroticism (B = 0.071, p = .002) on psychological factors was significant and positively correlated. Conclusion: Preschool teachers' anxiety is associated with various mental health factors. The study results highlight the importance of effective measures to reduce work-related anxiety and promote positive mental health factors that may help reduce or prevent anxiety. However, further research is needed to understand the impact of positive mental health factors clearly.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChiang Mai : Graduate School, Chiang Mai Universityen_US
dc.subjectPreschool teachers, Anxiety, Work stress, Interpersonal difficulty, Perceived stress, Mental health, Neuroticismen_US
dc.titleAnxiety and associated factors among Chinese preschool teachers: A Cross-sectional studyen_US
dc.title.alternativeความวิตกกังวลและปัจจัยที่เกี่ยวข้องของครูประถมศึกษาในจีน: การศึกษาแบบภาคตัดขวางen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.lcshTeachers -- Attitudes-
thailis.controlvocab.lcshAnxiety-
thailis.controlvocab.lcshStress (Psychology)-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractความเป็นมา: เมื่อพิจารณาถึงอิทธิพลที่สำคัญที่ครูอนุบาลมีต่อเด็กเล็กแล้ว การประเมินสุขภาพจิตและปัจจัยที่ส่งผลต่อสุขภาพจิตของครูอนุบาลจึงเป็นสิ่งจำเป็นอย่างยิ่ง ในภูมิทัศน์ของการศึกษาก่อนวัยเรียนที่พัฒนาอย่างรวดเร็วของจีน ทำให้ครูบางคนประสบกับความวิตกกังวลในระดับที่แตกต่างกัน ความวิตกกังวลนี้ไม่เพียงแต่ส่งผลต่อความผาสุกทางจิตใจและประสิทธิภาพการทำงานของครูเท่านั้น แต่ยังส่งผลโดยตรงต่อพัฒนาการทางร่างกายและจิตใจของเด็กที่ครูเหล่านั้นสอนอีกด้วย ดังนั้น การศึกษาครั้งนี้จึงเจาะลึกถึงปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับความวิตกกังวลในหมู่ครูอนุบาล รวมถึงปัจจัยด้านสุขภาพจิตเชิงบวกและเชิงลบ วิธีการศึกษา: การศึกษานี้ได้ศึกษาในครูก่อนวัยเรียนจำนวน 393 คน เป็นเพศหญิง 279 คน(71%) และเพศชาย จำนวน 114 คน (29%) อายุระหว่าง 21 ปี ถึง 56 ปี โดยมีอายุเฉลี่ย 30 ปี (29.64 ± 5.836) อาสาสมัครทั้งหมดได้ตอบแบบสอบถามเกี่ยวกับข้อมูลการทำงาน ปัจจัยทางด้านลบทางสุขภาพจิตได้แก่ ความวิตกกังวล บุคลิกภาพแบบนิวโรติซิสม การรับรู้ความเครียด ปัญหาสัมพันธภาพ และ ปัจจัยทางด้านบวกทางสุขภาพจิต ได้แก่ การฟื้นตัว บุคลิกภาพแบบชอบแสดงออก พลังใจ โดยใช้แบบสอบถาม Outcome Inventory (anxiety subscale), Zuckerman-Kuhlman-Aluja Personality Questionnaire – neuroticism subscale, Perceived Stress Scale –10, Outcome Inventory (interpersonal difficulties subscale), Resilience Inventory, Zuckerman-Kuhlman-Aluja Personality Questionnaire – extraversion subscale, Inner Strength Based Inventory ตามลำดับ ทำการวิเคราะห์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สันและการวิเคราะห์ การถดถอยเชิงเส้นพหุคูณเพื่อค้นหาตัวทำนายที่มีนัยสำคัญสำหรับอาการวิตกกังวล ผลลัพธ์: พบว่า ความชุกของอาการวิตกกังวลในครูอนุบาลชาวจีนอยู่ที่ 12.2% ปัจจัยที่มีนัยสำคัญในการทำนายการเกิดความวิตกกังวล ได้แก่ การรับรู้ความเครียด (B = 0.108, p = .001) ปัญหาสัมพันธภาพ (B = 0.921, p < .001) ความเครียดในการทำงาน (B = 0.149, p < .001) โรคประสาท (B = 0.071, p = .002) สรุป: อาการวิตกกังวลของครูอนุบาลเกี่ยวข้องกับปัจจัยต่างทางสุขภาพจิต ผลการศึกษาแนะให้เห็นความสำคัญของมาตรการที่มีประสิทธิภาพในการลดระดับความวิตกกังวลที่เกี่ยวกับการทำงาน รวมไปถึงการส่งเสริมปัจจัยทางบวกทางสุขภาพจิตที่อาจจะช่วยลดหรือป้องกันความวิตกกังวลได้ อย่างไรก็ตาม ข้อมูลทางสุขภาพจิตทางบวกยังคงต้องการการศึกษาต่อไปเพื่อให้เห็นผลที่ชัดเจนen_US
Appears in Collections:GRAD-Health Sciences: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
652835814-Xiaohan Wang.pdf3.54 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.