Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80057
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorพิมพาภรณ์ กลั่นกลิ่น-
dc.contributor.advisorเนตรทอง นามพรม-
dc.contributor.authorพัชราพร วัชรสินธุen_US
dc.contributor.authorPhatcharaporn Watcharasinen_US
dc.date.accessioned2024-09-23T09:58:47Z-
dc.date.available2024-09-23T09:58:47Z-
dc.date.issued2024-07-25-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80057-
dc.description.abstractReducing preoperative anxiety among school-age patients is important for nursing care to prepare pediatric patients for surgery. The objective of this quasi-experimental research was to evaluate the effect of the play therapy program on anxiety among school-age patients undergoing surgical treatment. A sample of 44 patients aged 6-12 years, who had planned surgery from March to April 2024, was selected in a purposive manner. The sample was divided into an experimental group and a control group with 22 patients per group. The experimental group received a play therapy program combined with routine nursing care while the control group received routine nursing care. The research instruments included the play therapy program and the Thai State-Trait Anxiety Inventory for Children-Revised (Thai STAIC-R). Data were analyzed using descriptive statistics, independent t-test, Wilcoxon signed-rank test, Mann-Whitney U test, and analysis of variance (one-way repeated ANOVA). The results of the study showed that average scores for anxiety in the intervention group were statistically lower than those in the control group (p < .001), and the average scores for anxiety in the intervention group had statistically significantly differences between before and after receiving the program (p < .001). These results suggest that the play therapy program reduced preoperative anxiety among school-aged patients. Pediatric nurses should use the program to reduce school-age patients’ preoperative anxiety.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectSchool-age patientsen_US
dc.subjectPreoperative anxietyen_US
dc.subjectPlay therapyen_US
dc.titleผลของโปรแกรมการเล่นบำบัดต่อความวิตกกังวลก่อนผ่าตัดในผู้ป่วยเด็กวัยเรียนen_US
dc.title.alternativeEffect of the play therapy program on preoperative anxiety among school-age patientsen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashความวิตกกังวล-
thailis.controlvocab.thashศัลยกรรม-
thailis.controlvocab.thashการบำบัดด้วยการเล่น-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการลดความวิตกกังวลก่อนผ่าตัดในผู้ป่วยเด็กวัยเรียนมีความสำคัญต่อการให้การพยาบาลเพื่อเตรียมความพร้อมของผู้ป่วยเด็กที่เข้ารับการรักษาด้วยการผ่าตัด การวิจัยกึ่งทดลองนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของโปรแกรมการเล่นบำบัดต่อความวิตกกังวลของผู้ป่วยเด็กวัยเรียนที่เข้ารับการรักษาด้วยการผ่าตัด กลุ่มตัวอย่างเด็กวัยเรียนอายุ 6-12 ปี จำนวน 44 ราย กลุ่มตัวอย่างได้รับการคัดเลือกแบบเฉพาะเจาะจงที่ได้รับการวางแผนผ่าตัด ตั้งแต่เดือนมีนาคม ถึง เมษายน พ.ศ.2567 แบ่งเป็น กลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม กลุ่มละ 22 ราย กลุ่มทดลองได้รับโปรแกรมการเล่นบำบัดร่วมกับการพยาบาลตามปกติ กลุ่มควบคุมได้รับการพยาบาลตามปกติ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วยโปรแกรมการเล่นบำบัดและแบบประเมินความวิตกกังวลก่อนการผ่าตัดในผู้ป่วยเด็กวัยเรียน วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนา สถิติทีชนิดเป็นอิสระต่อกัน สถิติทดสอบวิลคอกซัน สถิติทดสอบของแมน-วิทนีย์ ยู และสถิติการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียวแบบมีการวัดซ้ำ ผลการวิจัยพบว่า ค่าเฉลี่ยของคะแนนความวิตกกังวลก่อนการผ่าตัดในกลุ่มทดลองน้อยกว่ากลุ่มควบคุมน้อยกว่ากลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p < .001) และค่าเฉลี่ยคะแนนความวิตกกังวลก่อนผ่าตัดของกลุ่มทดลองหลังได้รับโปรแกรมน้อยกว่าก่อนได้รับโปรแกรมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p < .001) ผลการวิจัยนี้ แสดงให้เห็นว่าโปรแกรมการเล่นบำบัดสามารถลดความวิตกกังวลก่อนผ่าตัดในผู้ป่วยเด็กวัยเรียนได้และพยาบาลเด็กควรนำโปรแกรมไปใช้เป็นแนวทางการลดความวิตกกังวลก่อนผ่าตัดในผู้ป่วยเด็กวัยเรียนen_US
Appears in Collections:NURSE: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
631231082-พัชราพร วัชรสินธุ.pdf5.45 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.