Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79833
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorขวัญฟ้า ศรีประพันธ์-
dc.contributor.authorศรัญญา ทะนาวาen_US
dc.date.accessioned2024-07-21T04:01:06Z-
dc.date.available2024-07-21T04:01:06Z-
dc.date.issued2024-05-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79833-
dc.description.abstractThe objectives of this research are to study (1) To analyze the cultural marketing communication content of OTOP textile products in Chiang Mai province, (2) To analyze the cultural marketing communication formats of OTOP clothing products in Chiang Mai province. This research is mixed method. combining interviews and content analysis with a group of informants, specifically OTOP costumes product entrepreneurs, totaling 8 participants. The study was conducted from September to December 2023, spanning 4 months. The results showed that cultural marketing communication content. There are four main points as follows 1. Values, 2. Recognition, 3. Features and 4. Cultural experiences. The content is presented through cultural aspects via local images, under the content of history and culture, the uniqueness of geography developed into local societies, and the presentation through the key attributes of the products. This includes content about the structure of clothing construction, materials found locally, and techniques for creating patterns on products. In addition, in terms of cultural marketing communication styles, there are three main points. The first point is that cultural marketing communication media is most frequently found in photo albums. The content is presented through four main aspects: 1. Value, 2. Recognition, 3. Features, and 4. Cultural experiences. The second point is that the format of cultural marketing communication reveals that sales are the most frequent. The content of sales presentation includes three aspects: 1. Value, 2. Recognition, and 3. Highlights. The media formats for sales are: 1. Photo albums, 2. Single images, and 3. Live broadcasts. The final point is that marketing using influencers, who are entrepreneurs, is the most frequent. The characteristics of marketing thought leaders include five dimensions: 1. Credibility, 2. Expertise, 3. Trustworthiness, 4. Attractiveness, and 5. Similarity.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการสื่อสารการตลาดเนื้อหาเชิงวัฒนธรรมของผลิตภัณฑ์โอทอปประเภทเครื่องแต่งกาย ในจังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeMarketing communication on cultural content of OTOP costume products in Chiang Mai Provinceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashเครื่องแต่งกาย -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashโครงการหนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashการตลาด -- เชียงใหม่-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาเรื่อง การสื่อสารการตลาดเนื้อหาเชิงวัฒนธรรมของผลิตภัณฑ์โอทอปประเภทเครื่องแต่งกาย ในจังหวัดเชียงใหม่ โดยมีวัตถุประสงค์ดังนี้ 1. เพื่อวิเคราะห์เนื้อหาการสื่อสารการตลาดเชิงวัฒนธรรมผลิตภัณฑ์โอทอปประเภทผ้าเครื่องแต่งกายจังหวัดเชียงใหม่ 2. เพื่อวิเคราะห์รูปแบบการสื่อสารการตลาดเชิงวัฒนธรรมของผลิตภัณฑ์โอทอปประเภทเครื่องแต่งกาย ในจังหวัดเชียงใหม่ ใช้รูปแบบวิธีวิจัยแบบผสมผสาน ด้วยการสัมภาษณ์ร่วมกับการวิเคราะห์เนื้อหากลุ่มผู้ให้ข้อมูลผู้ประกอบการผลิตภัณฑ์โอทอป ประเภทเครื่องแต่งกาย จำนวนรวม 8 ราย ผลการศึกษาพบว่า เนื้อหาการสื่อสารการตลาดเชิงวัฒนธรรมผลิตภัณฑ์โอทอปประเภทผ้าเครื่องแต่งกายจังหวัดเชียงใหม่ ประกอบด้วย 4 ประเด็นดังนี้ 1. เนื้อหาเชิงวัฒนธรรมด้านคุณค่า, 2. เนื้อหาเชิงการสร้างการจดจำ, 3. เนื้อหาเชิงวัฒนธรรมด้านจุดเด่น และ 4. เนื้อหาเชิงวัฒนธรรมด้านการใช้ประสบการณ์ทางวัฒนธรรม หรือความเชื่อท้องถิ่น โดยนำเสนอเนื้อหาผ่านเนื้อหาเชิงวัฒนธรรมผ่านภาพลักษณ์ท้องถิ่น ภายใต้เนื้อหาประวัติศาสตร์และวัฒนธรรม ความเฉพาะของภูมิศาสตร์ที่พัฒนาเป็นสังคมทั้งถิ่น และการนำเสนอผ่านคุณลักษณ์สำคัญของผลิตภัณฑ์ ภายใต้เนื้อหาโครงสร้างด้านการตัดเย็บเสื้อผ้า, ด้านวัสดุที่พบได้ในท้องถิ่น และด้านเทคนิคการสร้างลวดลายบนผลิตภัณฑ์ ด้านรูปแบบการสื่อสารการตลาดเชิงวัฒนธรรม ประกอบด้วย 3 ประเด็น ได้แก่ ประเด็นแรกสื่อการสื่อสารการตลาดเชิงวัฒนธรรม พบว่า อัลบั้มภาพ มีจำนวนมากที่สุด การนำเสนอผ่านรูปแบบเนื้อหา 4 ประเด็น ได้แก่ 1.คุณค่า, 2.การจดจำ, 3. จุดเด่น และ 4. การนำเสนอการใช้ประสบการณ์ทางวัฒนธรรม หรือความเชื่อท้องถิ่น ประเด็นที่สองรูปแบบการสื่อสารการตลาดเชิงวัฒนธรรม พบว่าการขาย มีจำนวนมากที่สุด มีการนำเสนอรูปแบบเนื้อหาการขาย 3 ประเด็น ได้แก่ 1. คุณค่า, 2. การจดจำ และ 3. จุดเด่น และรูปแบบสื่อด้านการขาย พบว่า 1.อัลบั้มภาพ, 2.รูปภาพเดี่ยว และ 3.การถ่ายทอดสด และประเด็นสุดท้าย การตลาดโดยใช้ผู้มีอิทธิพลทางความคิด เป็นผู้ประกอบการ มีจำนวนมากที่สุด ด้านคุณลักษณะผู้นำทางความคิดทางการตลาด ประกอบด้วย 5 มิติ ดังนี้ 1.ความน่าเชื่อถือ, 2 ความเชี่ยวชาญ, 3.ความน่าไว้วางใจ , 4.ความน่าดึงดูดใจ และ 5.ความเหมือนกับกลุ่มเป้าหมายen_US
Appears in Collections:MASSCOMM: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
621832015-ศรัญญา ทะนาวา.pdf42.26 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.