Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79819
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorพิษณุ เจียวคุณ-
dc.contributor.advisorพิมพ์วรัชญ์ ศรีคำมูล-
dc.contributor.authorกมลพรรณ จันทร์รัตน์en_US
dc.date.accessioned2024-07-19T01:29:01Z-
dc.date.available2024-07-19T01:29:01Z-
dc.date.issued2567-06-10-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79819-
dc.description.abstractThe objective of this research is to study the distribution of flight departure delays for domestic flights at Chiang Mai International Airport. We considered a total of 20 positively skewed distributions and estimated the parameters of each distribution using the Maximum Likelihood Estimation (MLE) method. We selected the most appropriate distribution to explain flight departure delays for domestic flights at Chiang Mai International Airport and used the Akaike’s Information Criterion (AIC) and the Bayesian Information Criterion (BIC). The distribution selected for flight departure delays should have the smallest AIC and BIC values compared to the other 20 distributions. The distribution of flight departure delays for domestic flights at Chiang Mai International Airport from 2017 to 2019, with delay times between 1 and 45 minutes, was analyzed by grouping the data by year, destination airport region, and season, resulting in a total of 30 datasets. When comparing the AIC and BIC values from 20 distributions, we found that the Log Pearson Type 3 distribution had the smallest AIC and BIC values. Thus, the Log Pearson Type 3 distribution is the most appropriate for describing delays ranging between 1 and 45 minutes for the years 2017to 2019 across all groups of domestic departure flights at Chiang Mai International Airport.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการแจกแจงความน่าจะเป็นของความล่าช้าของเที่ยวบินขาออก ณ ท่าอากาศยานนานาชาติเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeThe Probability distribution of flight departure delays at Chiang Mai International Airporten_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashท่าอากาศยานนานาชาติเชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashสายการบิน -- บริการลูกค้า -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashสายการบิน -- เชียงใหม่-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractงานวิจัยมีวัตถุประสงค์ศึกษาการแจกแจงความล่าช้าของเที่ยวบินขาออกภายในประเทศ ณ ท่าอากาศยานนานาชาติเชียงใหม่ พิจารณาการแจกแจงที่มีลักษณะเบ้ขวา (Positive skew) ทั้งหมด 20 การแจกแจงและประมาณค่าพารามิเตอร์ของแต่ละการแจกแจงด้วยวิธีภาวะน่าจะเป็นสูงสุด (Maximum Likelihood Estimation) และคัดเลือกการแจกแจงที่จะนำไปใช้อธิบายความล่าช้าของเที่ยวบินขาออกภายในประเทศ ณ ท่าอากาศยานนานาชาติเชียงใหม่ ด้วยเกณฑ์สารสนเทศของอะกะอิเกะ(Akaike’s Information Criterion: AIC) และ เกณฑ์สารสนเทศของเบส์ (Bayesian Information Criterion: BIC) โดยการแจกแจงที่ได้รับการคัดเลือกควรมีค่าเกณฑ์ AIC และเกณฑ์ BIC น้อยที่สุดเมื่อนำมาเปรียบเทียบกับทั้งหมด 20 การแจกแจงที่นำมาศึกษา ผลการศึกษาการแจกแจงของความล่าช้าเที่ยวบินขาออกภายในประเทศ ณ ท่าอากาศยานนานาชาติเชียงใหม่ ตั้งแต่ปี พ.ศ. 2560 ถึง พ.ศ. 2562 ความล่าช้า 1 ถึง 45 นาที โดยจำแนกกลุ่มเที่ยวบินล่าช้า ดังนี้ เที่ยวบินล่าช้าทั้งหมด 3 ปี เที่ยวบินล่าช้าออกเดินทางในแต่ละปี เที่ยวบินล่าช้าออกเดินทางในแต่ละปีไปยังสนามบินปลายทางของแต่ละภูมิภาค และเที่ยวบินล่าช้าออกเดินทางในแต่ละฤดูกาลของแต่ละปี ชุดข้อมูลจำนวนทั้งหมด 30 ชุด เมื่อเปรียบเทียบค่าเกณฑ์ AIC และเกณฑ์ BIC จากทั้งหมด 20 การแจกแจง พบว่า การแจกแจงล็อกเพียร์สัน ประเภทที่ 3 (Log Pearson type 3 distribution) มีค่าเกณฑ์ AIC และเกณฑ์ BIC น้อยที่สุด จึงเป็นการแจกแจงที่สามารถนำมาอธิบายความล่าช้า 1 ถึง 45 นาทีของเที่ยวบินขาออกภายในประเทศ ณ ท่าอากาศยานนานาชาติเชียงใหม่ ตั้งแต่ปี พ.ศ. 2560 ถึง พ.ศ. 2562en_US
Appears in Collections:SCIENCE: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
กมลพรรณ จันทร์รัตน์_630531055.pdf4.98 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.