Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79791
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorRaslapat Suteeca-
dc.contributor.authorLi, Yantingen_US
dc.date.accessioned2024-07-18T01:03:01Z-
dc.date.available2024-07-18T01:03:01Z-
dc.date.issued2024-05-07-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79791-
dc.description.abstractThis study aims to explain the beneficial factors influencing consumers' purchasing intentions on Shopee in Chiang Mai, Thailand. The goals of this article are as follows: 1. To study the causal factors that influence intention. This study uses quantitative research methods to obtain a sample group of 265 students who have purchased goods on Shopee and are consumers living in Chiang Mai, Thailand, through quota sampling. The data tool was an online questionnaire. Structural equation modelling was used in the data analysis. Research results found that 1) The developed causal relationship model consists of 7 aspects: 1. perceived value, 2. trust, 3. ease of use, 4. social media, 5. logistics services, 6. promotion, and 7. purchase intention. The model agrees well with the empirical data: CMIN/DF = 0.534, GFI = 0.998, CFI = 1.00, NFI = 0.995, RMSEA = 0.00, TIL = 1.034, and RMR = 0.010, indicating that the variables in the model can explain the positive impact of purchase factors. 2) The trust factor has the most significant positive impact on college students in Chiang Mai, Thailand, purchasing goods on Shopee, followed by 1. logistics services and 2. promotion. Other factors include value perception, ease of use, and social media, which significantly indirectly affect purchase intention through trust. Therefore, Shopee can put trust, logistics services, and promotion as its primary work, tailor its user interface and marketing strategy to resonate with local culture, enhancing user engagement and trust to obtain more stable young consumers.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChiang Mai : Graduate School, Chiang Mai Universityen_US
dc.titleThe Positive influence of purchase intention factors on Shopee of Thai students in Chiang Maien_US
dc.title.alternativeอิทธิพลเชิงบวกต่อความตั้งใจซื้อสินค้าในช็อปปี้ของนักศึกษาไทย ในจังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.typeIndependent Study (IS)-
thailis.controlvocab.lcshConsumer behavior -- Thai-
thailis.controlvocab.lcshThai students -- Chiang Mai-
thailis.controlvocab.lcshElectronic commerce-
thailis.controlvocab.lcshInternet marketing-
thailis.controlvocab.lcshShopee-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษานี้ มีวัตถุประสงค์เพื่ออธิบายปัจจัยที่เป็นประโยชน์ที่มีอิทธิพลต่อความตั้งใจซื้อของผู้บริโภคบนช็อปปี้ในจังหวัดเชียงใหม่ ประเทศไทย จุดมุ่งหมายของบทความนี้มีดังนี้ 1. เพื่อศึกษาปัจจัยเชิงสาเหตุที่มีอิทธิพลต่อความตั้งใจ การศึกษานี้ใช้วิธีการวิจัยเชิงปริมาณเพื่อให้ได้กลุ่มตัวอย่างจากนักศึกษา 265 คน ที่ซื้อสินค้าบนช็อปปี้และเป็นผู้บริโภคที่อาศัยอยู่ในจังหวัดเชียงใหม่ ประเทศไทย ผ่านการสุ่มตัวอย่างตามโควตา เครื่องมือข้อมูลเป็นแบบสอบถามออนไลน์ใช้แบบจำลองสมการโครงสร้างในการวิเคราะห์ข้อมูล ผลการวิจัยพบว่า 1) โมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุที่พัฒนาแล้วประกอบด้วย 7 ด้าน ได้แก่ 1. คุณค่าที่รับรู้ 2. ความไว้วางใจ 3. การใช้งานง่าย 4. โซเชียลมีเดีย 5. การบริการโลจิสติกส์ 6. การส่งเสริมการขาย และ 7. ความตั้งใจในการซื้อ โดยแบบจำลองสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์เป็นอย่างดี CMIN/DF = 0.534, GFI = 0.998, CFI = 1.00, NFI = 0.995, RMSEA = 0.00, TIL = 1.034 และ RMR = 0.010 ซึ่งบ่งชี้ว่า ตัวแปรในแบบจำลองสามารถอธิบาย ผลกระทบเชิงบวกจากปัจจัยการซื้อ 2) ปัจจัยความไว้วางใจมีผลกระทบเชิงบวกที่สำคัญที่สุดต่อนักศึกษาในจังหวัดเชียงใหม่ ประเทศไทย ในการซื้อสินค้าบนช็อปปี้ตามมาด้วย 1. บริการโลจิสติกส์ และ 2.โปรโมชั่น ปัจจัยอื่นๆ ได้แก่ การรับรู้คุณค่าความง่ายในการใช้งานและโซเชียลมีเดีย ซึ่งส่งผลกระทบทางอ้อมอย่างมีนัยสำคัญต่อความตั้งใจซื้อผ่านความไว้วางใจ ดังนั้น ช็อปปี้จึงสามารถนำความไว้วางใจ บริการโลจิสติกส์ และการส่งเสริมการขายเป็นงานหลัก ปรับแต่งอินเทอร์เฟซผู้ใช้และกลยุทธ์การตลาดให้สอดคล้องกับวัฒนธรรมท้องถิ่น เพิ่มการมีส่วนร่วมและความไว้วางใจของผู้ใช้ เพื่อให้ได้ผู้บริโภครุ่นใหม่ที่มีความมั่นคงมากขึ้นen_US
Appears in Collections:CAMT: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
652132021 - Yanting Li.pdf1.31 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.