Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79780
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorธารณ์ ทองงอก-
dc.contributor.advisorยงยุทธ ยะบุญธง-
dc.contributor.authorทิพย์ธิดา อินตานอนen_US
dc.date.accessioned2024-07-17T00:56:33Z-
dc.date.available2024-07-17T00:56:33Z-
dc.date.issued2567-05-05-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79780-
dc.description.abstractThis independent study aimed to 1) Examine the current state, desired conditions and priority needs index of guidance operations of teachers at Trontrisin School, Uttaradit Province. 2) Study the guidelines for the guidance operations of schools with established best practices. 3) Develop and check the suitability and feasibility of guidelines for the guidance operations practices at Trontrisin School, Uttaradit Province. The target group was specifically selected: 33 teachers of Tron Trisin School, 1 school director, 3 guidance teachers, 1 lecturer in the department of psychology and guidance and 7 experts. The tools used 1) questionnaire 2) interview form 3) suitability and feasibility assessment form. The statistics used in this research are mean, standard deviation, priority needs index and content analysis. The results of the study found that: 1. The current condition of the guidance operations of teachers at Trontrisin School, Uttaradit Province Overall it is at a high level. The desired conditions of guidance operations are generally at the highest level. The highest priority needs index is guidance services, followed by the organization of guidance according to the basic education core curriculum and the lowest priority needs index is ethical aspects of guidance. 2. A study of the guidance operations of schools with established best practices found that guidance operations must organize guidance activities according to the basic education core curriculum, provide guidance services and teachers must have a guidance ethic. Administrators and teachers must work together in planning, operating, supervising, monitoring, evaluating and continuously improve and develop guidance activities. 3. Develop and check the suitability and feasibility of guidelines for the guidance operations practices at Trontrisin School, Uttaradit Province. It was found that 131 operations guidelines according to the quality management process that is the PDCA system, emphasize the principles of participation in operations. 46 guidelines for organizing guidance activities according to the basic education core curriculum, 44 guidelines for guidance services and 41 guidelines for compliance with guidance ethics. Keywords: Guidance operations, Guidelines for guidance operationsen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleแนวทางการดำเนินงานแนะแนวของครูโรงเรียนตรอนตรีสินธุ์ จังหวัดอุตรดิตถ์en_US
dc.title.alternativeOperations guidelines for teachers’ guidance of Trontrisin School, Uttaradit provinceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashการแนะแนว -- อุตรดิตถ์-
thailis.controlvocab.thashโรงเรียนตรอนตรีสินธุ์ -- อุตรดิตถ์-
thailis.controlvocab.thashครู -- อุตรดิตถ์-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อศึกษาสภาพปัจจุบัน สภาพที่พึงประสงค์และความต้องการจำเป็นของการดำเนินงานแนะแนวของครูโรงเรียนตรอนตรีสินธุ์ จังหวัดอุตรดิตถ์ 2) เพื่อศึกษาแนวทางการดำเนินงานแนะแนวของโรงเรียนที่มีการปฏิบัติที่ดี 3) เพื่อสร้างและตรวจสอบแนวทางการดำเนินงานแนะแนวของครูโรงเรียนตรอนตรีสินธุ์ จังหวัดอุตรดิตถ์ กลุ่มเป้าหมายเลือกแบบเจาะจง คือ ครูโรงเรียนตรอนตรีสินธุ์ จำนวน 33 คน ผู้บริหารสถานศึกษา จำนวน 1 คน ครูแนะแนว จำนวน 3 คน อาจารย์ประจำสาขาวิชาจิตวิทยาและการแนะแนว จำนวน 1 คน และผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 7 คน เครื่องมือที่ใช้ 1) แบบสอบถาม 2) แบบสัมภาษณ์3) แบบประเมินความเหมาะสมและความเป็นไปได้ สถิติที่ใช้ คือ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าดัชนีความต้องการจำเป็น และการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการศึกษา พบว่า 1. สภาพปัจจุบันของการดำเนินงานแนะแนวของครูโรงเรียนตรอนตรีสินธุ์ จังหวัดอุตรดิตถ์ โดยรวมอยู่ในระดับมาก สภาพที่พึงประสงค์ของการดำเนินงานแนะแนวโดยรวมอยู่ในระดับ มากที่สุด ค่าดัชนีความต้องการจำเป็นด้านบริการแนะแนวมากที่สุด รองมาเป็นด้านการจัดกิจกรรม แนะแนวตามหลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐานและด้านจรรยาบรรณการแนะแนวตามลำดับ 2. การศึกษาแนวทางการดำเนินงานแนะแนวของโรงเรียนที่มีการปฏิบัติที่ดี พบว่า การดำเนินงานแนะแนวต้องมีการจัดกิจกรรมแนะแนวตามหลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน จัดบริการแนะแนวและครูต้องมีจรรยาบรรณการแนะแนว ผู้บริหารและครูต้องประสานความร่วมมือกันในการวางแผน การดำเนินงาน กำกับ ติดตาม ตรวจสอบ ประเมินผลและต้องร่วมกันปรับปรุงพัฒนาการจัดกิจกรรมแนะแนวอย่างต่อเนื่อง 3. การสร้างและตรวจสอบแนวทางการดำเนินงานแนะแนวของครูโรงเรียนตรอนตรีสินธุ์ จังหวัดอุตรดิตถ์ พบว่า มีแนวทางการดำเนินงานแนะแนวทั้งหมด 131 แนวทาง ตามกระบวนการบริหารงานคุณภาพที่เป็นระบบ PDCA โดยเน้นหลักการมีส่วนร่วมในการดำเนินงาน ด้านการจัดกิจกรรมแนะแนวตามหลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน 46 แนวทาง ด้านบริการแนะแนว 44 แนวทางและด้านการปฏิบัติตามจรรยาบรรณการแนะแนว 41 แนวทางen_US
Appears in Collections:EDU: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
650232063 ทิพย์ธิดา อินตานอน.pdf12.77 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.