Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79668
Title: ความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำแบบมีส่วนร่วมกับพฤติกรรมการแสดงความคิดเห็นของครูในสถาบันอาชีวศึกษา: บทบาทการเป็นตัวแปรสื่อของความเป็นเจ้าของทางจิตใจและความไว้วางใจในผู้นำ
Other Titles: Relationship between participative leadership and voice behavior of teachers in vocational colleges: mediating role of psychological ownership and trust in leader
Authors: ปณัสมา ซาเฮาะ
Authors: อิสระ บุญญะฤทธิ์
ปณัสมา ซาเฮาะ
Keywords: พฤติกรรมการแสดงความคิดเห็น ภาวะผู้นำแบบมีส่วนร่วม ความเป็นเจ้าของทางจิตใจ ความไว้วางใจในผู้นำ ครูอาชีวศึกษา
Issue Date: 13-Jun-2024
Publisher: เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Abstract: The purposes of this study were (1) to examine the relationship between participative leadership, psychological ownership, and trust in leader on voice behavior; and (2) to investigate the mediating role of psychological ownership and trust in leader. The sample were collected 236 teachers in vocational colleges in the northern part of Thailand. Mediation analysis was conducted by using Process Macro Model 4. The findings illustrated the significant direct effect of participative leadership and psychological ownership on voice behavior (p<.001), and trust in leader had a significant direct effect on voice behavior (p<.05). Moreover, the findings demonstrated that both psychological ownership and trust in leader played as partial mediation roles in the relationship between participative leadership and voice behavior.
URI: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79668
Appears in Collections:HUMAN: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
620132034-ปณัสมา ซาเฮาะ.pdf1.71 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.