Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79560
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | พจนา พิชิตปัจจา | - |
dc.contributor.author | อังค์วรา แสงสว่าง | en_US |
dc.date.accessioned | 2024-06-22T03:13:16Z | - |
dc.date.available | 2024-06-22T03:13:16Z | - |
dc.date.issued | 2024-04 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79560 | - |
dc.description.abstract | This study aims to 1) design a system for providing mobile land registration services (DOL Mobile) for Chiang Mai Provincial Land Office, Doisaket Branch and 2) develop guidelines for organizing processes and management related to the mobile land registration service system (DOL Mobile) of Chiang Mai Provincial Land Office, Doisaket Branch. This is a proactive service aimed at providing services to vulnerable groups. The research utilizes a practical approach using a design-thinking process as a guideline. In-depth interviews are conducted using semi-structured interview methods in both formal and informal formats. The interview questions are structured in advance, with open-ended questions, and data is collected through focus group discussions or in-depth informal group interviews. Additionally, service trials are conducted to provide services to the public. The study found that the Land Juristic Act Mobile Service Design of Chiang Mai Provincial Land Office, Doisaket Branch is an outreach effort beyond office premises, aiming to facilitate access for bedridden patients, the elderly, or persons with disabilities who cannot move. The mobile land registration service can be provided outside the office, including outreach activities, document checks for land registration, guidance on completing power of attorney forms correctly, and receiving power of attorney in front of authorized personnel. It is suggested that the mobile service of Chiang Mai Provincial Land Office, Doisaket Branch should conduct preliminary outreach, schedule appointments with the public for service days, and determine the service format. The mobile service of the Chiang Mai Provincial Land Office, Doi Saket branch, should be provided at a certain place. However, in the case of bedridden patients or disabled individuals who cannot move, vehicles should be arranged to provide services directly to their homes. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.title | การออกแบบบริการนิติกรรมที่ดินเคลื่อนที่ของสำนักงานที่ดินจังหวัดเชียงใหม่ สาขาดอยสะเก็ด | en_US |
dc.title.alternative | Land juristic act mobile service design of Chiangmai Provincial Land Office, Doisaket Branch | en_US |
dc.type | Independent Study (IS) | |
thailis.controlvocab.thash | สำนักงานที่ดินจังหวัดเชียงใหม่ | - |
thailis.controlvocab.thash | ระบบข้อมูลที่ดิน | - |
thailis.controlvocab.thash | นิติกรรม | - |
thailis.controlvocab.thash | บริการลูกค้า -- เชียงใหม่ | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การศึกษาการค้นคว้าอิสระนี้ มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อออกแบบระบบการให้บริการการทำนิติกรรมที่ดินเคลื่อนที่ (DOL Mobile) ของสำนักงานที่ดินจังหวัดเชียงใหม่ สาขาดอยสะเก็ด 2) เพื่อพัฒนาแนวทางในการจัดกระบวนการและการบริหารจัดการที่เกี่ยวข้องกับระบบการให้บริการการทำนิติกรรมที่ดินเคลื่อนที่ (DOL Mobile) ของสำนักงานที่ดินจังหวัดเชียงใหม่ สาขาดอยสะเก็ดเป็นการทำงานในเชิงรุก ที่ออกบริการแก่ประชาชนในกลุ่มเปาะบาง โดยงานวิจัยนี้เป็นงานวิจัยเชิงปฏิบัติการโดยใช้กระบวนการคิดเชิงออกแบบมาเป็นแนวทางในการทำวิจัย โดยการสัมภาษณ์แบบเจาะลึก (In - depth Interview) ใช้วิธีการสัมภาษณ์แบบกึ่งมีโครงสร้าง (semi - structure interview) ทั้งในรูปแบบการสัมภาษณ์ที่เป็นทางการ (Formal Interview) และไม่เป็นทางการ(Informal Interview) โดยมีการกำหนดโครงสร้างของประเด็นคำถามที่ต้องการจะศึกษาไว้ล่วงหน้าโดยเป็นลักษณะคำถามแบบปลายเปิด (Open - ended Questions) และการเก็บข้อมูลโดยใช้วิธีการสนทนากลุ่ม (Focus Group Discussion) หรือการสัมภาษณ์กลุ่มแบบเจาะลึก (Focus Group Interview) โดยใช้วิธีการสัมภาษณ์แบบไม่เป็นทางการ (Informal Interview) ร่วมกับการออกไปทดลองในการให้บริการแก่ประชาชน ผลการศึกษาพบว่า การออกแบบบริการนิติกรรมที่ดินเคลื่อนที่ของสำนักงานที่ดินจังหวัดเชียงใหม่ สาขาดอยสะเก็ดเป็นการทำงานเชิงรุกนอกสำนักงาน เพื่อเป็นการอำนวยความสะดวกแก่ประชาชนที่เป็นผู้ป่วยติดเตียง คนชรา หรือผู้พิการที่ไม่สามารถเคลื่อนย้ายได้การบริการนิติกรรมที่ดินที่สามารถนำออกไปให้บริการภายนอกสำนักงานได้ คือ การออกไปประชาสัมพันธ์เกี่ยวกับการบริการในการนำนิติกรรมที่ดิน การตรวจสอบเอกสารเบื้องต้นที่จะใช้ในการทำนิติกรรมที่ดิน การให้คำแนะนำเกี่ยวกับการกรอกหนังสือมอบอำนาจที่ถูกต้อง และการรับมอบอำนาจต่อหน้าพนักงานเจ้าหน้าที่แนวทางปฏิบัติการบริการโดยรถบริการเคลื่อนที่ของสำนักงานที่ดินจังหวัดเชียงใหม่ สาขาดอยสะเก็ดควรต้องมีการประชาสัมพันธ์ในเบื้องต้น มีการนัดหมายประชาชนและแจ้งวันที่จะออกบริการเคลื่อนที่ และรูปแบบในการให้บริการเคลื่อนที่ของสำนักงานที่ดินจังหวัดเชียงใหม่ สาขาดอยสะเก็ด ควรออกไปตั้งบริการ ณ จุดใดจุดหนึ่งแต่ในกรณีที่เป็นผู้ป่วยติดเตียง ผู้พิการที่ไม่สามารถเคลื่อนย้ายได้ ควรจัดรถออกไปบริการถึงบ้านของผู้ที่ต้องการใช้บริการ | en_US |
Appears in Collections: | POL: Independent Study (IS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
651932045-ว่าที่ ร.ต.หญิง อังค์วรา แสงสว่าง.pdf | 3.15 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.