Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79354
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorโพธิ จ้าวไพศาล-
dc.contributor.authorกานต์ธีรา แก่นจันทน์หอมen_US
dc.date.accessioned2024-01-02T16:37:01Z-
dc.date.available2024-01-02T16:37:01Z-
dc.date.issued2565-01-10-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79354-
dc.description.abstractThe purpose of this research is to develop new working methods. To develop new working standards, to find the break-even point of daily and monthly housekeeper employment. To start we need to get all of the information of the employees in the roles of housekeeper's demands because these people will be the group in which these rules and regulations are improvised on. We begin fixing the problems by using Flow Process Charts to see the situation as it is and we also need to study the time and motion of events in which the housekeepers need to do. Both of the factors are analyzed by using ECRS methods to find out the main problems so we can get rid of the unnecessary processes. After that, we need to develop new pieces of equipment such as Visual controls and Check sheets to make our work convenient, easier, and also increase the speed of our work. After both positions of housekeepers get to use the new system, we found out that in the parts of housekeeping work the check sheets can reduce human errors of misplacing facilities such as in hotel rooms from 18 percent down to O percent. Arranging the trollies by using visual control and creating a standard help book can reduce the overall working hours of housekeepers in the roles of check out in rooms such as the Superior/Deluxe King bed, rooms which has been reduced from 26 minutes 35 seconds to 21 minutes 31 seconds or we can say that it was reduced by 19.06 percent., the next example is in Superior / Deluxe twin beds from 26 minutes 16 seconds down to 22 minutes 14 seconds of reduced by 15.36 percent, Executive King bed, rooms from 27 minutes 2 seconds to 22 minutes 13 seconds or reduced by 17.82 percent, and we have reduced the overall working time of housekeepers in In-House roles in Superior / Deluxe King beds from 17 minutes 2 seconds to 13 minutes 47 seconds or it can be reduced by 19.08 percent, in Superior / Deluxe twin beds from 16 minutes 53 seconds to 13 minutes 4 seconds or it can be reduced by 22.61 percent. In Executive King bed, rooms from 17 minutes 35 seconds to 14 minutes 23 seconds or it can be reduced by 18.02 percent. And in housekeeping supervisors, developing a standard guide book can bring the overall time of writing daily reports from 68 minutes 8 seconds to 57 minutes 37 seconds or a 15.44 percent reduction, and it can also reduce time spent in auditing room standards in Superior / Deluxe rooms from 11 minutes 48 seconds to 8 minutes 55 seconds or reduced by 24.44 percent, also Executive rooms from 13 minutes 35 seconds to 11 minutes 35 seconds or by 14.72 percent. From calculating the Break-even point to find if it is worth the investment, to calculate the accurate payment that should be given out of both Daily and monthly employees. We later found out that hiring Daily employees is a better choice and more profitable, in 2 ways. For every 10 percent increase of hotel reservation, we would need to hire either 1 Daily or monthly employee, to be able to attend all of the chores that are required. But regarding following the analysis of hiring housekeepers or not is the choice of General Manager or specifically the Human Resource Director, in which they need to analyze by also including information such as working capabilities of Daily and monthly employees, and also the ensurance regarding the employee's working times.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectโรงแรม ABCen_US
dc.titleการปรับปรุงกระบวนการทำงานแผนกแม่บ้านของโรงแรมในเมืองด้วยเทคนิคลีนen_US
dc.title.alternativeProcess improvement of housekeeping unit of city hotel through Lean techniquesen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashโรงแรม เอบีซี-
thailis.controlvocab.thashงานแม่บ้านในโรงแรม-
thailis.controlvocab.thashงานแม่บ้าน-
thailis.controlvocab.thashการทำงาน -- มาตรฐาน-
thailis.controlvocab.thashมาตรฐานการทำงาน-
thailis.controlvocab.thashการควบคุมคุณภาพ-
thailis.controlvocab.thashการผลิตแบบลีน-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractงานวิจัยนี้มีจุดประสงค์เพื่อปรับปรุงกระบวนการทำงาน โดยสร้างคู่มือมาตรฐานในการ ทำงาน และหาจุดคุ้มทุนระหว่างการจ้างพนักงานแม่บ้านรายวันกับรายเดือน โดยเริ่มจากเก็บข้อมูล และสอบถามความต้องการจากพนักงานแผนกแม่บ้าน ซึ่งเป็นผู้ที่จะใช้ระบบในอนาคต โดยเริ่ม ปรับปรุงกระบวนการโดยใช้ Flow Process Chart เพื่อแสดงสถานการณ์ปัจจุบัน (As Is) ประกอบกับ การศึกษาเวลา (Time and Motion Study) ในกระบวนการทำงานของแผนกแม่บ้าน ทั้ง 2 ตำแหน่ง นำมาวิเคราะห์โดยจะใช้แนวคิด ECRS ในการวินิจฉัยปัญหา ตัดกระบวนการที่ไม่ก่อให้เกิดคุณค่าทิ้ง ไป จากนั้นออกแบบเครื่องมือ Visual Control และ Check sheet ที่จะช่วยให้กระบวนการทำงาน สะควก ง่าย และรวดเร็วมากยิ่งขึ้น เมื่อพนักงานแผนกแม่บ้าน ทั้ง 2 ตำแหน่งได้ทดลองใช้งาน พบว่า ในส่วนของงานแม่บ้าน การทำ Check Sheet สามารถลดความผิดพลาดในการจัดวางสิ่งอำนวยความ สะดวกในห้องพักจาก 18% เหลือ 0% การจัดรถขึ้นโดยใช้หลัก Visual Control และสร้างคู่มือ มาตรฐาน สามารถลดเวลาเฉลี่ยในการ ทำงานของพนักงานแม่บ้านห้อง Check Out ประเภทห้อง Superior / Deluxe เตียงเดี่ยว จากห้องละ 26 นาที 35 วินาที เป็น 21 นาที 31 วินาที หรือสามารถลด เวลาได้ 19.06 % ประเภทห้อง Superior / Deluxe เตียงกู่ จากห้องละ 26 นาที 16 วินาที เป็น 22 นาที 14 วิน าทีหรือสามารถลดเวลาได้ 15.36% ประเภทห้อง Executive เตียงเดี่ยว จากห้องละ 27 นาที 2 วินาที เป็น 22 นาที 13 วิน าที่ หรือสามารถลดเวลาได้ 17.82% และลดเวลาเฉลี่ยในการทำงานของ พนักงานแม่บ้านห้อง In-House ประเภ ทห้อง Superior / Deluxe เตียงเดี่ยว จากห้องละ 17 นาที 2 วินาที เป็น 13 นาที 47 วินาทีหรือสามารถลดเวลาได้ 19.08 % ประเภทห้อง Superior / Deluxe เตียงคู่ จากห้องละ 16 นาที 53 วินาทีเป็น 13 นาที 4 วินาทีหรือสามารถลดเวลาได้ 22.61% ประเภทห้อง Executive เตี่ยงเดี่ยว จากห้องละ 17 นาที 35 วินาทีเป็น 14 นาที 23 วินาที หรือสามารถลดเวลาได้ 18.02% ในส่วนของหัวหน้างานแม่บ้าน การสร้างคู่มือมาตรฐาน สามารถลดเวลาเฉลี่ยในการทำ รายงานประจำวันของแม่บ้าน จากวันละ 68 นาที 8 วินาที เป็น 57 นาที 37 วินาที หรือสามารถลดเวลา ได้ 15.44% และสามารถลดเวลาเฉลี่ยในการตรวจสอบความเรียบร้อยในห้องพักประเภท Superior / Deluxe จากห้องละ 11 นาที 48 วินาที เป็น 8 นาที 55 วินาที หรือสามารถลดเวลาได้ 24.44 % ห้องพัก ประเภท Executive จากห้องละ 13 นาที 35 วินาที เป็น 11 นาที 35 วินาที หรือสามารถลดเวลาได้ 14.72 % จากการคำนวน Break Even Point เพื่อคำนวณความคุ้มค่าคุ้มทุน คำนวณค่าจ้างที่ต้องจ่าย ระหว่างพนักงานรายวันกับรายเดือน พบว่าการจ้างพนักงานรายวันมีความคุ้มค่าคุ้มทุนมากกว่า พนักงานรายเดือนใน 2 แง่มุมนี้ และในทุกๆ อัตราการเข้าพักที่เพิ่มขึ้น 10% ควรจ้างพนักงานรายวัน หรือรายเดือนเพิ่มขึ้นทีละ 1 คนเพื่อให้สามารถทำงานได้อย่างครอบคลุมกับจำนวนงานที่ได้รับ แต่ใน การวิเคราะห์เรื่องการจ้างงาน พนักงานแม่บ้านนั้น ขึ้นอยู่กับผู้บริหารและหัวหน้แผนกบุคคล ต้อง วิเคราะห์ร่วมกับปัจจัยต่างๆด้วย เช่น ทักษะความชำนาญในการทำงานระหว่างพนักงานรายวันและ ร้ายเดือน รวมถึงความมั่นคงแน่นอนในการมาทำงานของพนักงานด้วยen_US
Appears in Collections:ENG: Independent Study (IS)



Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.