Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79305
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | อารยา ผลธัญญา | - |
dc.contributor.author | ธนวัฒน์ มณี | en_US |
dc.date.accessioned | 2023-12-12T15:30:50Z | - |
dc.date.available | 2023-12-12T15:30:50Z | - |
dc.date.issued | 2563-04-23 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79305 | - |
dc.description.abstract | This study was quantitative research. The purposes of this study were to develop and examine a causal relationship model of factors affecting study-related burnout among high school students with the empirical data. The developed model consisted of 5 latent variables and 14 observed variables. The sample, selected by multi-stage sampling technique, consisted of 529 senior high school students. The data was collected by rating scale questionnaires, which are Study-Related Burnout questionnaire. Academic Stress questionnaire, School Engagement questionnaire and Self-Expectation questionnaire. The study found that the causal relationship model of factors affecting study-related burnout among high school students after adjusting was significantly consistent with empirical data (x2 = 365.92, df = 64, P = .00, GFI = .91, CFI = .89, SRMR = .08). The factors that had negative affected on study-related burnout among high school students were school engagement. Self-expectation had indirect negative effect on academic stress of high school students through school engagement. School engagement had indirect negative effect on study-related burnout of high school students through academic stress. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.subject | ภาวะหมดไฟ | en_US |
dc.title | รูปแบบความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของปัจจัยที่ส่งผลต่อภาวะหมดไฟในการเรียนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย | en_US |
dc.title.alternative | Causal relationship model of factors affecting study-related burnout among high school students | en_US |
dc.type | Thesis | |
thailis.controlvocab.thash | ความเครียดในการทำงาน | - |
thailis.controlvocab.thash | ความเครียดในวัยรุ่น | - |
thailis.controlvocab.thash | ความเครียด (จิตวิทยา) | - |
thailis.controlvocab.thash | การศึกษา -- แง่จิตวิทยา | - |
thailis.controlvocab.thash | ความเหนื่อยหน่าย (จิตวิทยา) | - |
thailis.controlvocab.thash | ความคาดหวัง (จิตวิทยา) | - |
thailis.controlvocab.thash | ความผูกพัน | - |
thailis.controlvocab.thash | นักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย -- เชียงใหม่ | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ มีวัดถุประสงค์เพื่อศึกษาและตรวจสอบรูปแบบ ความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของปัจจัยที่ส่งผลต่อภาวะหมคไฟในการเรียนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษา ตอนปลายกับข้อมูลเชิงประจักษ์ โดยโมเดลที่ใช้ในการวิเคราะห์มีตัวแปรแฝงทั้งหมด 5 ตัวแปร และ ตัวเเปรสังเกตได้ 14 ตัวแปร กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยได้มาโดยการสุ่มแบบหลายขั้นตอน โดยเป็น นักเรียนที่ศึกษาอยู่ในระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายในเขตอำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่ จำนวน 529 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วยแบบสอบถามข้อมูลลักษณะส่วนบุคคล แบบสอบถามภาวะ หมดไฟในการเรียน แบบสอบถามความเครียดด้านการเรียน แบบสอบถามความรู้สึกยึดมั่นผูกพันกับ โรงเรียน แบบสอบถามสัมพันธภาพระหว่างบุคคล และแบบสอบถามความคาดหวังในตนเอง ผลการวิจัยพบว่า รูปแบบความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของปัจจัยที่ส่งผลต่อภาวะหมดไฟในการเรียนของ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายหลังจากการปรับรูปแบบมีความสอดคล้องกลมกลืนกับข้อมูลเชิง ประจักษ์ (X2 = 365.92, df = 64, P = .00, GFI = .91, CFI = .89, SRMR = .08) โดยปัจจัยที่มี อิทธิพลทางตรงเชิงลบต่อภาวะหมดไฟในการเรียนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายได้แก่ ความรู้สึกยึดมั่นผูกพันกับโรงเรียน และความคาดหวังในตนเองมีอิทธิพลทางอ้อมเชิงลบต่อ ความเครียดด้านการเรียน โดยมีความรู้สึกยึมั่นผูกพันกับโรงเรียนเป็นตัวแปรส่งผ่าน และพบว่า ความรู้สึกยึดมั่นผูกพันกับโรงเรียนมีอิทธิพลทางอ้อมเชิงลบต่อภาวะหมดไฟในการเรียน โดยมี ความเครียดด้านการเรียนเป็นตัวแปรส่งผ่าน | en_US |
Appears in Collections: | HUMAN: Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
610132018-ธนวัฒน์ มณี.pdf | 8.94 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.