Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79269
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorพฤษภ์ บุญมา-
dc.contributor.authorมงคล รัตนคำen_US
dc.date.accessioned2023-12-07T10:19:45Z-
dc.date.available2023-12-07T10:19:45Z-
dc.date.issued2023-11-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79269-
dc.description.abstractThis independent research aims to rank electronic commerce (E-commerce) commercial products by utilizing data from E-commerce platforms for study and investigation. It incorporates a tool known as "Page Rank" and combine with consumer satisfaction to reorganize the product ranking. The goal is to promote new or less-recognized products to improve their visibility. This addresses the problem commonly faced by businesses that want to increase sales and maximize product distribution but struggle to showcase products that have not yet garnered significant sales, causing a vicious cycle of low visibility. In this research, have implement products same store as variables in calculating Page Rank scores. The testing results show that by combining Page Rank scores with consumer satisfaction ratings, products that were previously displayed in the middle or lower rankings on the E-commerce platform can be repositioned to appear at the top or on the first page more frequently and result from user acceptance test is not variant.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการพัฒนาการจัดอันดับสินค้าพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์โดยใช้เทคนิคเพจแรงก์ร่วมกับความพึงพอใจของผู้บริโภคen_US
dc.title.alternativeDevelopment of E-commerce product ranking using pagerank technique combined with consumer satisfaction dataen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashการพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์-
thailis.controlvocab.thashความพอใจของผู้บริโภค-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระครั้งนี้เป็นการจัดอันดับสินค้าพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ จากการนำข้อมูลสินค้าบนแพลตฟอร์มพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ (E-commerce) มาใช้ในการศึกษาค้นคว้า โดยมีการประยุกต์ใช้เครื่องมือที่เรียกว่าเพจแรงก์ร่วมกับการนำความพึงพอใจของผู้บริโภคประกอบการจัดอันดับสินค้าใหม่ เพื่อวัตถุประสงค์ให้สินค้าใหม่ หรือสินค้าที่มีการซื้อ และมองเห็นน้อย สามารถปรับการจัดอันดับการแสดงผลขึ้นมาให้สูงขึ้น จากปัญหาร้านค้าที่ต้องการสร้างการขาย และกระจายสินค้าให้ได้มากที่สุด แต่มักจะพบเจอกับปัญหาการแสดงผลอันดับสินค้าที่ไม่สามารถแสดงผลอยู่ในอันดับต้น ๆ ได้เนื่องจากพึ่งมีการลงขายสินค้าชิ้นนั้น ส่งผลให้เกิดปัญหาเรื่องการหมุนเวียนเงินตามมา โดยในการจัดอันดับในครั้ง ได้มีการใช้ข้อมูลการขายสินค้าของร้านค้าเดียวกันมาเป็นตัวแปรในการคำนวณคะแนนเพจแรงก์ ในผลการทดสอบพบว่าเมื่อดำเนินการใช้คะแนนของเพจแรงก์ร่วมกับความพึงพอใจของผู้บริโภคในการจัดอันดับ สินค้าที่มีการแสดงผลอยู่ในหน้าอันดับกลาง หรืออันดับหลังของแพลตฟอร์มพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์มีการปรับลำดับของตำแหน่งขึ้นมาอยู่ในระดับบน หรือในระดับหน้าแรกมากขึ้น และในการทดสอบใช้งานจริงพบว่าผลลัพธ์การใช้งานกับผู้บริโภคไม่มีความแตกต่างกันมากนักen_US
Appears in Collections:ENG: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
610632081-มงคล รัตนคำ.pdf13.06 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.