Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79186
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Nahum Brown | - |
dc.contributor.author | Athip Duangthip | en_US |
dc.date.accessioned | 2023-11-15T00:41:33Z | - |
dc.date.available | 2023-11-15T00:41:33Z | - |
dc.date.issued | 2023-10 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79186 | - |
dc.description.abstract | Yuriko Saito is a thinker in the early twentieth century, who is one of the most participants in the development of everyday aesthetics – aesthetics inquiry of the broader world which includes all possibilities of aesthetics experience. Saito has direct criticism of Kant’s concept of the beautiful whether it leads to limited scope of aesthetic sense and reject Kant’s concept of the beautiful. It would be helpful to illustrate the difference between Kant and Saito by comparing their concepts. This would be helpful to understand the reason that Saito, one of the most participated in development of everyday aesthetics reject Kant’s conception of the beautiful. The writing structure would follow Kant’s sections, there are concepts of quality, quantity, and relation. Anyway, Kant’s concept of modality relates to Saito’s discussion of ethics. So, the concept of modality will not be included. Thus, this thesis is going to be the explication of Kant’s concept of the beautiful and Saito’s criticisms of Kant. And compare explications of Kant and Saito together | en_US |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | Chiang Mai : Graduate School, Chiang Mai University | en_US |
dc.title | Yuriko Saito’s criticism of Kant’s conception of the beautiful | en_US |
dc.title.alternative | ข้อวิจารณ์ของยูริโกะ ไซโตะ ว่าด้วยทรรศนะเกี่ยวกับความงามของคานท์ | en_US |
dc.type | Thesis | |
thailis.controlvocab.lcsh | Saito, Yuriko | - |
thailis.controlvocab.lcsh | Kant, Immanuel, 1724-1804 | - |
thailis.controlvocab.lcsh | Aesthetics | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | ยูริโกะ ไซโตะเป็นนักคิดในช่วงต้นของศตวรรษที่ 20 ที่มีส่วนร่วมอย่างมากในพัฒนาแนวคิดสุนทรียศาสตร์ทุกวัน – สุนทรียศาสตร์ที่สำรวจทุกความเป็นไปได้ของประสบการณ์สุนทรียะ ไซโตะได้ปฏิเสธและวิจารณ์แนวคิดสุนทรียศาสตร์ของคานท์ว่านำไปสู่การจำกัดขอบเขตการตระหนักรู้ทางสุนทรียศาสตร์ภายใต้กรอบของศิลปะ จะเป็นประโยชน์หากแสดงความต่างระหว่างคานท์กับไซโตะ ซึ่งช่วยให้เข้าใจเหตุผลที่ไซโตะ หนึ่งในนักคิดที่มีส่วนร่วมในการพัฒนาสุนทรียศาสตร์ทุกวันปฏิเสธทรรศนะความงามของคานท์ โดยโครงสร้างการเขียนเป็นไปตามการแบ่งส่วนข้อเสนอของคานท์ ได้แก่ คุณภาพ (quality), ปริมาณ (quantity), และความสัมพันธ์ (relation) อย่างไรก็ตามแนวคิดว่าด้วยทัศนภาวะ (modality) ของคานท์นั้นสัมพันธ์กับการถกเถียงเรื่อจริยศาสตร์ของไซโตะ ดังนั้นงานวิจัยนี้จึงไม่รวมเรื่องดังกล่าวด้วย ในงานวิจัยนี้เป็นการวิเคราะห์อธิบายกรอบคิดเกี่ยวกับความงามของคานท์และคำวิจารณ์ต่อคานท์ของไซโตะ ซึ่งในส่วนสุดท้ายเป็นการเปรียบเทียบทรรศนะของนักคิดทั้งสองท่านตามที่ได้อธิบายไว้ | en_US |
Appears in Collections: | HUMAN: Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
640131002-ATHIP DUANGTHIP.pdf | 969.37 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.