Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78793
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorปนัดดา ฤกษ์เปลี่ยน-
dc.contributor.authorยศสรัล ผัสวีen_US
dc.date.accessioned2023-09-09T05:13:13Z-
dc.date.available2023-09-09T05:13:13Z-
dc.date.issued2023-06-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78793-
dc.description.abstractThe objectives of this thesis are 1) to study a creative process of Laplae woven fabric which is created by Chongcharoon Manokam, and 2) to study a process of his journey to become a Master Artisan of Arts and Crafts. The research is applied the qualitative research method to explore the folklore Laplae woven fabric as well as the new creation of Laplae woven fabric which is initiated by Chongcharoon Manokam. The study was conducted by In-depth interviews. The interviewee are Chongcharoon Manokam, members of weaver group, and Tai Yuan weaving experts. In this study was also applied a participant observation technique to acquire knowledge of the creative process of Laplae woven fabric by Chongcharoon Manokam and the process of his journey to become a Master Artisan of Arts and Crafts. The results of the study founded that 1) Chongcharoon Manokham has been passionate in Laplae woven fabric. He was inherited the weaving methods from his ancestors and he later formed a waver group in a community. 2) He has revived Pha Sin Tin Chok Tai-Yuan Laplae by remaining the traditional folklore and adding new knowledge in order to create the new process of making Laplae woven fabric. He selected new materials such as silk and metal fiber instead of cotton, applied new patterns, and added different colors which are different from the previous patterns in to his new woven fabric. His works led to a new comprehension of Laplae woven fabric which can add more values to the products and generate more income to the community. 3) He has collected Laplae woven fabric and diverse woven fabrics from the neighborhood to build a knowledge learning center and established Pha Sin Tin Chok Tai-Yuan Laplae Museum for the social benefits. 4) He launched the new creation of Pha Sin Tin Chok Tai-Yuan Laplae for the first time in 2019 at the event, “Noong Sin Kin Durian.” That is to say, Chongcharoon Manokham has his own unique creative process of making Laplae woven fabric and he is also a role model for the next generation. His devotion for Thai Arts and Crafts has gained acceptation from the society. He was honored to be a Master Artisan of Arts and Crafts in 2015 from the Project of The Sustainable Arts and Crafts Institute of Thailand (Public Organization).en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleกระบวนการสร้างสรรค์ผ้าทอลับแลสู่การเป็นครูช่างศิลปหัตกรรม: กรณีศึกษา จงจรูญ มะโนคำen_US
dc.title.alternativeCreative process of Laplae woven cloth to arts and crafts teacher: a case study of Chongcharoon Manokhamen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashผ้าทอลับแล-
thailis.controlvocab.thashการทอผ้า-
thailis.controlvocab.thashศิลปหัตกรรม-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractวิทยานิพนธ์นี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษากระบวนการสร้างสรรค์ผ้าทอลับแลของจงจรูญ มะโนคำ 2) ศึกษากระบวนการนำไปสู่การเป็นครูช่างศิลปหัตถกรรมของจงจรูญ มะโนคำ โดยใช้วิธีการวิจัยเชิงคุณภาพ ด้วยวิธีการสำรวจผ้าทอลับแลแบบคติชนเดิมและแบบสร้างสรรค์ของจงจรูญ สัมภาษณ์เชิงลึก ผู้ให้สัมภาษณ์ได้แก่ จงจรูญ มะโนคำ สมาชิกในกลุ่มทอผ้าและผู้เชี่ยวชาญด้านผ้าทอชาติพันธุ์ไทยวน สังเกตการณ์แบบมีส่วนร่วม เพื่อทราบถึงกระบวนการสร้างสรรค์ผ้าทอลับแลและการนำไปสู่การเป็นครูช่างศิลปหัตถกรรมของจงจรูญ มะโนคำ จากการศึกษาพบว่า จงจรูญ มะโนคำ 1) มีความหลงใหลในผ้าทอลับแล โดยสืบทอดวิธีการทอมาจากบรรพบุรุษ จากนั้นได้รวมกลุ่มช่างทอผ้าขึ้นในชุมชน 2) ฟื้นฟูการทอผ้าซิ่นตีนจกไทยวนลับแล ตามแบบคติชนเดิม ต่อมามีการสร้างสรรค์ผ้าทอจากองค์ความรู้ใหม่ โดยการเลือกใช้วัสดุไหมและเส้นใยโลหะแทนฝ้าย ประยุกต์ลวดลาย และการใช้สีที่ต่างจากผ้าทอลับแลในอดีต ทำให้ผ้าซิ่นตีนจกไทยวนลับแลถูกตีความหมายใหม่ กลายเป็นสินค้าที่มีคุณค่าและเพิ่มรายได้ให้แก่ชุมชน 3) สะสมผ้าทอลับแลและพื้นที่ใกล้เคียง เพื่อสร้างเป็นแหล่งเรียนรู้ฯ และจัดตั้งพิพิธภัณฑ์ผ้าซิ่นตีนจก ไท-ยวน ลับแล ขึ้น เพื่อเป็นประโยชน์ต่อสังคม 4) นำเสนอผลงานผ้าซิ่นตีนจกไทยวนลับแลที่ได้สร้างสรรค์ ขึ้นเป็นครั้งแรกในปีพ.ศ.2562 ภายใต้กิจกรรม “นุ่งซิ่นกินทุเรียน” นับได้ว่าจงจรูญ มะโนคำ มีกระบวนการสร้างสรรค์ผ้าทอลับแล เป็นแบบอย่างให้แก่คนรุ่นหลัง เป็นผู้อุทิศตนให้แก่วงการศิลปหัตถกรรมไทย จนเป็นที่ยอมรับในสังคม และได้รับเชิดชูเกียรติให้เป็นครูช่างศิลปหัตถกรรม ประจำปี พ.ศ.2558 จากโครงการของสถาบันส่งเสริมศิลปหัตถกรรมไทย (องค์การมหาชน)en_US
Appears in Collections:HUMAN: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
610131012-ยศสรัล ผัสวี.pdf71.34 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.