Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78786
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | วริษา วิสิทธิพานิช | - |
dc.contributor.author | พิชชาพร ธารพรศรี | en_US |
dc.date.accessioned | 2023-09-08T10:36:37Z | - |
dc.date.available | 2023-09-08T10:36:37Z | - |
dc.date.issued | 2021-11 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78786 | - |
dc.description.abstract | This independent study aims to reduce processing time and reduce errors of officers. According to the studies of fish-bone diagram in order to find the causes of errors together with 4M1E principle of finding the origin of the causes and utilization of Lean by applying Value Stream Mapping (VSM), Flow Process Chart and ECRS, the study found that the officers require the work manual which specified the work standards included details of verification process. The officers are aware and are more cautious which enable to compare the reduction of the errors percentage accordingly. By the error of key-in wrong data, the percentage decreases 28.21 % from 24 times out of 6,127 shipments found in 6 months which is 0.39% to 3 times out of 1,045 shipments in 1 month which is 0.28%. The other error is the delayed in getting back to the customer when found out that arrived shipment has the problem occurred in destination country, decreases 68.97% from 18 times found in 6 months which is 0.29% to 1 time out of 1,045 shipments which is 0.09%. Therefore, the overall of the error is decreased 30.46% from 2.20% to 2.01%. In addition, the company is able to reduce paper and printer ink costs, a total of 559.80 baht per month. Moreover, the study of processing time reduction found that there are 22 work processes which take 1 hour 15 minutes and 44 seconds per time from receiving until sending process to transport department before the improvement has been made. Referring to fish-bone diagram together with 4M1E principle, the improvement is made by ECRS principle which enable to decrease work process to 20 processes which take 1 hour 2 minutes and 53 seconds per time.To summarize of the reducing processing time study, there are 2 work processes of storefront staff with 12 minutes and 51 seconds processing time that have been decreased. Lastly, after the improvement, the work process of packing staff remained 23 processes and average time reduced 2 minutes 47 seconds which is 37 minutes 12 second per time that reduced 6.19%. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.title | การลดความผิดพลาดและเวลาทำงานในการบริการขนส่งพัสดุแบบเร่งด่วน | en_US |
dc.title.alternative | Errors and processing time reduction in express delivery service | en_US |
dc.type | Independent Study (IS) | |
thailis.controlvocab.thash | การจัดการอุตสาหกรรม | - |
thailis.controlvocab.thash | การผลิตแบบลีน | - |
thailis.controlvocab.thash | การลดปริมาณของเสีย | - |
thailis.controlvocab.thash | การขนส่ง | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การค้นคว้าแบบอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อลดเวลาการทำงานในการให้บริการขนส่งพัสดุแบบ เร่งด่วน และลดความผิดพลาดในการทำงานของพนักงาน จากการศึกษาโดยใช้แผนภูมิก้างปลา และหลักการ 4MIE ในการค้นหาต้นตอของสาเหตุ และศึกษาโดยการนำเทคนิคลีนมาประยุกต์โดย ใช้เครื่องมือ เช่น Value Stream Mapping (VSM) และ Flow Process Chart พร้อมทั้งหลักการ ECRS เป็นต้น เพื่อลดระยะเวลาในกระบนการการให้บริการขนส่งพัสดุแบบเร่งด่วน จากการวิเคราะห์แผนภมิก้างปลาและหลักการ 4M1E ของความผิดพลาดของพนักงาน พบว่าการทำงานของพนักงานยังขาดมาตรฐาน ซึ่งมีการแก้ไขปัญหาโดยการเพิ่มรายละเอียดของ กระบวนการตรวจสอบและสร้างมาตรฐานในการทำงาน โดยการจัดทำคู่มือการปฏิบัติงาน ทำให้ พนักงานรู้ถึงมาตรฐานในการทำงาน และขั้นตอนต่าง ๆ ซึ่งพนักงานมีความระมัดระวังในการก่อ ข้อผิดพลาดมากขึ้น โดยสามารถลดความผิดพลาดจากการเปรียบเทียบเปอร์เซ็นต์ที่ลดลง การกรอก ข้อมูลต่าง ๆ ผิด จาก 24 ครั้ง คิดเป็น 0.39% จากงานทั้งหมด 6,127 งาน ใน 6 เดือน ลดลง 28.21% เหลือ 3 ครั้ง คิดเป็น 0.29% จากงานทั้งหมด 1.045 งาน และความผิดพลาดจากการไม่ได้ทำการแจ้ง ลูกค้าโดยทันทีเมื่อพบพัสดุมีปัญหาที่ปลายทาง จาก 18 ครั้ง จากงานทั้งหมด 6, 127 งาน ใน 6 เดือน คิดเป็น 0.29% ลดลง 68.97% เหลือ 1 ครั้งจากงานทั้งหมด 1.045 งาน คิดเป็น 0.09% ทั้งนี้จากความ ผิดพลาดทั้งหมด รวม 2.20% ลดลง 30.46% เหลือ 2.01% อีกทั้งยังสามารถลดการใช้กระดาษและ หมึกพิมพ์ได้ 559.776 บาทต่อเดือน และลดขั้นตอนย่อยจากการใช้เครื่องอ่านบัตรประชาชนจาก 6 กระบวนการ เหลือ 5 กระบวนการย่อย นอกจากนี้สามารถตรวจสอบความถูกต้องของบัตร ประชาชน และลดระยะเวลาในการรอคอยของลูกค้าในการเซ็นสำเนาได้ อีกทั้งยังสามารถลด ต้นทุนการใช้กระดาษและหมึกพิมพ์ได้ 559.80 บาทต่อเดือน ในส่วนของการลดระยะเวลาในการทำงานของพนักงานหน้าร้าน โดยข้อมูลก่อนปรับปรุงมี กระบวนการการทำงาน 22 กระบวนการ โดยมีเวลาเฉลี่ย 1 ชั่วโมง 15 นาที 44 วินาที ต่อ 1 ครั้ง ด้วย วิธีการใช้แผนภูมิก้างปลาและหลักการ 4MI E ในการค้นหาต้นตอของปัญหา จากนั้นปรับปรุงโดย ใช้ หลักการ ECRS ทำให้กระบวนการทั้งหมดลดลงเหลือ 20 กระบวนการ โดยมีเวลาเฉลี่ย 1 ชั่วโมง 2 นาที 53 วินาที่ ต่อ 1 ครั้ง ตั้งแต่กระบวนการรับงานจนถึงจัดส่งให้แผนกขนส่ง ทั้งนี้ กระบวนการในการทำงานทั้งหมดลดลง 2 กระบวนการ และเวลาในการทำงานลดลง 12 นาที 51 วินาที ลดลง 17% และจากการเก็บข้อมูลก่อนปรับปรุงของพนักงานบรรจุมีขั้นตอนการทำงาน ทั้งหมด 23 กระบวนการ โดยมีเวลาเฉลี่ยทั้งหมด 39 นาที 55 วินาที ต่อ 1 ครั้ง และหลักจากการ ปรับปรุงชังคงมีกระบวนการทำงานทั้งหมด 23 กระบวนการ แต่มีเวลาเฉลี่ยลดลง 2 นาที 47 วินาที เหลือ 37 นาที 12 วินาที ต่อ 1 ครั้ง ลดลง 6.19% | en_US |
Appears in Collections: | ENG: Independent Study (IS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
630632093 พิชชาพร ธารพรศรี.pdf | 6.13 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.