Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78718
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorศิริพงษ์ ลดาวัลย์ ณ อยุธยา-
dc.contributor.authorธันย์ชนก พลหาญen_US
dc.date.accessioned2023-08-27T05:45:04Z-
dc.date.available2023-08-27T05:45:04Z-
dc.date.issued2023-06-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78718-
dc.description.abstractThis research aims to study people’s quality of life, access to public services, and expectations for public services from the government in Ban Pa miang, Ban Pha daeng and Ban Pang Puloh inMaejai District, Phayao Province. The goal is to improve their quality of life by studying their problem, obstacle, and finding a solution, including research for the possibility of relevant government agencies to come and help make public services satisfactory to people. Making the life of highlanders become better. Methodology for quantitative research methods and qualitative research. Gathered data by interviewing 630 highland people in 3 villages by calculating the example group via 'calculation formula' from 'Taro Yamane' at a 95% confidence level. And got 245 people for the group example to go for the intense interview by the community leader and 11 involved officers in that area. And categorize 3 people into 1 village, 9 in total. The research shows that the people in the sample group had a moderate level of overall quality of life (x ̅ = 2.75, S.D.= 0.92), Physical Quality of Life (x ̅ = 2.60), And Economy (x ̅ = 2.56) in a low level and rarely to get into the public facilities systems (x ̅ =2.79, S.D.= 0.85). And received a kind of public service system such as public utilities and public utilities in the community at a very low standard (x ̅ = 2.48). But still set an expectation to get public utilities and public utilities in the community to be as good as possible. The biggest problem with organizing a public facility system is lack of the cooperation from other involved departments which is caused to weak and unclear plans, having the main consideration center. The hope from villagers about an opportunity to organize the public facility is giving a priority to the plan at every level, acknowledging to the leader of all villages about asking for the sponsor budget from the main center department.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleคุณภาพชีวิตและการเข้าถึงบริการสาธารณะของราษฎรบนพื้นที่สูงในอำเภอแม่ใจ จังหวัดพะเยาen_US
dc.title.alternativeQuality of lifes and public services accessibility of the highlanders in Maejai district, Phayao provinceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashคุณภาพชีวิต -- พะเยา-
thailis.controlvocab.thashบริการสาธารณะ -- พะเยา-
thailis.controlvocab.thashพื้นที่สูง -- พะเยา-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาระดับคุณภาพชีวิต การเข้าถึงบริการสาธารณะ และ ความคาดหวังต้องการได้รับบริการสาธารณะด้านต่างๆ จากรัฐของราษฎรบนพื้นที่สูงบ้านป่าเมี่ยง บ้านผาแดง และบ้านปางปูเลาะ อำเภอแม่ใจ จังหวัดพะเยา ให้สามารถยกระดับคุณภาพชีวิตให้ดีขึ้น และศึกษาแนวทาง ปัญหา อุปสรรค และความเป็นไปได้ในการจัดทำบริการสาธารณะที่สามารถตอบสนองความคาดหวังของราษฎรบนพื้นที่สูงในพื้นที่ดังกล่าวให้ดีขึ้น การวิจัยใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงปริมาณผสมการวิจัยเชิงคุณภาพ เก็บข้อมูลโดยใช้แบบสอบถามจากราษฎรบนพื้นที่สูง 3 หมู่บ้าน จำนวน 630 คน ใช้วิธีการคำนวณหาขนาดกลุ่มตัวอย่างโดยใช้สูตรการคำนวณ ตามวิธีการของทาโร ยามาเน่ ในระดับความเชื่อมั่น 95% ได้กลุ่มตัวอย่าง 245 คน และสัมภาษณ์แบบเจาะลึกจากผู้นำชุมชน และเจ้าหน้าที่จากหน่วยงานในพื้นที่ จำนวน 11 คน และ จัดสนทนากลุ่มย่อยตัวแทนราษฎร หมู่บ้านละ 3 คน รวม 9 คน ผลการศึกษาพบว่า ราษฎรที่เป็น กลุ่มตัวอย่างมีคุณภาพชีวิตโดยรวมในระดับปานกลาง (x ̅ = 2.75, S.D.= 0.92) โดยมีคุณภาพชีวิต ด้านกายภาพ (x ̅ = 2.60) และด้านเศรษฐกิจ (x ̅ = 2.56) ในระดับต่ำ สามารถเข้าถึงบริการสาธารณะค่อนข้างน้อย (x ̅ =2.79, S.D.= 0.85) โดยได้รับบริการด้านระบบสาธารณูปโภคและสาธารณูปการ ในชุมชน ในระดับน้อย (x ̅ = 2.48) มีความคาดหวังที่จะได้รับบริการด้านระบบสาธารณูปโภคและสาธารณูปการในชุมชนที่ดีขึ้นมากที่สุด ปัญหาที่พบในการจัดทำบริการสาธารณะคือ ขาดการบูรณาการของหน่วยงานที่เกี่ยวข้อง ไม่มีแผนการพัฒนาร่วมกันที่ชัดเจน มีศูนย์อำนาจการตัดสินใจที่ส่วนกลาง โอกาสในการจัดทำบริการสาธารณะตามความคาดหวังของราษฎรคือ ให้ความสำคัญกับการจัดทำแผนพัฒนาระดับต่างๆ ให้ความรู้กับผู้นำท้องที่ คณะกรรมการหมู่บ้าน และองค์กรปกครอง ส่วนท้องถิ่นในพื้นที่เกี่ยวกับการขอรับการสนับสนุนงบประมาณจากส่วนกลางโดยตรงen_US
Appears in Collections:POL: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
641932007 - ธันย์ชนก พลหาญ.pdf9.47 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.