Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78211
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorกรวรรณ กฤตวรกาญจน์-
dc.contributor.authorชมพูนุท วุฒิมาen_US
dc.date.accessioned2023-06-29T00:44:43Z-
dc.date.available2023-06-29T00:44:43Z-
dc.date.issued2023-03-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78211-
dc.description.abstractIndependent research on The faculty's persuasion strategy advances through social media Facebook. The objectives are as follows: 1) to study the use of communication characteristics via social media, Facebook and 2) To study the strategy of persuading the target group of the Faculty of Advancement through social media Facebook is a qualitative research by studying the content analysis method, studying from the data secondary data, i.e. studying information from online platforms resulting from the planning process from political communication methods for the political purposes of the party, with a study of the communication process from Facebook Fanpage. Found that; 1. All found post formats It can be considered that the style of posting is related to the type of media used on the Facebook Fan Page. Posts are text that complements other forms of presentation, including images, text on images, videos, and third-party sharing. Which will be more diverse than other types of media, most of which will focus on posting images that will look like infographics. Focus on presenting important information in a limited space. Use the art form to convey information to be understood quickly. Make it easy for readers to understand the content by changing a lot of information. with long, complicated, or complex content in infographics and has a beautiful pattern that attracts readers' attention. 2. Content analysis of political communications of the Faculty of Progress through social media Facebook using the information gathered through the record form Analyze the content through the concept of 9 persuasion strategies. The persuasion strategies of the Faculty of Progress pages have used a total of 208 times, of which the strategy for building good communication relationships was used the most, 85 times, followed by. is a data description strategy 40 times and the least used strategy is Strategy for making merit 1 time, respectively. In addition, there is a unique communication, that is, there are details that are contained in educating through political events for the public or a group of members of social media networks to easily understand the event using the strengths. of social media networks is #hashtag, the group of progress in communication to become the center of communication of the party and express opinions of political networks on social media networks, hoping to create a trend of social interest. From the communication contents of both parts, there are characteristics of sending messages that are their political activities and those of the Faculty of Progress. Passengers sent to groups of people contain content that solicits or persuades them to become members of the Progressive Council. Therefore, the Faculty of Progress Therefore, communication technology has been used called social media networks that have already been used by Thai people in everyday life to be able to reduce the period of political activities.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectการชักจูงใจen_US
dc.subjectสื่อสังคมออนไลน์en_US
dc.subjectการสื่อสารทางการเมืองen_US
dc.titleกลยุทธ์การชักจูงใจของคณะก้าวหน้าผ่านสื่อสังคมออนไลน์เฟซบุ๊กen_US
dc.title.alternativePersuasive strategies of progressive movement on online social media: Facebooken_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashเฟซบุ๊ค-
thailis.controlvocab.thashสื่อสังคมออนไลน์-
thailis.controlvocab.thashเครือข่ายสังคมออนไลน์-
thailis.controlvocab.thashการสื่อสารทางการเมือง-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระเรื่อง กลยุทธ์การชักจูงใจของคณะก้าวหน้าผ่านสื่อสังคมออนไลน์เฟซบุ๊ก มีวัตถุประสงค์ดังนี้ 1) เพื่อศึกษาการใช้ลักษณะการสื่อสารผ่านสื่อสังคมออนไลน์เฟซบุ๊ก และ 2) เพื่อศึกษากลยุทธ์การชักจูงใจไปยังกลุ่มเป้าหมายของคณะก้าวหน้าผ่านสื่อสังคมออนไลน์เฟซบุ๊กเป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) โดยศึกษาแบบ Content analysis ศึกษาจากข้อมูล ทุติยภูมิ (Secondary Data) ได้แก่ ศึกษาข้อมูลจากแพลตฟอร์มออนไลน์ที่เป็นผลกระบวนการวางแผนจากวิธีการสื่อสารทางการเมืองเพื่อจุดประสงค์ทางการเมืองของพรรคโดยมีการศึกษากระบวนการสื่อสารจากเฟซบุ๊ก แฟนเพจ (Facebook Fanpage) ผลการศึกษาพบว่า 1. ลักษณะการโพสต์ที่พบทั้งหมด สามารถพิจารณาได้ว่ารูปแบบในการโพสต์สัมพันธ์กับประเภทสื่อที่ใช้สื่อประเภทเฟซบุ๊กแฟนเพจ โพสต์มีลักษณะเป็นข้อความประกอบรูปแบบอื่น ๆ ในการนำเสนอ ได้แก่ รูปภาพ ข้อความบนรูปภาพ วิดีโอ และการแชร์จากที่อื่น ซึ่งจะมีความหลากหลายมากกว่าสื่อประเภทอื่น ๆ โดยส่วนใหญ่แล้วจะเน้นการโพสต์รูปภาพที่ในภาพนั้นจะมีลักษณะที่เป็นอินโฟกราฟิกส์ เน้นการนำเสนอข้อมูลสำคัญในพื้นที่ที่จำกัด ใช้รูปแบบทางศิลปะส่งผ่านข้อมูลให้เข้าใจได้อย่างรวดเร็ว ทำให้ผู้อ่านเข้าใจเนื้อหาได้ง่ายเป็นการเปลี่ยนข้อมูลจำนวนมาก ที่มีเนื้อหายาวยุ่งยากหรือซับซ้อนให้เป็นภาพอินโฟกราฟิกส์ และมีรูปแบบที่สวยงามดึงดูดความสนใจผู้อ่าน 2. การวิเคราะห์เนื้อหาการสื่อสารทางการเมืองของคณะก้าวหน้าผ่านสื่อสังคมออนไลน์เฟซบุ๊ก โดยใช้ข้อมูลที่รวบรวมผ่านแบบบันทึกข้อมูล มาวิเคราะห์เนื้อหาผ่านแนวคิดกลยุทธ์การชักจูงใจ 9 กลยุทธ์ การใช้กลยุทธ์การชักจูงใจของเพจคณะก้าวหน้า ทั้งหมดจำนวน 208 ครั้ง ซึ่งมีการใช้กลยุทธ์การสร้างความสัมพันธ์ที่ดีในการสื่อสาร (Liking) มากที่สุด จำนวน 85 ครั้ง รองลงมาคือ กลยุทธ์การอธิบายรายละเอียดข้อมูล (Explanation) จำนวน 40 ครั้ง และกลยุทธ์ที่ใช้น้อยที่สุดคือ กลยุทธ์การทวงบุญคุณ (Debt) จำนวน 1 ครั้ง ตามลำดับ นอกจากนี้มีการสื่อสารที่เป็นเอกลักษณะคือมีรายละเอียดที่เป็นเนื้อหาในการให้ความรู้ผ่านเหตุการณ์ทางการเมืองให้ประชาชนหรือกลุ่มผู้ให้สมาชิกเครือข่ายสื่อสังคมออนไลน์ได้เข้าใจในเหตุการณ์โดยง่ายประกอบการใช้จุดเด่นของเครือข่ายสื่อสังคมออนไลน์คือ #แฮ็ชแท็ก คณะก้าวหน้า ในการสื่อสารเพื่อให้เกิดเป็นศูนย์กลางการสื่อสารของพรรคและการแสดงความคิดเห็นของเครือข่ายทางการเมืองบนเครือข่ายสื่อสังคมออนไลน์หวังให้เกิดเป็นกระแสความสนใจของสังคมจากเนื้อหาการสื่อสารทั้ง 2 ส่วน มีลักษณะการส่งสารที่เป็นกิจกรรมทางการเมืองของตัวเองและกิจกรรมของคณะก้าวหน้า โดยสารที่มีการส่งไปถึงกลุ่มประชาชนนั้นมีเนื้อหาที่ชักชวนหรือเชิญชวนการมาเป็นสมาชิกคณะก้าวหน้า ดังนั้นคณะก้าวหน้า จึงได้มีการใช้เทคโนโลยีทางการสื่อสารที่เรียกว่าเครือข่ายสื่อสังคมออนไลน์ที่มีประชาชนไทยนิยมใช้ในชีวิตประจำวันอยู่ก่อนแล้วเพื่อสามารถที่จะลดระยะเวลาในการดำเนินกิจกรรมทางการเมืองได้en_US
Appears in Collections:MASSCOMM: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
621832002_ชมพูนุท_วุฒิมา.pdf7 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.