Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/77894
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | กรวรรณ กฤตวรกาญจน์ | - |
dc.contributor.author | รุจิรา ภวันตา | en_US |
dc.date.accessioned | 2022-11-22T12:17:00Z | - |
dc.date.available | 2022-11-22T12:17:00Z | - |
dc.date.issued | 2021-05 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/77894 | - |
dc.description.abstract | Independent Study Title "Chiang Mai Image Perception and Information Seeking for Decision Making of Tourists in Chiang Mai Province" The purpose of this study: 1) to study the perception of Chiang Mai province; 2) to study the information seeking for tourism in Chiang Mai and the types of information sought before making a decision to travel in Chiang Mai; 3) to study the travel behavior data. This research It is a survey research. The researcher used quantitative research. (Quantitative Research) by means of a research survey (Survey Research) to study and collect data from a questionnaire online (Online Questionnaire). The target group is tourists who visited Chiang Mai, including 400. The researchers are divided into two categories: Thai tourists 200 people and 200 foreign tourists. Using a random sampling method based on the probability principle (non probability sampling) with a snowball selection method that meets the desired properties (purposive sampling) and then using the recommendation of the sample with similar characteristics to the previous sample. Once the questionnaire has been collected completely and sufficiently, the data collection will be discontinued. The results showed that: The perception of Chiang Mai's image by both Thai and foreign tourists has 2 aspects: physical image. And the image of value and aesthetics Awareness is at a high level in every image. Seeking news for tourism in Chiang Mai Tourists seek information from 6 sources at a high level, all of which consist of 1. Information from their own experiences 2. Sources from family, relatives, close friends, colleagues 3. Resources that provide tourism services 4. Public information sources. Tourism Authority of Thailand Tourism in Chiang Mai Province 5. Public sources from the Internet and online media and 6. Resources from public figures. Frequency of information seeking for information sources there are 6 sources of information. Tourists seek information from their own direct experience, every day tourists seek information from sources. Infrequently, the levels were: 1. Close-to-hand sources, 2. Commercial resources, 3. Commercial resources, 4. Public resources, 5. Internet and online media, and 6. Public person review sources. Types of news that tourists seek before making a decision to travel in Chiang Mai include: 1. News about tourist attractions; 2. Types of news about travel details. 3. Types of news about facilities when coming to Chiang Mai. Tourists are interested in finding information in all matters at a high level. Travel behavior of tourists Tourists come to travel in Chiang Mai. In order to relax and unwind from work stress, most tourists choose to travel with family members and relatives using private cars. And use the hotel accommodation. Accommodation costs are in the price range of 501 - 1,000 baht per night, spend 3-5 days in Chiang Mai, and predict with an average cost of 30,000 baht or less per time. There is a tourism model in the nature of tourism. In addition, tourists are expected to return to Chiang Mai again. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.title | การรับรู้ภาพลักษณ์จังหวัดเชียงใหม่และการแสวงหาข้อมูล เพื่อการตัดสินใจของนักท่องเที่ยวในจังหวัดเชียงใหม่ | en_US |
dc.title.alternative | Chiang Mai image perception and information seeking for decision making of tourists in Chiang Mai Province | en_US |
dc.type | Independent Study (IS) | |
thailis.controlvocab.thash | การท่องเที่ยว -- เชียงใหม่ | - |
thailis.controlvocab.thash | นักท่องเที่ยว | - |
thailis.controlvocab.thash | การสื่อสาร | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การศึกษาวิจัยเรื่อง การรับรู้ภาพลักษณ์จังหวัดเชียงใหม่เละการแสวงหาข้อมูลเพื่อ การ ตัดสินใจของนักท่องเที่ยว ในจังหวัดเชียงใหม่ มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาการรับรู้ภาพลักษณ์จังหวัด เชียงใหม่ 2) เพื่อศึกษาการแสวงหาข่าวสารเพื่อการท่องเที่ยวจังหวัดเชียงใหม่เและประเกทของข่าวสาร ที่แสวงหาก่อนตัดสินใจท่องเที่ยวในจังหวัดเชียงใหม่ 3) เพื่อศึกษาข้อมูลด้านพฤติกรรมการเดินทาง ท่องเที่ยวงานวิจัยครั้งนี้เป็นงานวิจัยเชิงสำรวจ (Survey research) ผู้วิจัยใช้การวิจัยเชิงปริมาณ (Quantitative Research) ใช้วิธีการวิจัยแบบสำรวจ (Survey Rescarch) ซึ่งผู้วิจัยมุ่งศึกษาและเก็บรวบรวมข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างด้วยแบบสอบถามออนไลน์ (Online Qucstionnaire) โดยมีเงื่อนไขว่า ผู้ตอบแบบสอบถามจะต้องเดินทางเข้ามาท่องเที่ยวในจังหวัดเชียงใหม่งานวิจัยครั้งนี้ใช้จำนวนกลุ่มตัวอย่างทั้งสิ้น 400 คนผู้วิจัยได้แบ่งกลุ่มตัวอย่างออกเป็น 2 ประเภท คือ นักท่องเที่ยวชาวไทยจำนวน 200 คนและนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติจำนวน 200 คน โดยใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างตามหลักความไม่น่าจะเป็น (non probability sampling) ด้วยวิธีการคัดเลือกแบบลูกโซ่ (snowball selection) โดยการคัดเลือกกลุ่มตัวอย่าง ที่มีคุณสมบัติที่ต้องการ (Purposive Samping) แล้วใช้การแนะนำของกลุ่มตัวอย่างที่มีลักษณะใกล้เคียงกับกลุ่มตัวอย่างก่อนหน้า เมื่อเก็บรวบรวมแบบสอบถาม ได้ครบถ้วนและเพียงพอจึงยุติการเก็บรวบรวมข้อมูล ผลการวิจัยการรับรู้ภาพลักษณ์จังหวัดเชียงใหม่และการแสวงหาข้อมูลเพื่อการตัดสินใจ ท่องเที่ยวของนักท่องเที่ยวในจังหวัดเชียงใหม่ พบว่า การรับรู้ภาพลักษณ์ของจังหวัดเชียงใหม่ ทั้งหมด 2 ด้าน คือภาพลักษณ์ด้านกายภาพ และภาพลักษณ์ด้านคุณค่าและสุนทรียภาพของจังหวัดเชียงใหม่ นักท่องเที่ยวชาวไทยและนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติ รับรู้ภาพลักษณ์ ทั้งด้านกายภาพ และด้านคุณค่า และสุนทรียภาพของจังหวัดเชียงใหม่ อยู่ในระดับมากทุกภาพลักษณ์ การแสวงหาข่าวสารเพื่อการท่องเที่ยวในจังหวัดเชียงใหม่ นักท่องเที่ยวแสวงหาข้อมูล จาก 6 แหล่งข้อมูลในระดับมากทุกแหล่งข้อมูล ได้แก่ 1.ข้อมูลจากประสบการณ์ของตัวเอง 2.แหล่งข้อมูล จากครอบครัวญาติพี่น้องคนสนิท เพื่อนร่วมงาน 3.แหล่งข้อมูลที่ให้บริการการท่องเที่ยว 4.แหล่งข้อมูลสาธารณะการท่องเที่ยวแห่งประเทศไทย การท่องเที่ยวจังหวัดเชียงใหม่ 5.เหล่งข้อมูล สาธารณะจากสื่ออินเทอร์เน็ตและสื่ออนไลน์ และ 6 แหล่งข้อมูลจากบุคคลสาธารณะ ค้านความถี่ในการแสวงหาข่าวสารแหล่งข้อมูล 6 แหล่งข้อมูล นักท่องเที่ยวแสวงหาข่าวสาร จาก จากประสบการณ์ตรงของตัวเอง ทุกวัน นักท่องเหี่ยวแสวงหาข่าวสารจากแหล่งข้อมูล ระดับ นานๆครั้ง ได้แก่ 1.แหล่งข้อมูลจากคนใกล้ชิด 2.แหล่งข้อมูลเพื่อการค้า 3.แหล่งข้อมูลทางการค้า 4.แหล่งข้อมูลสาธารณะ 5.สื่ออินเทอร์เน็ตและ สื่อออนไลน์ และ 6.แหล่งข้อมูลจากการรีวิวของบุคคล สาธารณะ ประเภทของข่าวสารที่นักท่องเที่ยวแสวงหาก่อนตัดสินใจท่องเที่ยวในจังหวัดเชียงใหม่ ได้แก่ 1.ข่าวสารเกี่ยวกับสถานที่ท่องเที่ยว 2.ประเภทของข่าวสารเกี่ยวกับรายละเอียดการเดินทาง 3.ประเภท ข่าวสารเกี่ยวกับสิ่งอำนวยความสะควกเมื่อจะมาจังหวัดเชียงใหม่ นักท่องเที่ยวให้ความสนใจหาข้อมูล ในทุกเรื่องในระดับมาก พฤติกรรมการเดิน ทางท่องเที่ยวของนักท่องเที่ยว นักท่องเที่ยวเดินทางมาท่องเที่ยว ในจังหวัดเชียงใหม่ เพื่อพักผ่อนคลายความเครียดจากการทำงาน มากที่สุด นักท่องเที่ยวเลือกที่ จะ ท่องเที่ยวกับสมาชิกในครอบครัวและญาติพี่น้อง โดยใช้รถยนต์ส่วนตัว และใช้บริการที่พักประเภท โรงแรม ค่าที่พักอยู่ในช่วงราคาระหว่าง501- 1,000บาทต่อคืน ใช้ระยะเวลาท่องเที่ยวในจังหวัด เชียงใหม่ประมาณ3-5วัน และคาดการณ์กับค่าใช้จ่ายโดยเฉลี่ย 30.000 บาทหรือน้อยกว่าต่อครั้ง มี รูปแบบการท่องเที่ยวในลักษณะการท่องเที่ยวธรรมชาติ นอกจากนี้ นักท่องเที่ยวคาดหวังว่าจะได้ กลับมาเที่ยวจังหวัดเชียงใหมอีกครั้ง | en_US |
Appears in Collections: | MASSCOMM: Independent Study (IS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
591832008 รุจิรา ภวันตา.pdf | 22.9 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.