Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/77858
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorChatchai Khiewngamdee-
dc.contributor.advisorChukiat Chaiboonsri-
dc.contributor.authorChunxia Tianen_US
dc.date.accessioned2022-11-13T03:31:19Z-
dc.date.available2022-11-13T03:31:19Z-
dc.date.issued2022-10-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/77858-
dc.description.abstractThe study examines the public's acceptance of China's central bank's digital currency and evaluates the impact of the emergence of China's central bank digital currency on the market share of third-party payment tools. First, this work collected data through a questionnaire with a sample size of 515 and identified the key factors that influenced people's willingness to hold China’s central bank digital currency, and then we used the Bayesian logistic regression model to find out the results. The results show that people's income, education level, and whether they live in pilot cities have a greater impact on people's willingness to hold China’s central bank digital currency. Finally, we used the Autoregressive Distributed Lag model to study whether the emergence of China's central bank digital currency has a long-run impact on the market share of third-party payment tools and reviewed it using the relevant quarterly time series data for 2016-2021. The results show that, except for the net assets of WeChat financial products at the end of the period, other factors have a long-run impact on the market share of third-party payment tools.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleThe Impacts of China’s Central Bank Digital Currency on Third-party Payment in Chinaen_US
dc.title.alternativeผลกระทบของสกุลเงินดิจิทัลของธนาคารกลางจีนต่อการชำระเงินของบุคคลที่สามในประเทศจีนen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashDigital currency-
thailis.controlvocab.thashPayment -- China-
thailis.controlvocab.thashFinance -- China-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษานี้ทำการตรวจสอบการยอมรับของประชาชนต่อสกุลเงินดิจิทัลของธนาคารกลางจีนและประเมินผลกระทบของการเกิดขึ้นของสกุลเงินดิจิทัลของธนาคารกลางจีนต่อส่วนแบ่งการตลาดของเครื่องมือการชำระเงินของบุคคลที่สาม เริ่มจากทำการรวบรวมข้อมูลผ่านแบบสอบถามที่มีขนาดตัวอย่าง 515 ตัวอย่างและระบุปัจจัยสำคัญที่มีอิทธิพลต่อความเต็มใจของประชาชนในการถือครองสกุลเงินดิจิทัลของธนาคารกลางจีน จากนั้นใช้แบบจำลองการถดถอยด้านลอจิสติกส์ของเบย์เซี่ยนเพื่อค้นหาผลลัพธ์ผลการวิจัยพบว่ารายได้ของผู้คนระดับการศึกษาและการอาศัยอยู่ในเมืองนำร่องส่งผลกระทบต่อความตั้งใจที่จะถือสกุลเงินดิจิทัลของธนาคารกลางจีน ท้ายที่สุดได้ใช้แบบจำลองออร์โต้รีเกรสสีฟกิสทริบิ้วเต็ทแล็คเพื่อศึกษาว่าการเกิดขึ้นของสกุลเงินดิจิทัลของธนาคารกลางจีนมีผลกระทบระยะยาวต่อส่วนแบ่งการตลาดของเครื่องมือการชาระเงินของบุคคลที่สามหรือไม่และตรวจสอบโดยใช้ข้อมูลอนุกรมเวลารายไตรมาสตั้งแต่ปี 2016 – 2021 ผลการศึกษาพบว่ายกเว้นสินทรัพย์สุทธิของผลิตภัณฑ์ทางการเงินวีแช็ทปัจจัยอื่น ๆ มีผลกระทบระยะยาวต่อส่วนแบ่งการตลาดของเครื่องมือการชำระเงินของบุคคลที่สามen_US
Appears in Collections:ECON: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
641635807-Chunxia Tian.pdfThe Impacts of China’s Central Bank Digital Currency on Third-party Payment in China557.39 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.