Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/74212
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorพรชนิตว์ ลีนาราช-
dc.contributor.authorชญาภา อินทรัตน์en_US
dc.date.accessioned2022-10-15T08:00:22Z-
dc.date.available2022-10-15T08:00:22Z-
dc.date.issued2564-05-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/74212-
dc.description.abstractThe purposes of this study were to 1) study the opinions of the chief executives towards strategic plans and problems for implementing marketing ideas in university libraries. 2) study knowledge and understanding of applying the marketing mix to the library services of the librarians. The quantitative research was used and the data was collected by using 2 questionnaires. Questionnaires were distributed to the top 10 executives and 268 librarians (Percentage of 83.75). The data were analyzed by a data analysis program for social science research (SPSS). The statistics used for data analysis were descriptive statistics, which were frequency, percentage, mean, standard deviation. The results of the study found that 1) the opinions of chief executives on the implementation of the marketing strategy plan for the university library marketing was used at a high level (x̄ = 3.55). It was found that it was at a high level (x̄ = 3.77). The results of the study of the marketing mix concept (7Ps) in the library were found to be at a moderate level (x̄ = 2.50). The overall marketing performance evaluation showed at moderate (x̄ = 3.03). Results of the study of problems in applying marketing concepts to university libraries showed that there was a moderate mean (x̄ = 3.17). When examining each aspect, it was found that the management and marketing problems in the library found the overall average mean (x̄ = 2.97). It was found that the overview of the high- level average (x̄ = 3.53) and the problem of organizing marketing services in the library found that the overall average mean (x̄ = 3.02). 2) the perception of librarians in applying marketing mix (7Ps) each consists of 5 areas were at a moderate level of knowledge. This can be determined by the maximum number of scores for each area of the test results as follows: librarians have the most knowledge and understanding of distribution channels, followed by processes and the third is professionals.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleความรู้ความเข้าใจของผู้ปฏิบัติงานด้านสารสนเทศในการนำกลยุทธ์การตลาดมาใช้ในการจัดบริการห้องสมุดมหาวิทยาลัยen_US
dc.title.alternativeKnowledge and understanding of information professionals in applying service marketing strategies to university library serviceen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashห้องสมุด -- การบริหาร-
thailis.controlvocab.thashการบริหารห้องสมุด-
thailis.controlvocab.thashห้องสมุด -- การตลาด-
thailis.controlvocab.thashการตลาด-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสภาพแนวคิดการตลาดมาใช้ในห้องสมุดและปัญหาการ นำมาใช้ในห้องสมุดมหาวิทยาลัยชั้นนำ 10 แห่งและเพื่อศึกษาความรู้ความเข้าใจเกี่ยวกับส่วนประสม การตลาดบริการ (7Ps) ของบรรณารักษ์ โดยศึกยาในกลุ่มห้องสมุดมหาวิทยาลัยชั้นนำ 10 แห่ง โดยใช้ การวิจัยแบบเชิงปริมาณและรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถาม จำนวน 2 ชุด ประชากรและกลุ่ม ตัวอย่าง คือ เ.กลุ่มผู้บริหารระหรือรองที่เกี่ยวข้อง 2. บรรณารักษ์หรือนักสารสนเทศ จากมหาวิทยาลัย ทั้ง 10 แห่ง โดยแจก แบบสอบถามสำหรับผู้บริหารจำนวน 10 คนและแบบสอบถามสำหรับ บรรณารักษ์ 300 คน (ร้อยละ 100) ได้รับแบบสอบถามทั้งหมด 268 ชุด คิดเป็นร้อยละ 83.75 วิเคราะห์ ข้อมูลด้วยโปรแกรมวิเคราะห์ข้อมูลสำเร็จรูปเพื่อการวิจัยทางสังคมศาสตร์ (SPSS) สถิติที่ใช้ในการ วิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ สถิติเชิงพรรณนา คือ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตร ฐาน ผลการศึกษาพบว่า 1) ความเห็นของผู้บริหารห้องสมุคมหาวิทยาลัยด้านการนำกลยุทธ์การตลาด มาใช้ในการตลาดของห้องสมุดมหาวิทยาลัย ผลการศึกษาในภาพรวมพบว่า มีการนำมาใช้ในระดับ มาก ( x̄ = 3.55 ) ด้านการดำเนินการ ในภาพรวม พบว่าอยู่ในระดับมาก (x̄ = 3.77) การนำแนวคิดส่วน ประสมทางการตลาด (7Ps) มาใช้ในห้องสมุดในภาพรวมอยู่ในระดับปานกลาง (x̄ = 2.50) ด้านการ ประเมินผลการดำเนินการค้านการตลาดในภาพรวม อยู่ในระดับปานกลาง (x̄ = 3.03) ผลการศึกษา ปัญหาในการนำแนวคิดการตลาดมาใช้ในห้องสมุคมหาวิทยาลัย ภาพรวมอยู่ในระดับปานกลาง (x̄ = 3.17) เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่าปัญหาด้านการบริหารจัดการการตลาดในห้องสมุดภาพรวมอยู่ ในระดับปานกลาง (x̄ =2.97) ปัญหาด้านบุคลากรในนำการตลาดมาใช้ภาพรวมอยู่ในระดับมาก (x̄ = 3.53) และปัญหาด้านการจัดบริการการตลาดในห้องสมุด ภาพรวมอยู่ในระดับปานกลาง (x̄ = 3.02) 2) ด้านความรู้ความเข้าใจของบรรณารักษ์ในการนำส่วนประสมทางการตลาดด้านส่วนประสม ทางการตลาด (7Ps) มาใช้ในห้องสมุดด้านละ 5 ข้อ พบว่า ส่วนใหญ่ได้คะแนนอยู่ในระดับปานกลาง ซึ่งพิจารณาจากจำนวนสูงสุดของการจัดลำดับคะแนนผลการทดสอบแต่ละค้าน ได้ดังนี้ บรรณารักษ์ มีความรู้ความเข้าใจด้านช่องทางการจัดจำหน่ายมากที่สุด รองลงมาคือ ด้านกระบวนการ และอันดับ สามคือ ด้านบุคลากรen_US
Appears in Collections:HUMAN: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
590132088 ชญาภา อินทรัตน์.pdf3.31 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.