Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/74175
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorณัฐพล แจ้งอักษร-
dc.contributor.authorพิศณุ รอตโกมิลen_US
dc.date.accessioned2022-10-03T00:59:04Z-
dc.date.available2022-10-03T00:59:04Z-
dc.date.issued2021-08-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/74175-
dc.description.abstractLearning management consistent with student behaviors is student centered learning management, contributing to efficient and enjoyable learning. The research aimed (1) to analyze alpha generation primary students’ behavior, (2) to analyze teacher experiences in learning management consistent with alpha generation primary students’ behavior, and (3) to develop a learning management model consistent with alpha generation primary students’ behavior. Students’behaviors were analyzed from questioning 300 teachers and 500 generation primary students in Chiang Mai, Thailand. Multi-stage sampling technique was used to select the participants. The quality of the research instruments in terms of Index of item objective congruence (IOC) ranged from 0.67 to 1.00. User experiences were analyzed using an interview and group discussion among teachers teaching generation primary students. Qualitative data analysis was conducted using content analysis for group classification and experience conclusion. The findings from the study were as follow: 1. There were 5 behaviors of alpha generation primary students’ behavior appeared in the whole learning management, namely, 1) having technological skills; 2) daring to think and speak; 3) staying focused for a short time; 4) favoring online society; and 5) being enthusiastic when using digital technology. 2. Teachers provided learning management consistent with alpha generation primary students’ behavior. Emphasis was placed on activities that allowed students to create and exchange, driven by technology. Thinking skills were focused and students were required to have awareness and good consciousness while they felt relaxed and happy during learning. 3. The learning management model employed user experience as the development base by providing learning management consistent with alpha generation primary students’ behavior according to 5 characteristics, 15 activities. There were 13 activities consistent with the context of 6 features of learning management.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการพัฒนาต้นแบบการจัดการเรียนรู้ที่สอดคล้องกับพฤติกรรมของนักเรียนประถมศึกษาเจเนอเรชั่นแอลฟา: การประยุกต์การวิจัยประสบการณ์ผู้ใช้en_US
dc.title.alternativeDevelopment of an learning management prototype corresponding to alpha generation primary students' behavior: An Application of users experience researchen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashการเรียนรู้ -- กิจกรรมการเรียนการสอน-
thailis.controlvocab.thashกิจกรรมการเรียนการสอน-
thailis.controlvocab.thashนักเรียน -- พฤติกรรม-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการจัดการเรียนรู้ที่สอดคล้องกับพฤติกรรมของนักเรียน เป็นการจัดการเรียนรู้ที่ยึดนักเรียนเป็นศูนย์กลาง ทำให้เกิดการเรียนรู้อย่างมีประสิทธิกาพและมีความสุข การวิจัยครั้งนี้มี วัตถุประสงค์เพื่อ (1) วิเคราะห์พฤติกรรมของนักเรียนประถมศึกษาเจเนอเรชั่นแอลฟา (2) วิเคราะห์ประสบการณ์ของครูในการจัดการเรียนรู้ที่สอดคล้องกับพฤติกรรมของนักเรียนประถมศึกษาเจเนอเรชั่นแอลฟา และ (3) พัฒนาต้นแบบการจัดการเรียนรู้ที่สอดคล้องกับพฤติกรรมของนักเรียนประถมศึกษาเจเนอเรชั่นแอลฟา โดยวิเคราะห์พฤติกรรมจากการสอบถามนักเรียนประถมศึกษาเจเนอเรชั่นแอลฟาจังหวัดเชียงใหม่จำนวน 500 คน และครูที่สอนจำนวน 300 คน ซึ่งได้มาโดยการสุ่มหลายขั้นตอน มีค่าคุณภาพเครื่องมือด้านความตรงเชิงเนื้อหา (IOC) ระหว่าง 0.67-1.00 และวิเคราะห์ประสบการณ์ผู้ใช้โดยการสัมภาษณ์และการสนทนากลุ่มครูที่สอนนักเรียนประถมศึกษาเจเนอเร ชั่นแอลฟา วิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพด้ายการวิเคราะห์เนื้อหา เพื่อจัดกลุ่มและสรุปประสบการณ์ ผลการวิจัยพบว่า 1. พฤติกรรมของนักเรียนประถมศึกษาเจเนอเรชั่นแอลฟาที่ปรากฎในการจัดการเรียนรู้มีทั้งหมด 5 พฤติกรรม คือ 1) มีทักษะทางเทคโนโลขี 2) กล้ำคิดกล้ำพูด 3) มีสมาธิจดจ่อในช่วงเวลาสั้น ๆ 4) นิยมสังคมออนไลน์ และ 5) กระตือรือร้นเมื่อใช้เทคโนโลซีดิจิทัล 2. ครูมีการจัดการเรียนรู้ที่สอดคล้องกับพฤติกรรมของนักเรียนประถมศึกษาเจเนอเรชั่นแอลฟาที่เน้นกิจกรรมให้นักเรียน ได้สร้างสรรค์และแลกเปลี่ยน มีการใช้เทคโนโลยีเป็นตัวขับเคลื่อน เน้นทักษะการคิด ต้องการให้นักเรียนตระหนักรู้และมีจิตสำนึกที่เหมาะสม อีกทั้งเกิดความผ่อนคลายและมีความสุขในการเรียน 3. ต้นแบบการจัดการเรียนรู้ฯ ได้ใช้ประสบการณ์ผู้ใช้ (User Experience) เป็นฐานในการพัฒนาโดยมีการจัดการเรียนรู้ที่สอดคล้องกับพฤติกรรมของนักเรียนประถมศึกษาเจเนอเรชั่นแอลฟาทั้งหมด 5 คุณลักษณะ รวมทั้งหมด 15 กิจกรรม และมีกิจกรรมที่สอดคล้องกับสภาพบริบทในการจัดการเรียนรู้ทั้งหมด 6 คุณลักษณะ รวมทั้งหมด 13 กิจกรรมen_US
Appears in Collections:EDU: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
620232024 พิศณุ รอตโกมิล.pdf21.52 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.