Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/74168
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | สมเกียรติ อินทสิงห์ | - |
dc.contributor.advisor | ศักดา สวาทะนันทน์ | - |
dc.contributor.author | ณัฐพล ไชยบัวแก้ว | en_US |
dc.date.accessioned | 2022-10-01T04:29:03Z | - |
dc.date.available | 2022-10-01T04:29:03Z | - |
dc.date.issued | 2022-07 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/74168 | - |
dc.description.abstract | This independent research aimed to compare problem-solving thinking ability after studying by using engineering design process in physics course of grade 9 students with the specified criteria, and to compare concepts in physics before and after studying by using the engineering design process of grade 9 students. Sample used in the study were 41 grade 9 students in the second semester of the academic year 2021. They were choosen by cluster sampling. The research tools used in the study consisted of 7 plans for learning provision using the engineering design process, problem-solving ability test, and concepts test in physics. Data was analyzed by averages, standard deviations, percentages, and t-test. The results showed that 1. The ability of students’ problem-solving thinking after studying by engineering design process was 78.60 percent, which was higher than the 60 percent threshold with statistically significant at .05 suggesting a good level. 2. After using engineering design process, the students’ concepts in physics was higher than before studying with statistically significant at .05. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.title | การจัดการเรียนรู้โดยใช้กระบวนการออกแบบเชิงวิศวกรรมเพื่อส่งเสริม ความสามารถในการคิดแก้ปัญหาและมโนทัศน์ในวิชาฟิสิกส์ ของนักเรียนมัธยมศึกษาปีที่ 4 | en_US |
dc.title.alternative | Learning provision using engineering design process to promote problem-solving thinking ability and concepts in physics of grade 9 students | en_US |
dc.type | Independent Study (IS) | |
thailis.controlvocab.thash | ฟิสิกส์ -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา) | - |
thailis.controlvocab.thash | ฟิสิกส์ -- กิจกรรมการเรียนการสอน | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การค้นคว้าแบบอิสระนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบความสามารถในการคิดแก้ปัญหา หลังเรียนโดยใช้กระบวนการออกแบบเชิงวิศวกรรมในรายวิชาฟิสิกส์ ของนักเรียนมัธยมศึกษาปีที่ 4 โดยเทียบกับเกณฑ์ที่กำหนด และเพื่อเปรียบเทียบมโนทัศน์ในวิชาฟิสิกส์ก่อนและหลังเรียนโดยใช้กระบวนการออกแบบเชิงวิศวกรรม ของนักเรียนมัธยมศึกษาปีที่ 4 ตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาคือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4/1 จำนวน 41 คน ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2564 ได้มาโดยการเลือกแบบกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาประกอบด้วย แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้กระบวนการออกแบบเชิงวิศวกรรม จำนวน 7 แผน แบบทดสอบความสามารถในการคิดแก้ปัญหา และแบบทดสอบมโนทัศน์ในวิชาฟิสิกส์ วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ร้อยละ และค่าสถิติที ผลการศึกษาพบว่า 1. ความสามารถในการคิดแก้ปัญหาของนักเรียนหลังเรียนโดยใช้กระบวนการออกแบบเชิงวิศวกรรม คิดเป็นร้อยละ 78.60 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ที่ร้อยละ 60 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05และอยู่ในเกณฑ์ระดับดี 2. มโนทัศน์ในวิชาฟิสิกส์หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนโดยใช้กระบวนการออกแบบเชิงวิศวกรรมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 | en_US |
Appears in Collections: | EDU: Independent Study (IS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
๖๓๐๒๓๒๐๖๒ ณัฐพล ไชยบัวแก้ว.pdf | 8.02 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.