Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/74082
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวิชญา ผิวคำ-
dc.contributor.authorวิภาสินี คำแก้วen_US
dc.date.accessioned2022-09-10T02:57:18Z-
dc.date.available2022-09-10T02:57:18Z-
dc.date.issued2022-06-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/74082-
dc.description.abstractThe objective of Development of Integrated Units by Using Problem-Based Learning to Enhance Problem-Solving Skills for Grade 6 Students are 1) To develop integrated units by using the problem-based learning to enhance problem-solving skills for Grade 6 students. 2) To learn problem-solving of Grade 6 students after organize integrated units by using the problem-based learning activities. Representative sample group is eleven second semesters grade 6 students of Benjama 2 Baan Naam Ruu School, affiliated with Sri Sang Waan group, Chiang Dao, Chiang Mai, by specific method of selection. Research tools 1) Integrated units learning by using problem-solving as a base. 2) Suitability assessment form of integrated units learning by using problem-solving as a base. 3) Problem-solving skill test. Analyze the data by using Mode. The result showed that 1) Development of Integrated Units by Using Problem-Based Learning to Enhance Problem-Solving Skills for Grade 6 Students, there is an integration concept between learning subject groups in interdisciplinary nature and manage learning by using problem-based; consist with 7 steps. First step, brainstorm to identify issues related to the article. Second step, Select the most important problem and inform the cause of problem. Third step, brainstorm to find the variety of solutions. Fourth step, set the criteria to assess solutions. Fifth step, evaluate each solution to find the best solution. Sixth step, present the best solution and inform the reason. And seventh step, present mind map of the best solution; consist with 5 learning plans; 1. The value of water 2. Air is life 3. noise pollution management 4. The value of soil 5. Waste management. The integrated units that developed was checked suitable by expert was in good level. 2) Problem-solving skill of Grade 6 students after passed integrated units by using problem-based learning was good.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการพัฒนาหน่วยการเรียนบูรณาการโดยใช้ปัญหาเป็นฐาน เพื่อส่งเสริมทักษะการแก้ปัญหาของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6en_US
dc.title.alternativeDevelopment of integrated units by using problem-based learning to enhance problem-solving skills for grade 6 studentsen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashการเรียนแบบมีส่วนร่วม-
thailis.controlvocab.thashการเรียนรู้แบบผสมผสาน-
thailis.controlvocab.thashการศึกษาขั้นประถม-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการพัฒนาหน่วยการเรียนรู้บูรณาการโดยใช้ปัญหาเป็นฐาน เพื่อส่งเสริมทักษะการแก้ปัญหาของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โดยมีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อพัฒนาหน่วยการเรียนรู้บูรณาการโดยใช้ปัญหาเป็นฐานเพื่อส่งเสริมทักษะการแก้ปัญหาของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 2) เพื่อศึกษาทักษะการแก้ปัญหาของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 หลังจากจัดกิจกรรมหน่วยการเรียนรู้บูรณาการ โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2564 โรงเรียนเบญจม 2 บ้านน้ำรู สังกัดกลุ่มศรีสังวาลย์ อำเภอเชียงดาว จังหวัดเชียงใหม่ จำนวน 11 คน โดยวิธีการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย 1) หน่วยการเรียนรู้บูรณาการโดยใช้ปัญหาเป็นฐาน 2) แบบประเมินความเหมาะสมของหน่วยการเรียนรู้บูรณาการโดยใช้ปัญหาเป็นฐาน 3) แบบทดสอบทักษะแก้ปัญหา การวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ฐานนิยม (Mode) ผลการวิจัยพบว่า 1) หน่วยการเรียนรู้บูรณาการโดยใช้ปัญหาเป็นฐาน เพื่อส่งเสริมทักษะการแก้ปัญหาของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 มีแนวคิดบูรณาการรูปแบบบูรณาการระหว่างกลุ่มสาระการเรียนรู้ ลักษณะสหวิทยาการ (Interdisciplinary) และการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานประกอบด้วย 7 ขั้นตอน ขั้นที่ 1 ระดมสมองเพื่อระบุปัญหาต่างๆที่เกี่ยวข้องกับบทความ ขั้นที่ 2 เลือกปัญหาที่สำคัญที่สุดพร้อมบอกสาเหตุของปัญหา ขั้นที่ 3 ระดมสมองเพื่อหาแนวทาง วิธีแก้ไขปัญหาให้มีความหลากหลาย ขั้นที่ 4 กำหนดเกณฑ์เพื่อประเมินแนวทางการแก้ไขปัญหา ขั้นที่ 5 ประเมินแนวทางการแก้ไขปัญหาเพื่อเลือกวิธีการแก้ไขปัญหาที่ดีที่สุด ขั้นที่ 6 เสนอวิธีการแก้ไขปัญที่ดีที่สุด พร้อมบอกเหตุผล และขั้นที่ 7 การนำเสนอแผนผังความคิดแสดงวิธีการแก้ปัญหา ซึ่งประกอบด้วย 5 แผนการเรียนรู้ ได้แก่ เรื่องที่ 1 หยดน้ำมีคุณค่า เรื่องที่ 2 อากาศคือชีวิต เรื่องที่ 3 เสียงที่เราได้ยิน เรื่องที่ 4 แผ่นดินที่เราอยู่ และเรื่องที่ 5 ขยะน่าคิด หน่วยการเรียนรู้บูรณาการที่พัฒนาขึ้นตรวจสอบความเหมาะสมโดยผู้เชี่ยวชาญอยู่ในระดับดี 2) ทักษะการแก้ปัญหาของนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 หลังการเรียนผ่านหน่วยการเรียนรู้บูรณาการโดยใช้ปัญหาเป็นฐาน อยู่ระดับ ดีen_US
Appears in Collections:EDU: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ลงลายน้ำ.pdf4.3 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.