Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/74077
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorนทัต อัศภาภรณ์-
dc.contributor.authorวราภรณ์ ทองสว่างen_US
dc.date.accessioned2022-09-03T06:00:45Z-
dc.date.available2022-09-03T06:00:45Z-
dc.date.issued2565-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/74077-
dc.description.abstractThe objectives of these research were to study the perspective writing ability of students who studied with a team-based learning and to study the teamwork skills of students studying with team-based learning. The samples were the 24 second year pre-engineering students in Electrical-Electronics classroom of Academic Year 2021. The samples were chosen by group random sampling. The research instruments were a team-based learning management plans on opinion writing, consisting of 8 plans, 16 hours, pre and post study perspective writing ability assessment, and teamwork skills assessment form. The data were analyzed by finding the means, standard deviations and percentages. The results of the research were found that 1) The perspective writing ability of the students, studied with team-based learning management after studying with team-based learning management was higher than before. 2) The teamwork skills reflected through behaviors in all 5 areas, ranked the assessment results from high to low as the following order: Listening to the opinions of others has an excellent rating accounted for 88.28% of, cooperation in work has an excellent rating accounted for 80.47% of, work planning has an excellent rating accounted for 80.08% of, participation in expressing opinions is at a good level, accounted for 78.13% and the responsibility for the assigned work is at a good level, accounted for 76.17%. The overall result of teamwork skills were assessed at an excellent level accounted for 80.63%.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectการเขียนแสดงทรรศนะen_US
dc.titleการพัฒนาความสามารถในการเขียนแสดงทรรศนะและทักษะ การทำงานร่วมกัน โดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบทีมเป็นฐาน สำหรับนักศึกษาสาขาเตรียมวิศวกรรมศาสตร์en_US
dc.title.alternativeDeveloping perspective writing ability and teamwork skills using Team-Based Learning provision for pre-engineering studentsen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashมหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลล้านนา-
thailis.controlvocab.thashภาษาไทย -- การศึกษาและการสอน-
thailis.controlvocab.thashภาษาไทย -- การเขียน-
thailis.controlvocab.thashการเรียนรู้-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความสามารถในการเขียนแสดงทรรศนะของนักศึกษาที่เรียนด้วยการจัดการเรียนรู้แบบทีมเป็นฐาน และเพื่อศึกษาทักษะการทำงานร่วมกันของนักศึกษาที่เรียนด้วยการจัดการเรียนรู้แบบทีมเป็นฐาน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้คือ นักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ สาขาเตรียมวิศวกรรมศาสตร์ ชั้นปีที่ 2 ห้องเรียนไฟฟ้า-อิเล็กทรอนิกส์ ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2564 จำนวน 24 คน โดยการสุ่มแบบแบ่งกลุ่ม เครื่องมือ ที่ใช้ในการวิจัย คือ แผนการจัดการเรียนรู้แบบทีมเป็นฐาน เรื่อง การเขียนแสดงทรรศนะ จำนวน 8 แผน 16 ชั่วโมง แบบวัดทักษะการเขียนแสดงทรรศนะก่อนเรียนและหลังเรียน และแบบประเมินทักษะการทำงานร่วมกัน วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าเฉลี่ย ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าสถิติทดสอบ t ผลการวิจัยพบว่า 1) ความสามารถในการเขียนแสดงทรรศนะของนักศึกษาที่เรียนด้วยการจัดการเรียนรู้แบบทีมเป็นฐานหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ที่ระดับ .05 2) ทักษะการทำงานร่วมกันของนักศึกษาที่ได้รับการจัดการเรียนรู้แบบทีมเป็นฐาน ระหว่างเรียนสะท้อนผ่านพฤติกรรมทั้ง 5 ด้าน เรียงลำดับผลการประเมินจากสูงไปต่ำตามลำดับ ดังนี้ ด้านการรับฟังความคิดเห็นของผู้อื่น มีผลการประเมินอยู่ในระดับดีเยี่ยม คิดเป็นร้อยละ 88.28 ด้านความร่วมมือในการทำงาน มีผลการประเมินอยู่ในระดับดีเยี่ยม คิดเป็นร้อยละ 80.47 ด้านการวางแผนการทำงาน มีผลการประเมินอยู่ในระดับดีเยี่ยม คิดเป็นร้อยละ 80.08 ด้านการมีส่วนร่วมในการแสดงความคิดเห็น มีผลการประเมินอยู่ในระดับดี คิดเป็นร้อยละ 78.13 และด้านความรับผิดชอบต่องานที่ได้รับมอบหมาย มีผลการประเมินอยู่ในระดับดี คิดเป็นร้อยละ 76.17 โดยภาพรวมของทักษะการทำงานร่วมกันทั้ง 5 ด้าน มีผลการประเมินอยู่ในระดับดีเยี่ยม คิดเป็นร้อยละ 80.63en_US
Appears in Collections:EDU: Independent Study (IS)



Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.