Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73965
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorพรสิริ สืบพงษ์สังข์-
dc.contributor.advisorประทานทิพย์ กระมล-
dc.contributor.authorกนกวรรณ ปันปวงen_US
dc.date.accessioned2022-08-20T06:45:59Z-
dc.date.available2022-08-20T06:45:59Z-
dc.date.issued2022-07-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73965-
dc.description.abstractThe study of Service Marketing Mix Factors Affecting Consumers’ Decision of Papaya Salad Restaurant in Mae Rim District, Chiang Mai province aimed to study 1) behavior of Consumers in choosing to use Papaya Salad Restaurants and 2) The Service Marketing Mix Factors Affecting Consumers' Decision to use Papaya Salad Restaurant Service. Descriptive statistics, Likert Scale and were used for data analysis. The primary data was collected using questionnaires from 400 samples of Papaya Salad Consumers in Mae Rim District Chiang Mai province. The study of consumer behavior of choosing to use Papaya Salad Restaurants in Mae Rim District Chiang Mai province found that most Consumers prefer to eat Papaya Salad at Restaurant and use the service more than 3 times per month. The average cost per time when using Papaya Salad restaurant is 101 - 200 baht. While the reason for the purchase decision, it was found that most Consumer intend to eat Papaya Salad because they are hungry and want to change the taste which has a similar proportion. As for problems that have been encountered in using Papaya Salad Restaurants, it was found that Consumers had problems with the taste of food that was not delicious. In addition, The Papaya Salad Restaurant that Consumers use the most is Krua Ruang, Rim Tai Subdistrict, Mae Rim District, Chiang Mai province. While, the Consumers return to The Papaya Salad Restaurant repeatedly for reasons of the taste of the food. The result of collecting information the service marketing mix factors that consumers pay attention to at a high level are the price is reasonable for the food quality, Papaya Salad is delicious, receiving payments is accurate and fast, the restaurant is clean and the last point that consumers pay attention to at a high level is the staff speak politely, have good manners, smile brightly. As for the marketing mix factors that consumers focus on at a moderate level, the store location is close to home/work and there are always new promotions such as check-in, food discounts. The recommendation from this research is divided into 7 areas as follows: 1) product aspect should pay attention to the taste of Papaya Salad and many other types of food, which may have a taste of food to be consistent. In addition, the raw materials used should be of good quality, clean and always fresh. 2) In terms of price, food prices should be appropriate for the amount of food and the ingredients used for cooking should be worthwhile compared to the price. 3) Place, the location of the store should be chosen close to the community, company, school, university or government place and should join food ordering applications such as Grab food, Lineman, Food panda, etc. 4) Promotion, marketing promotion should arrange special promotions on public holidays promotions, to stimulate the number of service use including the amount of purchase each time. 5) Personnel, should select and train employees to have attention to customers smile, speak politely, willing to serve 6) Physical appearance, the shop should be decorated to be clean, beautiful, and have enough seating arrangements to sit and wait in line and there are enough tables for the number of customers and 7) Process, service that results in slower service should be minimized, reduce redundant processes to meet the needs of consumers who need speedy service.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectPapaya Salad Restauranten_US
dc.titleปัจจัยส่วนประสมการตลาดบริการที่มีผลต่อการตัดสินใจ ใช้บริการร้านส้มตำของผู้บริโภคในอำเภอแม่ริม จังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeService marketing mix factors affecting consumers’ decision of papaya salad restaurant in Mae Rim district, Chiang Mai provinceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)-
thailis.controlvocab.thashร้านอาหาร-
thailis.controlvocab.thashอาหารไทย-
thailis.controlvocab.thashพฤติกรรมผู้บริโภค -- เชียงใหม่-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาปัจจัยส่วนประสมการตลาดบริการที่มีผลต่อการตัดสินใจใช้บริการร้านส้มตำของผู้บริโภคในอำเภอแม่ริมจังหวัดเชียงใหม่ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) พฤติกรรมของผู้บริโภคในการเลือกใช้บริการร้านส้มตำ และ 2) ปัจจัยส่วนประสมการตลาดบริการที่มีผลต่อการตัดสินใจใช้บริการร้านส้มตำของผู้บริโภค ใช้สถิติเชิงพรรณนา และมาตรวัดของลิเคิร์ท ในการวิเคราะห์ข้อมูล โดยรวบรวมข้อมูลปฐมภูมิจากกลุ่มตัวอย่างจากผู้บริโภคส้มตำ ในอำเภอแม่ริม จังหวัดเชียงใหม่ จำนวน 400 ตัวอย่าง การศึกษาพฤติกรรมการเลือกใช้บริการร้านส้มตำ ในอำเภอแม่ริม จังหวัดเชียงใหม่ พบว่า ผู้บริโภคส่วนใหญ่นิยมรับประทานส้มตำที่ร้านอาหาร และใช้บริการร้านส้มตำมากกว่า 3 ครั้งต่อเดือน ราคาเฉลี่ยต่อครั้งเมื่อใช้บริการร้านส้มตำคือ 101- 200 บาท ในขณะที่ด้านเหตุผลในการตัดสินใจซื้อ พบว่า ผู้บริโภคส่วนใหญ่ตั้งใจไปรับประทานส้มตำเนื่องจากหิว และต้องการเปลี่ยนรสชาติซึ่งมีสัดส่วนใกล้เคียงกัน ส่วนด้านปัญหาที่เคยพบในการใช้บริการร้านส้มตำ พบว่า ผู้บริโภคพบปัญหารสชาติอาหารไม่มีความอร่อยมากที่สุด นอกจากนี้ ร้านส้มตำที่ผู้บริโภครับประทานหรือใช้บริการบ่อยที่สุด คือ ร้าน ครัวชนบท ต.ริมใต้ อ.แม่ริม เชียงใหม่ ในขณะที่ผู้บริโภคกลับมาใช้ร้านส้มตำซ้ำด้วยเหตุผลของรสชาติของอาหาร ผลจากการรวบรวมข้อมูลปัจจัยส่วนประสมการตลาดบริการที่ผู้บริโภคให้ความสำคัญอยู่ในระดับมากคือ ราคาเหมาะสมกับคุณภาพอาหาร ส้มตำมีรสชาติอร่อย การรับชำระเงินถูกต้องและรวดเร็ว ร้านอาหารมีความสะอาด และประเด็นสุดท้ายที่ผู้บริโภคให้ความสำคัญในระดับมากคือ พนักงานพูดจาสุภาพ มีอัธยาศัยดี ยิ้มแย้มแจ่มใส สำหรับปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่ผู้บริโภคให้ความสำคัญในระดับปานกลาง คือ สถานที่ตั้งร้านอยู่ใกล้บ้าน/ที่ทำงาน และมีการจัดทำโปรโมชั่นใหม่ๆ อยู่เสมอ เช่น เช็คอินลดราคาอาหาร ข้อเสนอแนะจากงานวิจัยนี้ แบ่งออกเป็น 7 ด้าน ดังนี้ 1) ด้านผลิตภัณฑ์ ควรให้ความสำคัญกับรสชาติของส้มตำ และอาหารประเภทอื่นๆ เป็นอย่างมาก โดยอาจจะมีการชิมรสชาติของอาหารให้มีความสม่ำเสมอ อีกทั้งวัตถุดิบที่ใช้ควรมีคุณภาพที่ดี สะอาด และมีความสดใหม่อยู่เสมอ 2) ด้านราคา ราคาอาหารควรเหมาะสมกับปริมาณของอาหาร และวัตถุดิบที่นำมาใช้ทำอาหารควรมีคุ้มค่าเมื่อเทียบกับราคา 3) ด้านการจัดจำหน่าย ควรเลือกทำเลที่ตั้งร้านให้อยู่ใกล้แหล่งชุมชน บริษัท โรงเรียน มหาวิทยาลัยหรือสถานที่ราชการ และควรเข้าร่วมกับแอพพลิเคชั่นสั่งอาหาร เช่น เกรบฟู๊ด ไลน์แมน ฟู๊ดแพนด้า เป็นต้น 4) ด้านส่งเสริมการตลาด ควรจัดโปรโมชั่นพิเศษเกี่ยวกับโปรโมชั่นวันหยุดนักขัตฤกษ์ เพื่อกระตุ้นยอดการใช้บริการรวมถึงยอดชื้อในแต่ละครั้ง 5) ด้านบุคคล ควรคัดเลือกและฝึกอบรมพนักงาน ให้มีการเอาใจใส่ลูกค้า ยิ้มแย้มแจ่มใส พูดจาสุภาพ เต็มใจให้บริการ 6) ด้านลักษณะทางกายภาพ ควรตกแต่งร้านให้มีความสะอาด สวยงาม มีการจัดที่นั่งเพื่อนั่งรอคิวให้เพียงพอ และมีจำนวนโต๊ะให้เพียงพอกับจำนวนของลูกค้า และ 7) ด้านกระบวนการให้บริการ ควรลดกระบวนการต่าง ๆ ที่ส่งผลให้การบริการช้าลง ลดกระบวนการที่ซ้ำซ้อน เพื่อตอบสนองความต้องการของผู้บริโภคที่ต้องการความรวดเร็วในการบริการen_US
Appears in Collections:AGRI: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
กนกวรรณ ปันปวง 600832009.pdf803.19 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.