Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73894
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสรัสวดี อ๋องสกุล-
dc.contributor.authorชา, หม่าen_US
dc.date.accessioned2022-08-16T15:25:46Z-
dc.date.available2022-08-16T15:25:46Z-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73894-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to examine the discourse in Chinese textbooks through two sets of Chinese as a foreign language textbooks "Developing Chinese" and "New Practical Chinese Reader" published by Beijing Language and Culture University Press, which are used in higher education teaching in Chiang Mai province. The results of the study show that the discourses in the Chinese language textbooks for foreigners shape the image of power in China. The image of China shaped by the discourse can be divided into three main aspects. One is the image of China as "promoting and developing culture" through the discourse of "cultural card", and the other is the image of China as "virtuous" through the discourse of "ethics", the third is to shape the image of China as a "unified multi-ethnic country" by creating the discourse of "unity'. These three images are interco onnected, and foreigners can see that the Chinese govern nment is portraying China as a culturally diverse, developing, virtuous, and unified multi-ethnic country.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleวาทกรรมความเป็นจีนผ่านแบบเรียนภาษาจีนระดับอุดมศึกษาในจังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeDiscourse of Chineseness in Chinese language textbooks for undergraduate students in Chiang Maien_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashภาษาจีน -- วจนะวิเคราะห์-
thailis.controlvocab.thashวจนะวิเคราะห์-
thailis.controlvocab.thashภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน (อุดมศึกษา)-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาวาทกรรมความเป็นจีนผ่านแบบเรียนภาษาจีนของ สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยภาษาและวัฒนธรรมปักกิ่งที่ใช้ในการเรียนการสอนระดับอุดมศึกษาของ จังหวัดเชียงใหม่จำนวนสองชุด "Developing Chinese" (การพัฒนาภาษาจีน) และ "New Practical Chinese Reader" (ภาษาจีนเพื่อการใช้งานแนวใหม่) ผลการศึกษาพบว่า วาทกรรมในแบบเรียนภาษาจีนมีการสร้างภาพลักษณ์จีนเชิงอำนาจ วาทกรรมความเป็นจีนสามารถแบ่งเป็นสามประเด็นหลัก คือสร้างภาพลักษณ์จีนเป็น "การส่งเสริม วัฒนธรรมและพัฒนาประเทศ" ผ่านวาทกรรมการสร้าง "สัญญะ" วัฒนธรรม สร้างภาพลักษณ์จีนเป็น "ประเทศที่มีคุณธรรม" ผ่านวาทกรรมการสร้าง "คำสอน" และสร้างภาพลักษณ์จีนเป็น "ประเทศที่ เป็นเอกภาพ" ผ่านวาทกรรมการสร้าง "การเป็นเอกภาพ" ของประเทศ สามประเด็นนี้เชื่อมโยงกันและ ชาวต่างชาติสามารถมองเห็นภาพลักษณ์ความเป็นจีนที่รัฐบาลจีนสร้างขึ้นนั้นเป็นประเทศเอกภาพที่มี ทั้งวัฒนธรรม การพัฒนาและมีคุณธรรมen_US
Appears in Collections:HUMAN: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
620131007 SHA MA.pdf2.97 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.