Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73819
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSarinya Khattiya-
dc.contributor.authorTawin Jaturapaten_US
dc.date.accessioned2022-08-11T11:17:47Z-
dc.date.available2022-08-11T11:17:47Z-
dc.date.issued2021-04-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73819-
dc.description.abstractThis study aims to explore linguistic and visual features employed to convey gender ideologies in the television food advertisements and to analyze how these advertisements portray the gender ideology in Thai society using qualitative research data collected from 40 television food product advertisements. To analyze these two dominated features reflecting gender ideologies, the linguistic and visual decoding schemes from existing literature were applied. Multimodal discourse analysis (MDA) was also employed as the analytical tool for scrutinizing the gender ideologies portrayed through the dominant linguistic and visual features. The results indicated that there were 7 patterns including (1) lexical selection, (2) figures of speech, (3) rhetorical questions, (4) the use of medical or technological information, (5) personal experience, (6) claiming, and (7) imperative sentence and 4 visual strategies including (1) function ranking, (2) product presenter, (3) relative size, and (4) ritualization of subordination, reflecting gender ideology representations. Moreover, it was found that these linguistic and visual strategies have been cooperatively represented some specific representations of gender ideologies regarding the (1) gender role depiction and (2) gender career depiction, indicating that these two modes might not only help to promote the advertised products but could be also considered as the representations of gender ideology transmission through television food advertisements in Thai society.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChiang Mai : Graduate School, Chiang Mai Universityen_US
dc.titleMultimodal discourse analysis of gender ideology in television food product advertisements in Thailanden_US
dc.title.alternativeวิเคราะห์วาทกรรมสื่อหลากรูปแบบที่เกี่ยวกับอุดมการณ์ทางเพศ ในโฆษณาสินค้าอาหารทางโทรทัศน์ในประเทศไทยen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashDiscourse analysis-
thailis.controlvocab.thashCommunication in sex-
thailis.controlvocab.thashAdvertising-
thailis.controlvocab.thashGender identity in advertising-
thailis.controlvocab.thashLinguistics-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractงานวิจัยฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาวิเคราะห์องค์ประกอบเกี่ยวกับภาษาศาสตร์และองค์ประกอบเกี่ยวกับภาพที่แสดงถึงอุดมการณ์ทางเพศที่พบในโฆษณา รวมถึงการศึกษาว่าองค์ประกอบเหล่านี้สะท้อนอุดมการณ์ทางเพศต่อสังคมไทยอย่างไร โดยศึกษาจาก 40 โฆษณาอาหารทางโทรทัศน์ในประเทศไทย เครื่องมือในการวิจัยครั้งนี้คือ กรอบแนวคิดการถอดความกลยุทธ์ทางภาษาศาสตร์และกลยุทธ์ทางการใช้ภาพภาพจากการทบทวนวรรณกรรม รวมไปถึงทฤษฎีวิเคราะห์วาทกรรมสื่อหลากรูปแบบ ผลการศึกษาพบว่า กลยุทธ์ทางภาษาศาสตร์ที่ถูกใช้เพื่อสะท้อนอุดมการณ์ทางเพศ มีจำนวน 7 รูปแบบ คือ (1) การเลือกใช้คำศัพท์ (2) การใช้ภาษาภาพพจน์ (3) การใช้คำถามเชิงวาทศิลป์ (4) การใช้ข้อมูลเกี่ยวกับการแพทย์หรือเทคโนโลยี (5) การใช้ประสบการณ์ส่วนบุคคล และ (6) การกล่าวอ้าง และ (7) ประโยคคำสั่ง นอกจากนั้น กลยุทธ์ทางภาพที่พบมีจำนวน 4 รูปแบบ ได้แก่ (1) การกำหนดบทบาทและหน้าที่ (2) ตัวผู้นำเสนอสินค้า (3) การจัดลำดับสูงต่ำ และ (4) การอยู่ใต้บังคับบัญชา การทำงานระหว่างสองกลยุทธ์นี้ ชี้ให้เห็นถึงความสัมพันธ์ทางด้านการสร้างความหมายเกี่ยวกับอุดมการณ์ทางเพศที่สะท้อนผ่านโฆษณา จำนวน 2 ชุด คือ (1) การนำเสนอภาพเกี่ยวกับบทบาทและเพศ และ (2) การนำเสนอภาพเกี่ยวกับอาชีพและเพศ จากชุดอุดมการณ์ทางเพศที่พบดังกล่าวนี้ ชี้ให้เห็นว่ากลยุทธ์ทางภาษาศาสตร์และกลยุทธ์ทางการใช้ภาพ มิได้ถูกใช้เพื่อโฆษณาตัวสินค้าเท่านั้น แต่ยังสามารถถ่ายทอดความหมายด้านอุดมการณ์ทางเพศผ่านโฆษณาสินค้าอาหารทางโทรทัศน์ในสังคมไทยได้อีกด้วยen_US
Appears in Collections:HUMAN: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
590132031 ธาวิน จตุรภัทร.pdf2.76 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.