Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73622
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorWijak Srisujjalertwaja-
dc.contributor.advisorDussadee Praserttitipong-
dc.contributor.authorKhampaseuth Phothisaraden_US
dc.date.accessioned2022-07-11T11:05:30Z-
dc.date.available2022-07-11T11:05:30Z-
dc.date.issued2020-11-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73622-
dc.description.abstractSpecification of course learning objectives in a curriculum is aimed at achieving the desired learning outcomes. The purpose of such a specification is to have some standardization of the teaching-learning process to achieve the learning objectives. A clear course learning objective improves the interaction between the instructor and the learners and helps the learner to know what skills and knowledge the learning outcome, is expected after completion of the course. This independent study aimed to propose a classification model of course learning objectives into the cognitive level based on Bloom’s taxonomy. As instructors sometimes set each own course learning objectives with ambiguous verbs. The curriculum supervisors then faced the problems in assessing the course learning objectives which is the main part of curriculum development. To solve the problem, this study proposed a classification model of course learning objectives based on the revised Bloom’s taxonomy using the Naïve Bayes classifier. Our proposed methodology is based on keywords extraction using a rule-based approach, machine learning, and data mining to automate the entire process. We are currently using data sets of learning objectives of bachelor’s degree level in the academic year 2019 of Faculty of Science, Chiang Mai University for testing purposes. This study used 3 classifiers such as Naïve Bayes, K-NN, and Decision tree in comparing the average classification accuracy for 10-fold cross-validation. The results showed that the Naïve Bayes classifier had the highest accuracy at 83.51%. The classification model could be applied to various fields to improve curriculum designing, curriculum evaluation, and more.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChiang Mai : Graduate School, Chiang Mai Universityen_US
dc.titleA Classification model of cognitive learning objectives based on Bloom’s taxonomy using Naïve Bayes classifieren_US
dc.title.alternativeตัวแบบการจำแนกประเภทของวัตถุประสงค์การเรียนรู้จากการคิดตามอนุกรมวิธานของบลูมโดยใช้ตัวจำแนกนาอีฟเบย์en_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashChiang Mai University. Faculty of Science -- Education -- Curricula-
thailis.controlvocab.thashComputer science-
thailis.controlvocab.thashLearning-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการกำหนดวัตถุประสงค์การเรียนรู้ของหลักสูตรมีจุดมุ่งหมายเพื่อให้บรรลุผลการเรียนรู้ตามที่ต้องการ เป้าหมายก็คือเพื่อให้มีมาตรฐานของกระบวนการเรียนการสอนที่บรรลุตามวัตถุประสงค์การเรียนรู้ วัตถุประสงค์การเรียนรู้ที่ชัดเจนช่วยเพิ่มปฏิสัมพันธ์ระหว่างผู้สอนและผู้เรียน ทั้งยังช่วยให้ผู้เรียนรู้ว่ามีทักษะและความรู้อะไรบ้าง ที่จะได้รับหลังจากจบหลักสูตร การค้นคว้าอิสระครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อเสนอรูปแบบการจัดหมวดหมู่ของวัตถุประสงค์การเรียนรู้ของหลักสูตรในระดับความรู้ความเข้าใจตามอนุกรมวิธานของบลูม เนื่องจากบางครั้งผู้สอนกำหนดวัตถุประสงค์การเรียนรู้ของแต่ละรายวิชาด้วยคำกริยาที่ไม่ชัดเจน จึงทำให้หัวหน้างานหลักสูตรประสบปัญหาในการประเมินจุดประสงค์การเรียนรู้ของหลักสูตรซึ่งเป็นส่วนหลักของการพัฒนาหลักสูตร ดังนั้นเพื่อแก้ปัญหาการศึกษาครั้งนี้จึงได้เสนอรูปแบบการจัดหมวดหมู่ของวัตถุประสงค์การเรียนรู้ของหลักสูตรตามอนุกรมวิธานของบลูมที่ปรับปรุงใหม่ โดยใช้ตัวจำแนกนาอีฟเบย์ วิธีการที่นำเสนอที่ขึ้นอยู่กับการแยกคำหลักโดยใช้วิธีการตามกฎการเรียนรู้ของเครื่องและการทำเหมืองข้อมูลเพื่อทำให้กระบวนการทั้งหมดเป็นไปโดยอัตโนมัติ โดยใช้ชุดข้อมูลวัตถุประสงค์การเรียนรู้ระดับปริญญาตรีปีการศึกษา 2562 ในคณะวิทยาศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่เพื่อทำการทดสอบ การศึกษานี้ใช้ตัวจำแนก 3 ตัวคือ นาอีฟเบย์, K-NN และ Decision tree ในการเปรียบเทียบความแม่นยำในการจำแนกประเภทโดยเฉลี่ยสำหรับการตรวจสอบความถูกต้องข้าม 10 เท่า ผลการศึกษาพบว่า ตัวจำแนกนาอีฟเบย์ มีความแม่นยำสูงสุดที่ 83.51% รูปแบบการจำแนกสามารถนำไปใช้กับสาขาต่าง ๆ เพื่อปรับปรุงการออกแบบหลักสูตร การประเมินหลักสูตร และอื่น ๆen_US
Appears in Collections:SCIENCE: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
610532012 KHAMPASEUTH PHOTHISARAD.pdf1.23 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.