Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73484
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | พนม กุณาวงค์ | - |
dc.contributor.author | พิชชาภา มนัสเสวี | en_US |
dc.date.accessioned | 2022-07-02T09:28:17Z | - |
dc.date.available | 2022-07-02T09:28:17Z | - |
dc.date.issued | 2021-05 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73484 | - |
dc.description.abstract | Due to the crisis incident and emergency situation, the organizations must confront with the unavoidable disruption especially for the pandemic of the Coronavirus disease 2019 that currently threaten people around the globe. It affects people in many perspectives particularly for the works and the role of organization that provide services for people. Therefore, the efficient organization management is essential so that the organization could encounter with the changes and be able to effectively provide services for their people. This study aims to 1) study the effects of organization during the Coronavirus Disease 2019 pandemic 2) examine the procedure of organization management during the crisis time and 3) to understand the performance evaluation of organization during the Coronavirus Disease 2019 pandemic. This is a qualitative research that 30 samples are staff and stakeholders of Chiang Mai Airport Customs House. The in-depth interview and focus group discussion were used to collect data. Also, the semi-structure interview is employed as a research tool. After that, data collected from the interview as well as the related document was analyzed and evaluated. The results show that Chiang Mai Airport Customs House was affected by the Coronavirus Disease 2019 pandemic in many ways such as revenue aspect and job operation of staff. However, the organization has focused on facilitating the entrepreneurs rather than collecting revenue due to the customs formalities of import and export which thereafter provided as good services. Moreover, Chiang Mai Airport Customs House also has business continuity plan for the crisis time that staff could work from home and strictly followed the public health measures. The job operation of staff could be regularly evaluated week by week so that they could work with efficiency and effectiveness. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.title | การบริหารองค์การในช่วงสถานการณ์การแพร่ระบาดของเชื้อ ไวรัสโคโรน่า 2019 ของด่านศุลกากรท่าอากาศยานเชียงใหม่ | en_US |
dc.title.alternative | Organization management during the Coronavirus disease 2019 pandemic of Chiang Mai airport customs house | en_US |
dc.type | Independent Study (IS) | |
thailis.controlvocab.thash | การบริหารองค์การ | - |
thailis.controlvocab.thash | โควิด-19 (โรค) -- การป้องกันและควบคุม | - |
thailis.controlvocab.thash | ศุลกากร -- ไทย (ภาคเหนือ) | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | เหตุการณ์ที่เป็นภาวะวิกฤตและมีความฉุกเฉิน เป็นสิ่งที่องค์การต่างๆ ต้องเผชิญและไม่สามารถหลีกเลี่ยงได้ ดังเช่นการแพร่ระบาดของเชื้อไวรัสโคโรน่า 2019 ที่กำลังเกิดขึ้นในขณะนี้ เนื่องด้วยเป็นสถานการณ์ที่ส่งผลกระทบในด้านการปฏิบัติงาน ทั้งบทบาทหน้าที่ขององค์การ ที่ต้องมีการให้บริการประชาชน จึงมีความจำเป็นต้องมีแนวทางการบริหารองค์การที่ดี เพื่อที่องค์การจะสามารถปรับตัวเพื่อรับมือกับสถานการณ์ที่เป็นภาวะวิกฤตและให้บริการประชาชนได้อย่างมีประสิทธิภาพ การวิจัยนี้มีจุดประสงค์ 1) เพื่อศึกษาถึงผลกระทบที่เกิดขึ้นจากการแพร่ระบาดของโรคติดเชื้อไวรัสโคโรน่า 2019 ที่เกิดขึ้นกับองค์การ 2) เพื่อศึกษากระบวนการการบริหารองค์กรในสภาวะวิกฤต 3) เพื่อให้ทราบถึงผลการปฏิบัติงานขององค์กรในช่วงการแพร่ระบาดของโรคติดเชื้อไวรัสโคโรน่า 2019 การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative research) โดยมีวิธีการศึกษา ดังนี้ ประชากรที่ใช้ในการศึกษาได้แก่ บุคลากรด่านศุลกากรท่าอากาศยานเชียงใหม่ และผู้มีส่วนได้เสียกับองค์กร รวมทั้งสิ้นจำนวน 19 ราย โดยใช้วิธีการสัมภาษณ์แบบเชิงลึก (In-Dept interview) และวิธีการสนทนาแบบกลุ่ม (Focus Group) โดยการวิจัยนี้ใช้การสัมภาษณ์แบบกึ่งมีโครงสร้างเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล โดยนำข้อมูลที่ได้จากการสัมภาษณ์มาประกอบกับข้อมูลเอกสารที่เกี่ยวข้อง ซึ่งเป็นการวิเคราะห์ข้อมูลและตีความข้อมูลที่ได้ทำการเก็บรวบรวมไว้ ผลการวิจัยพบว่า ด่านศุลกากรท่าอากาศยานเชียงใหม่ ได้รับผลกระทบจากการแพร่ระบาดของเชื้อไวรัสโคโรน่า 2019 หลายด้าน ไม่ว่าจะเป็นด้านภารกิจในการจัดเก็บรายได้ขององค์กร ด้านการปฏิบัติงานของบุคลากร แต่ทั้งนี้องค์การได้มุ่งเน้นการให้ความสำคัญในด้านการอำนวยความสะดวกให้กับผู้ประกอบการมากกว่าการจัดเก็บรายได้ เนื่องด้วยเป็นการอำนวยความสะดวกในด้านการปฏิบัติพิธีการศุลกากรนำเข้าและส่งออก ซึ่งก่อให้เกิดเป็นการให้บริการที่ดี นอกจากนี้ด่านฯ ยังมีแผนรองรับการปฏิบัติงานในสภาวะวิกฤต โดยให้บุคลากรปฏิบัติงาน ณ ที่พักอาศัย (Work From Home) และสามารถปฏิบัติตนตามมาตรการทางสาธารณสุขอย่างเคร่งครัด รวมทั้งติดตามผลการปฏิบัติงานเป็นรายสัปดาห์อย่างสม่ำเสมอ เพื่อให้บุคลากรสามารถปฏิบัติงานได้อย่างมีประสิทธิภาพและประสิทธิผล | en_US |
Appears in Collections: | POL: Independent Study (IS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
621932059 พิชชาภา มนัสเสวี.pdf | 3.67 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.