Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69688
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.ภราดร สุรีย์พงษ์-
dc.contributor.authorเมธิญา กมลen_US
dc.date.accessioned2020-08-20T01:04:47Z-
dc.date.available2020-08-20T01:04:47Z-
dc.date.issued2020-04-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69688-
dc.description.abstractRecently, mobile learning concept is perceived as innovation e-learning platform which facilitated learning activities in the workplace for knowledge worker. This concept allows the users to improve their knowledge and skill with their mobile devices in their own place and time. The evident from research papers proved that the mobile learning is suitable for increase the learning performance of knowledge worker. Therefore, many organizations are adopted the concept of mobile learning as new technology for improving the performance of their knowledge workers. The private company in Chiang Mai, Thailand also has been implemented mobile learning in their organization. According to our survey, the concept attached many knowledge workers to enrolled in mobile learning course. Even the number of users who completed all task exercises in mobile learning is high, we found that most of them achieved low scores in exercise task and fail in the post-est. Thus, providing the appropriate motivation in mobile learning context should able to increase the performance of the knowledge workers. Previously, the researchers reported that non-monetary reward has potential to increase learner motivation in learning context since it creates the interest and positive feedback to the learner. Valence Instrumentality and Expectancy (VIE) Theory by Victor H. Vroom clarify that the individual motivation usually depends on the expectation of desired rewards and the ability to perform tasks. Therefore, we believe that provide the suitable non-monetary reward for the knowledge worker in organization should increase the motivation and learning performance. The aim of this research is 1) to study the motivation of knowledge workers on completing exercise task in mobile learning, 2) to apply the concept that improve motivation of knowledge workers on completing exercise task in mobile learning, and 3) to evaluate the effective of learning performance of knowledge workers on completing exercise task in mobile learning. 110 knowledge workers from private company in Chiang Mai, Thailand were involved in this research. The motivation of knowledge workers was examined by VIE questionnaires. Meanwhile, the learning performance was tested on completing exercise task in mobile learning session and post-test. The result indicated that VIE questionnaires classified the knowledge workers in different groups which based on different motivations. Meanwhile, the group of knowledge worker who received non-monetary reward achieve greater score in exercise task in mobile learning and post-test than the group who are not.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการประยุกต์ใช้แรงจูงใจเพื่อพัฒนาการเรียนรู้ผ่านระบบการเรียนรู้ แบบเคลื่อนที่ของพนักงานในอุตสาหกรรมen_US
dc.title.alternativeApplying Motivation for Learning Performance Improvement of Industrial Employee Using Mobile Learning Systemen_US
dc.typeIndependent Study (IS)-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractจากการนำเอาระบบการเรียนรู้แบบเคลื่อนที่ (Mobile Learning) ไปใช้ในการฝึกอบรมเพื่อส่งเสริมการเรียนรู้ของพนักงานภายในอุตสาหกรรมนั้น สามารถแก้ไขปัญหาการฝึกอบรมในรูปแบบดั้งเดิมในเรื่องของลดค่าใช้จ่าย แก้ปัญหาด้านเวลา และสามารถเพิ่มจำนวนพนักงานในการฝึกอบรมได้ แต่จากผลการสอบวัดผลความรู้นั้นพบว่าพนักงานสอบผ่านเกณฑ์ในอัตราที่ต่ำ ซึ่งดูจากคะแนนจึงพบสาเหตุว่าผู้เรียนขาดแรงจูงใจในการทำแบบฝึกหัดท้ายบทที่อยู่บนระบบการเรียนรู้แบบเคลื่อนที่ ดังนั้นการสร้างแรงจูงใจที่เหมาะสมในบริบทการเรียนรู้ผ่านมือถือควรจะสามารถเพิ่มประสิทธิภาพของผู้ปฏิบัติงานความรู้ได้ มีการนำเสนอว่าการให้รางวัลที่ไม่ใช่ตัวเงินจึงมีส่วนช่วย เพิ่มการจูงใจให้พนักงานทำงานได้อย่างมีประสิทธิภาพและสร้างความสนใจและตอบรับเชิงบวกต่อผู้เรียน โดยทฤษฎีความคาดหวัง VIE Theory Vroom (1964) ชี้แจงว่าแรงจูงใจของแต่ละคนมักจะขึ้นอยู่กับความคาดหวังของรางวัลที่ต้องการและความสามารถในการปฏิบัติงาน จึงเชื่อว่าการให้รางวัลที่ไม่ใช่ตัวเงินที่เหมาะสมจะสามารถเพิ่มแรงจูงใจและประสิทธิภาพการเรียนรู้ได้ การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาแรงจูงใจที่มีผลต่อความสนใจในการทำแบบฝึกหัดท้ายบทผ่านระบบการเรียนรู้แบบเคลื่อนที่ 2) เพื่อประยุกต์ใช้แรงจูงใจที่ทำให้ผู้เรียนทำแบบฝึกหัดท้ายานระบบการเรียนรู้แบบเคลื่อนที่ 3) เพื่อพิสูจน์ประสิทธิภาพการทำแบบฝึกหัดท้ายบทนั้นกับการเรียนรู้ กลุ่มเป้าหมายในการศึกษาในครั้งนี้คือ พนักงานฝ่ายผลิตของโรงงานอุตสาหกรรมอาหารจังหวัดเชียงใหม่จำนวนทั้งหมด 110 คน โดยวัดระดับความคาดหวังโดยแบบสอบถามระดับความคาดหวังรางวัลแต่ละหมวดหมู่ ทดสอบแรงจูงใจการทำแบบฝึกหัดท้ายบทผ่านระบบการเรียนรู้แบบเคลื่อนที่และสอบวัดความรู้หลังเรียน ผลการศึกษาพบว่าการใช้เครื่องมือในการคัดแยกระดับแรงจูงใจนั้นทำให้เราสามารถจัดกลุ่มบุคคลเพื่อจะสร้างกระบวนการสร้างแรงจูงใจได้อย่างเหมาะสม ของรางวัลมีผลต่อแรงจูงใจในการทำแบบฝึกหัดของพนักงานกลุ่มที่ได้รับของรางวัลคะแนนเฉลี่ยแบบฝึกหัดท้ายบทสูงกว่ากลุ่มที่ไม่ได้ใช้ของรางวัลen_US
Appears in Collections:CAMT: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
602132006 เมธิญา กมล.pdf2.44 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.