Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69624
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Dr. Chalermpon Kongjit | - |
dc.contributor.author | Yang Yan | en_US |
dc.date.accessioned | 2020-08-18T02:43:42Z | - |
dc.date.available | 2020-08-18T02:43:42Z | - |
dc.date.issued | 2020-05 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69624 | - |
dc.description.abstract | With the expansion of college enrollment year by year in China, the number of college graduates has increased sharply, which causes the employment problem among graduates to become more and more challenging. Therefore, society and employers put forward higher requirements for the graduates, not only in academic talent, but also in other compound abilities. Appropriate soft skills play an important role in successful careers as well as social interactions. More and more organizations recognize how soft skills in the workplace differentiate great employees from good ones, so these skills are highly valued by employers looking for new graduates. In order to make Chinese graduates become more competitive in the job market, the aim of the research is to enhance Chinese students’ soft skills. Therefore, the objective of this research are: 1) to investigate the soft skill problems of Chinese graduates of Knowledge and Innovation Management Program at the early stage of their career; 2) to identify most important soft skill based on the c ommon soft skills that occupationally required in the Chinese job market and academically fostered for graduates in Thailand; 3) to design a soft skill enhancement plan to improve Chinese students’ soft skills. In this paper, the Chinese top 20 well-paid occupations are chosen as a research sample. Double diamond designing process model, as a tool to solve problems and improve service, provides a systematic process for the researcher to achieve these objectives. Following the four stages including discover, define, developand deliver of the process, an interview is carried out to know the soft skills problems and soft skill enhancement requirement among Chinese students, content analysis based on O*Net Content Model and Thailand Qualification Framework (TQF ) for Higher Education is used to analyze the common soft skills. After that, the five -star scale questionnaire and interview are applied to define the most important soft skill. In-depth is used to obtain the factors affecting graduates’ problem solving a bility. And brainstorming is to help the researcher get suggestions of how to enhance these factors. The findings show that the plan is useful to cultivate Chinese talent personnel to meet the needs of the Chinese job market from the perspective of Chinese students’ feedback and comparison between the factors and requirement of Chinese companies. | en_US |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.title | Development of Soft Skill Enhancement Plan for Chinese Students of Knowledge and Innovation Management Program | en_US |
dc.title.alternative | การพัฒนาแผนการส่งเสริมจรณทักษะสำหรับนักศึกษาจีนหลักสูตรการ จัดการความรู้และนวัตกรรม | en_US |
dc.type | Independent Study (IS) | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | จากการขยายตัวเพิ่มขึ้นของจำนวนผู้ลงทะเบียนเข้าศึกษาต่อในระดับอุดมศึกษาแต่ละปี ในประเทศจีน ทำให้จำนวนบัณฑิตผู้สำเร็จการศึกษาเพิ่มขึ้นอย่างรวดเร็ว กลายเป็นปัญหาที่ท้าทาย ต่อการจ้างงานบัณฑิตใหม่มากขึ้น ดังนั้นสังคมและนายจ้างจึงต้องการคุณสมบัติการจ้างงานที่สูงขึ้น สำหรับผู้สำเร็จการศึกษา ไม่เพียงแต่ความสามารถด้านวิชาการเท่านั้น แต่ยังรวมถึงความสามารถ ด้านอื่นๆ ด้วย จรณทักษะ (Soft Skills) ที่เหมาะสมมีบทบาทที่สำคัญในการสร้างความสำเร็จในอาชีพ เช่นเดียวกับการมีปฏิสัมพันธ์ทางสังคม องค์กรจำนวนมากยอมรับว่าจรณทักษะสามารถสร้างความ แตกต่างที่โดดเด่นในการทำงานของพนักงาน และกลายเป็นทักษะที่มีค่าสูงที่นายจ้างกำลังมองหาจาก บัณฑิตใหม่ เพื่อให้นักศึกษาจีนระดับปริญญาโทมีศักยภาพการแข่งขันในตลาดงานได้มากขึ้น เป้าหมาย ของการศึกษามุ่งส่งเสริมการพัฒนาจรณทักษะของนักศึกษาจีนระดับปริญญาโท โดยวัตถุประสงค์ ของการวิจัยนี้คือ 1) เพื่อตรวจสอบปัญหาจรณทักษะของผู้สำเร็จการศึกษาหลักสูตรการจัดการความรู้ และนวัตกรรม จากการเริ่มต้นทำงานในช่วงแรก 2) เพื่อบ่งชี้จรณทักษะที่สำคัญที่สุด ที่จำเป็นสำหรับ การประกอบอาชีพในตลาดแรงงานประเทศจีน และเพื่อการส่งเสริมวิชาการแก่บัณฑิตในประเทศไทย 3) เพื่อออกแบบแผนการส่งเสริมพัฒนาเพื่อพัฒนาจรณทักษะของนักศึกษาจีน การค้นคว้าแบบอิสระ ครั้งนี้ ได้คัดเลือกอาชีพที่จ่ายค่าตอบแทนสูงสุด 20 อันดับแรกของประเทศจีนเพื่อใช้เป็นต้นแบบใน การศึกษา แบบจำลองกระบวนการออกแบบเพชรคู่เป็นเครื่องมือในการแก้ปัญหาและปรับปรุงการ บริการ สนับสนุนกระบวนการที่เป็นระบบสำหรับผู้วิจัยเพื่อการบรรลุวัตถุประสงค์ของงานวิจัย ด้วย กระบวนการทำงาน 4 ขั้นตอน ได้แก่ การค้นพบ การกำหนด การพัฒนา และการส่งมอบ การ สัมภาษณ์นำมาใช้เพื่อให้ทราบถึงปัญหาจรณทักษะ และความต้องการพัฒนาจรณทักษะของนักศึกษาจีน การวิเคราะห์เชิงเนื้อหาตาม O*Net Content Model และกรอบมาตรฐานคุณวุฒิระดับอุดมศึกษา แห่งชาติ (TQF) ถูกใช้สำหรับการศึกษาวิเคราะห์จรณทักษะพื้นฐาน หลังจากนั้นใช้แบบสอบถาม 5 ระดับ และการสัมภาษณ์เพื่อกำหนดจรณทักษะที่สำคัญที่สุด การสัมภาษณ์เชิงลึกถูกใช้เพื่อบ่งชี้ปัจจัย ต่างๆ ที่มีผลกระทบต่อความสามารถในการแก้ไขปัญหาของบัณฑิต และการระดมสมองนำมาใช้ช่วย เพื่อรวบรวมคำแนะนำ เกี่ยวกับวิธีการปรับปรุงปัจจัยเหล่านี้ ผลการศึกษาพบว่า แผนดังกล่าวเป็น ประโยชน์ในการปลูกฝังความสามารถให้แก่บุคลากร เพื่อการตอบสนองความต้องการของ ตลาดแรงงานจีน จากมุมมองของนักศึกษาชาวจีน และการศึกษาเปรียบเทียบปัจจัยและความต้องการ ตลาดแรงงานจีน | en_US |
Appears in Collections: | CAMT: Independent Study (IS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
612132034 Yang Yan.pdf | 2.96 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.