Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69520
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorLect.Dr.Danaitun Pongpatcharatrontep-
dc.contributor.authorFan Caiyunen_US
dc.date.accessioned2020-08-12T02:00:17Z-
dc.date.available2020-08-12T02:00:17Z-
dc.date.issued2020-04-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69520-
dc.description.abstractWith the development of information technology and mobile phone use, cross-border e-commerce (CBEC) now has been a popular trend of the global economy. However, even cross-border e-commerce business is fast growing in worldwide, in Thailand is still in its infancy, and Thai Northern SMEs are limited to get knowledge for doing cross-border e-commerce to China. Regarding this, to help Thai SMEs to increase their product’s exporting to the Chinese market, this research aims to design a cross-border e-commerce business operating guidebook by using supply chain management theory, and tools integrating Kano model, Common KADS, and learning in action. This research process is divided into four stages according to Knowledge management stages, which are knowledge identification, knowledge acquisition, and then organizing and representation, finally evaluation. In detail, supply chain management with information flow, financial flow and logistic flow is the theoretical basis and mainframe of this article. This research aims to identify the SMEs’ requirement of different factors during the cross-border e-commerce business process. Then, based on results of Kano questionnaire, knowledge capturing is conduct by i) common KADS interview to domain experts, an owner of Taobao platform and Alipay, and manager of Y logistic company Chiang Mai International Set Center are identified as domain knowledge experts; ii) learning in action, means that actually operating by the guideline of expert’s knowledge, which help in deeper understanding and detailed knowledge capturing. Knowledge map helps in organizing and presenting strategic knowledge in three layers: task knowledge layer, inference knowledge layer and domain knowledge layer. The final results of the guidebook consist of three parts, which are information flow, financial flow a logistic flow. Following with the knowledge captured from both domain expert by common KADS interviewing and learning in action, it can be concluded and presented by knowledge map that: a) there is three task knowledge in the process of Taobao information channel, product online releasing, online selling and delivery; b) customer refund is the knowledge in task layer during Alipay financial process; c) shipping information setting, custom recording of products, and logistic order are the task knowledge in logistic flow from Thailand to China, those are the contents for guidebook designing.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleA Guidebook on B2C Cross-border E-commerce Operation to China for Thai SME Productsen_US
dc.title.alternativeคู่มือการดำเนินการการค้าพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ข้ามแดนแบบ บีทูซีสู่ประเทศจีนสำหรับสินค้าเอสเอ็มอีไทย‎en_US
dc.typeIndependent Study (IS)-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractพัฒนาการของเทคโนโลยีสารสนเทศและการใช้สมาร์ทโฟน ได้เปลี่ยนรูปแบบการค้าสู่ระบบออนไลน์ทำให้รูปแบบการค้าพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ข้ามแดนสู่ประเทศจีนกลายเป็นแนวโน้มใหม่ที่ได้รับความนิยม อย่างไรก็ดีแม้ว่ากระบวนการพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ข้ามแดนสู่จีนที่เติบโตอย่างรวดเร็วในหลายประเทศ แต่กับผู้ประกอบการ SMEs ไทยและภาคเหนือกลับมีส่วนร่วมต่อการเติบโตดังกล่าวในสัดส่วนที่น้อย ซึ่งส่วนหนึ่งเกิดจากความรู้ด้านพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ข้ามแดนสู่จีนที่มีอยู่อย่างจำกัด จากสาเหตุดังกล่าว งานวิจัยเพื่อออกแบบคู่มือเพื่อช่วยผู้ประกอบการ SMEs ไทยให้มีความรู้ในแนวทางการส่งออกสินค้าผ่านแพลทฟอร์มออนไลน์สู่ตลาดจีนจึงมีความสำคัญ งานวิจัยฉบับนี้ได้ใช้แนวคิดทฤษฎีการบริหารห่วงโซ่อุปทาน ร่วมกับการใช้ตัวแบบของ คาโน่ Common KADS และเทคนิคการเรียนรู้ผ่านการปฏิบัติ มาใช้เพื่อพัฒนาและสร้างคู่มือสำหรับการค้าพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ข้ามแดนสู่จีนให้กับผู้ประกอบการ SMEs ภาคเหนือของประเทศไทย กระบวนการวิจัยแบ่งออกเป็น 4 ขั้นตอน ตามขั้นตอนการจัดการความรู้ได้แก่ การระบุความรู้สำคัญ การได้มาซึ่งความรู้ การจัดระเบียบเรียบเรียงความรู้ และการประเมินตามลำดับ โดยร้อยเรียงเนื้อหาผ่านหมวดหมู่ความรู้สำคัญตามแนวคิดการจัดการห่วงโซ่อุปทาน ซึ่งเกี่ยวข้องกับการบริหารการไหลของข้อมูล การไหลทางการเงินและการไหลทางกายภาพ ในขั้นแรกการศึกษาได้ใช้แบบสอบถามที่ออกแบบตามตัวแบบคาโน่ เพื่อจำแนกประเภทปัจจัยความต้องการเรียนรู้และระบุปัจจัยความต้องการที่แตกต่างกันของ SMEs ต่อกระบวนการธุรกิจสำหรับพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ ข้ามแดนเมื่อได้ปัจจัยความต้องการแล้วจึงเข้าสู่ขั้นตอนการจับความรู้สำคัญผ่านกิจกรรม 1) สัมภาษณ์ ผู้เชี่ยวชาญด้วยเครื่องมือ common KADS แบ่งเป็นการสัมภาษณ์ผู้เชี่ยวชาญที่เป็นเจ้าของแพลทฟอร์ม “เถาเป่า” และ “อาลีเพย์” ผู้ประกอบการบริษัทโลจิสติกส์ข้ามแดนสู่จีนในจังหวัดเชียงใหม่และ 2) การเรียนรู้ผ่านการปฏิบัติโดยนำแนวทางจากผู้เชี่ยวชาญมาทดลองเรียนรู้จากการขายและส่งออกจริงสู่ประเทศจีน จากนั้นทำการจัดระเบียบเรียบเรียงความรู้ในรูปแบบของ “แผนผังความรู้” ในสามส่วนสำคัญคือ ความรู้ด้านการเปิดร้านเถาเป่า ความรู้ด้านการบริหารร้านค้าออนไลน์ การชำระเงิน และการขนส่งผ่านระบบโลจิสติกส์ข้ามแดน ผลลัพธ์ที่ได้ถูกนำมาใช้เพื่อผลผลิตในรูปแบบคู่มือสำหรับผู้ประกอบการ SMEs เพื่อใช้เป็นแนวทางในการค้าผ่านร้านค้าเถาเป่าสำหรับพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ข้ามแดนสู่ประเทศจีนen_US
Appears in Collections:CAMT: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
612132019 Fan Caiyun.pdf6.14 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.