Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69205
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorรองศาสตราจารย์ ชูโชค อายุพงศ์-
dc.contributor.authorวิจารย์ ขุนเสถียรen_US
dc.date.accessioned2020-07-31T00:49:29Z-
dc.date.available2020-07-31T00:49:29Z-
dc.date.issued2015-11-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69205-
dc.description.abstractThis research is a study on the prioritization of registered road construction contractors of the Department of Highways in the area of the Office of Highways 1 by considering capability and performance factors in the field that indicates the characteristics or behaviors of contractors’ quality project performance. In addition to the existing characteristics—financial status, performance and experience, machinery equipment, and personnel—the objective of this research is to develop standard criteria used to evaluate contractors to register or renew their status of being a registered contractor of the Department of Highways by considering capability and performance together with former factors. Regarding research methodology, problems and key issues were investigated by using documents and data in the area of study. Questionnaires were used to conduct an interview with experts in specific fields of study. Arithmetic mean, and percentage were used to analyze the data, and the data were tested by using Chi-square test. Findings showed that the factors used to evaluate the contractors include eight key factors. Evaluation criteria were developed under two conditions: total characteristic factor evaluation used to evaluate the prioritization of contractors, and characteristic factor evaluation of capability and performance in the field, which is an extension of the existing criteria. Within the eight total characteristic factors, there are four new factors (54.82%) as follows: facilitating the safe use of route, personnel capability in responding to problems, working hour capability, and work quality performance. It was found that the factors that are important and significantly consistent with the problem of road construction are financial status, personnel, and work quality performance.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการจัดลำดับชั้นของผู้รับเหมาขึ้นทะเบียนในงานก่อสร้างทาง โดยพิจารณาปัจจัย สมรรถนะ และผลการปฏิบัติงานen_US
dc.title.alternativeLevel Arrangement Based on Performance and Competency for Registered Road Construction Contractoren_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractงานวิจัยนี้เป็นการศึกษาเกี่ยวกับการจัดลำดับชั้นของผู้รับเหมาจดทะเบียนในงานก่อสร้างทางของกรมทางหลวงในพื้นที่สำนักทางหลวงที่ 1โดยพิจารณาถึงปัจจัยคุณสมบัติทางด้านสมรรถนะและผลการปฏิบัติงานในสนามที่บ่งชี้ถึงคุณลักษณะหรือพฤติกรรมในการดำเนินโครงการที่ได้คุณภาพของผู้รับเหมา นอกเหนือจากคุณสมบัติเฉพาะเดิมได้แก่ 1) ฐานะการเงิน 2) ผลงานและประสบการณ์ 3) เครื่องมือ เครื่องจักรอุปกรณ์ 4) บุคลากร โดยวัตถุประสงค์ของการวิจัยเพื่อพัฒนาเกณฑ์มาตรฐานที่ใช้ในการประเมินผู้รับเหมาให้ขึ้นทะเบียนหรือต่ออายุเป็นผู้รับเหมาจดทะเบียนกับกรมทางหลวง โดยใช้ปัจจัยสมรรถนะและผลการปฏิบัติงานร่วมด้วยกับปัจจัยเดิม สำหรับวิธีการวิจัยได้ทำการสำรวจปัญหาและปัจจัยสำคัญจากเอกสารและข้อมูลในพื้นที่ทำการศึกษา โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการดำเนินการสัมภาษณ์ผู้เชี่ยวชาญเฉพาะสาขาที่ทำการศึกษา และวิเคราะห์ผลด้วยสถิติค่าเฉลี่ยเลขคณิต ค่าสัดส่วนร้อยละ และทดสอบผลด้วยสถิติไคสแควร์ ผลการวิจัยพบว่าปัจจัยที่ใช้สำหรับการประเมินผู้รับเหมาประกอบด้วย 8 ปัจจัยสำคัญและสร้างรูปแบบการประเมินได้เป็นสองเงื่อนไข คือการประเมินโดยปัจจัยคุณสมบัติรวมซึ่งใช้สำหรับการประเมินผลเพื่อพิจารณาลำดับชั้นของผู้รับเหมา และการประเมินโดยปัจจัยคุณสมบัติทางสมรรถนะและผลการปฏิบัติงานในสนามซึ่งใช้เป็นส่วนเสริมประกอบการพิจารณาตามเกณฑ์เดิม โดยในจำนวนปัจจัยคุณสมบัติรวม 8 ปัจจัยนั้นเป็นปัจจัยเกิดขึ้นใหม่จำนวน 4 ปัจจัยคิดเป็นร้อยละ 54.82 ประกอบด้วย (1) การอำนวยความปลอดภัยในการใช้เส้นทาง (2) สมรรถนะของบุคลากรในการแก้ไขตอบสนองปัญหา (3) สมรรถนะด้านเวลาการทำงาน (4) ผลการปฏิบัติงานด้านคุณภาพของผลงาน และพบว่าปัจจัยที่มีความสัมพันธ์และสอดคล้องกับปัญหาในการก่อสร้างทางอย่างมีนัยสำคัญประกอบด้วย 1) ฐานะทางการเงิน 2) บุคลากร และ 3) ผลการปฏิบัติงานด้านคุณภาพของผลงาน  en_US
Appears in Collections:ENG: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Full.pdf4.15 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.