Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69174
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorปุญญิศา บุญตันen_US
dc.date.accessioned2020-07-30T06:15:41Z-
dc.date.available2020-07-30T06:15:41Z-
dc.date.issued2014-02-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69174-
dc.description.abstractThe aim of this independent study was to study child nurturing methods of children with Autism and how such methods affected their development. The target group, obtained by purposed sampling, were two families with children with autism who attended the service Special Education Department of Rajanagarindra Institute of Child Development, Chiang Mai. Instruments used in the study were retrospection record form, In-depth interview, participant and non-participant observation, content analysis and description in the interpretation and conclusion. The result of the study was that to foster child development, children with autism were nurtured in two stages: First, the pre-diagnosis stage which involved child development observation, meeting with relevant experts, and by parents search for more information. Second was the post- diagnosis stage where the four following aspects were crucial to the case studies’ development: 1) Physical Development Enhancement which involved dietary changes and frequent meetings with physicians. 2) Emotional and Social Development Enhancement which involved self-observation and solution seeking and avoidance, frequent meetings with psychologists, facilitating interaction opportunities and leading by examples. 3) Linguistic Skills Development Enhancement which involved frequent meetings with speech therapists and consistently following their suggestions. 4) Thought and Intelligence Development Enhancement which involved child enrollment in accordance with individual intelligence, frequent meetings with special education teachers and provision of learning materials for the case studies.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleแนวทางการเลี้ยงดูเพื่อส่งเสริมพัฒนาการของเด็กออทิสติกen_US
dc.title.alternativeNurturing Guideline to Enhance Development of Children with Autismen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาแนวทางการเลี้ยงดูบุตรของผู้ปกครอง ที่ส่งผลต่อพัฒนาการเด็กออทิสติก กลุ่มเป้าหมายคือ ครอบครัวเด็กออทิสติก ที่เข้ารับบริการ ในแผนกการศึกษาพิเศษ สถาบันพัฒนาการเด็กราชนครินทร์ จังหวัดเชียงใหม่ จำนวน 2 ครอบครัว ซึ่งได้มาจากการคัดเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบบันทึกข้อมูลย้อนหลัง การสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้างและการสังเกตแบบมีส่วนร่วมและไม่มีส่วนร่วม การวิเคราะห์ผลโดยการบรรยายพรรณนาในการตีความและสร้างข้อสรุป ผลการศึกษาสรุปได้ว่า ครอบครัวเด็กออทิสติกมีแนวทางในการเลี้ยงดูเพื่อส่งเสริมพัฒนาการบุตรโดยแบ่งเป็น 2 ระยะ คือ 1.การดูแลบุตรออทิสติกก่อนเข้ารับการวินิจฉัย จากแพทย์ ซึ่งมีประเด็นที่สำคัญคือ การสังเกตพัฒนาการของบุตร การพาบุตรไปพบผู้เชี่ยวชาญและการค้นหาข้อมูลเพิ่มเติมและ 2.การดูแลเด็กออทิสติกหลังวินิจฉัยจากแพทย์ พบประเด็นที่สำคัญในการดูแลส่งเสริมพัฒนาการทั้ง 4 ด้าน คือ 1) การส่งเสริมพัฒนาการทางด้านร่างกาย พบว่ามีการปรับดัดแปลงอาหารและพาไปพบนักกิจกรรมบำบัดอย่างสม่ำเสมอ 2) การส่งเสริมพัฒนาการทางด้านอารมณ์และสังคม พบว่ามีการสังเกตและเรียนรู้การแก้ปัญหาด้วยตนเอง หลีกเลี่ยงเหตุการณ์ พาไปพบนักจิตวิทยาอย่างสม่ำเสมอ เปิดโอกาสในการสร้างปฏิสัมพันธ์และทำให้ดูเป็นตัวอย่าง 3) การส่งเสริมพัฒนาการทางด้านภาษา พบว่า ผู้ปกครองพากรณีศึกษาไปพบนักอรรถบำบัดอย่างสม่ำเสมอและการทำตามคำแนะนำนักอรรถบำบัดที่บ้านด้วยตนเองอย่างสม่ำเสมอและ 4) การส่งเสริมพัฒนาการทางด้านความคิดและสติปัญญา พบว่าผู้ปกครองพาบุตรเข้ารับการศึกษาตามระดับชั้นเรียนพบครูการศึกษาพิเศษอย่างสม่ำเสมอและการจัดหาสื่อการเรียนการสอนของบุตรออทิสติกen_US
Appears in Collections:EDU: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Full.pdf3.86 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.