Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69116
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอาจารย์ ดร. ยงยุทธ ยะบุญธง-
dc.contributor.advisorรองศาสตราจารย์ ดร. ชูชีพ พุทธประเสริฐ-
dc.contributor.authorสิงหา เทียมแสนen_US
dc.date.accessioned2020-07-25T09:10:31Z-
dc.date.available2020-07-25T09:10:31Z-
dc.date.issued2015-09-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69116-
dc.description.abstractThis independent study has 2 objectives which are 1) to study the conditions and problems of internal quality assurance procedures of the child development center under Tombon Administrative Organization, Mueang Phrae District and 2) to study the development guidelines for internal quality assurance procedures of the child development center under Tombon Administrative Organization, Mueang Phrae District. There are 3 procedures of this study. The first procedure is to study the conditions and problems of internal quality assurance procedures of the child development center under Tombon Administrative Organization. The populations used in this study were the supervising and supporting about the internal quality assurance procedures of the child development center under Tombon Administrative Organization, Mueang Phrae District. The tool used in this study was questionnaires and the data was analyzed by using average and standard deviation. The second procedure is to study and draft the development guidelines for internal quality assurance procedures. The populations used in this study were the practicians in processing, evaluation and advice of internal quality assurance procedures. The tool used in this study was interview and the data was analyzed by inductive conclusions. The third procedure is to examine the effect of the development guidelines for internal quality assurance procedures. The populations for this study were the experts in early childhood education of the child development center under Tombon Administrative Organization and the tools used in this study was the examination form for the development guidelines for internal quality assurance procedures to examine accuracy, suitability and possibility. The data was analyzed by using average and standard deviation. From the study, it found that study the conditions of internal quality assurance procedures of the child development center under Tombon Administrative Organization, Mueang Phrae District was in the moderated level. Considering each aspect was found that they were at moderated level and the problems were the personals that supporting of the child development center were misunderstanding in their role and not sure about the processing of internal quality assurance procedures. And the guidelines of internal quality assurance procedures of the child development center was not clear and no supervision, checkup and evaluation from the original affiliation . The development guidelines for internal quality assurance procedures of the child development center under Tombon Administrative Organization, Mueang Phrae District should gives the knowledge, make understanding and awareness for the supervising and supporting of the organization about the internal quality assurance procedures of the child development center, give an opportunity for every side to participate in education development of the child development center. The child development center should supports the processing of internal quality assurance procedures of the child development center to be a culture quality of work, develops experts or savants in the internal quality assurance procedures and the original affiliation should takes a supervision, checkup and evaluation the child development center working. The auditing result of correctly, suitability and possibility of the development guidelines for internal quality assurance procedures of the child development center under Tombon Administrative Organization, Mueang Phrae District was in the highest level.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleแนวทางการพัฒนาการดำเนินงานตามกระบวนการประกันคุณภาพ ภายในของศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก สังกัดองค์การบริหารส่วนตำบล อำเภอเมืองแพร่en_US
dc.title.alternativeDevelopment Guidelines for Internal Quality Assurance Procedures of the Child Development Center Under Tombon Administrative Organization, Mueang Phrae Districten_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระนี้ มีวัตถุประสงค์ 2 ข้อ คือ 1) เพื่อศึกษาสภาพและปัญหาการดำเนินงานตามกระบวนการประกันคุณภาพภายในของศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก สังกัดองค์การบริหารส่วนตำบล อำเภอเมืองแพร่ 2) เพื่อศึกษาแนวทางการพัฒนาการดำเนินงานตามกระบวนการประกันคุณภาพภายในของศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก สังกัดองค์การบริหารส่วนตำบล อำเภอเมืองแพร่ ซึ่งมีขั้นตอนของการศึกษา 3 ขั้นตอน คือ ขั้นตอนที่ 1 การศึกษาสภาพและปัญหาการดำเนินงานตามกระบวนการประกันคุณภาพภายใน ประชากรที่ใช้ คือ ผู้ที่เกี่ยวข้องกับการดำเนินงานตามกระบวนการประกันคุณภาพภายในของศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก สังกัดองค์การบริหารส่วนตำบล อำเภอเมืองแพร่ ใช้การเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ คือ แบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าความถี่ ขั้นตอนที่ 2 การศึกษาและร่างแนวทางการพัฒนาการดำเนินงานตามกระบวนการประกันคุณภาพภายใน กลุ่มเป้าหมายที่ใช้ คือ ผู้ที่มีประสบการณ์ในการดำเนินงาน ตรวจประเมินและให้คำปรึกษา การดำเนินงานตามกระบวนการประกันคุณภาพภายใน ใช้วิธีการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ คือ แบบสัมภาษณ์แบบมีโครงสร้าง วิเคราะห์ข้อมูลโดยการสรุปอุปนัย และขั้นตอนที่ 3 การตรวจสอบร่างแนวทางการพัฒนาการดำเนินงานตามกระบวนการประกันคุณภาพภายใน กลุ่มเป้าหมายที่ใช้ คือ ผู้ทรงคุณวุฒิที่มีความเชี่ยวชาญการจัดการศึกษาเด็กปฐมวัยของศูนย์พัฒนา เด็กเล็ก สังกัดองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น ใช้วิธีการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ คือ แบบตรวจสอบประสิทธิภาพร่างแนวทางการพัฒนาการดำเนินงานตามกระบวนการประกันคุณภาพภายในของศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก สังกัดองค์การบริหารส่วนตำบล อำเภอเมืองแพร่ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการศึกษา พบว่า สภาพการดำเนินงานตามกระบวนการประกันคุณภาพภายในของศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก สังกัดองค์การบริหารส่วนตำบล อำเภอเมืองแพร่ โดยรวมมีสภาพการดำเนินงาน/ เป็นจริง อยู่ในระดับปานกลางและเมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ทุกด้านอยู่ในระดับปานกลางเช่นกัน สำหรับปัญหา คือ บุคลากรที่มีส่วนเกี่ยวข้องกับการดำเนินงานศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก ขาดความรู้ความเข้าใจในบทบาท หน้าที่ ขั้นตอน วิธีการ ดำเนินงานตามกระบวนการประกันคุณภาพภายใน แนวทางการดำเนินงานประกันคุณภาพภายในของศูนย์พัฒนาเด็กไม่ชัดเจน รวมถึงหน่วยงานต้นสังกัดขาดการนิเทศ ติดตาม ตรวจสอบ แนวทางการพัฒนาการดำเนินงานตามกระบวนการประกันคุณภาพภายในของศูนย์พัฒนา เด็กเล็ก สังกัดองค์การบริหารส่วนตำบล อำเภอเมืองแพร่ ควรมีการสร้างความรู้ ความเข้าใจ รวมถึงสร้างความตระหนักให้กับผู้มีส่วนเกี่ยวข้องในการดำเนินงานตามกระบวนการประกันคุณภาพภายในเปิดโอกาสให้ทุกฝ่ายมีส่วนร่วมในการพัฒนาคุณภาพการศึกษาของศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก องค์กรปกครองส่วนท้องถิ่นควรส่งเสริม สนับสนุน การจัดทำระบบประกันคุณภาพภายในศูนย์พัฒนา เด็กเล็กจนกลายเป็นวัฒนธรรมคุณภาพในการทำงาน พัฒนาผู้เชี่ยวชาญหรือผู้ทรงคุณวุฒิด้าน การประกันคุณภาพภายใน รวมทั้งหน่วยงานต้นสังกัดควรจัดให้มีการนิเทศ ติดตาม ตรวจสอบ การดำเนินงานของศูนย์พัฒนาเด็กเล็กอย่างต่อเนื่อง ผลการตรวจสอบประสิทธิภาพแนวทางการพัฒนาการดำเนินงานตามกระบวนการประกันคุณภาพภายในของศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก สังกัดองค์การบริหารส่วนตำบล อำเภอเมืองแพร่ ทุกประเด็นและทุกด้าน โดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุดen_US
Appears in Collections:EDU: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Full.pdf3.76 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.