Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69104
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorรองศาสตราจารย์ ดร. ชูชีพ พุทธประเสริฐ-
dc.contributor.advisorอาจารย์ ดร. ยงยุทธ ยะบุญธง-
dc.contributor.authorจีระนุช โคเบนท์en_US
dc.date.accessioned2020-07-25T03:04:10Z-
dc.date.available2020-07-25T03:04:10Z-
dc.date.issued2015-09-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69104-
dc.description.abstractThe objective of this study is to study conditions of readiness for Upright School Model of Upright School Network Under Mae Hong Son Primary Educational Service Area Office 1. Therefore, this study focused on three conditions readiness of the IPO Model : Input, Process and Output. The example group of this study consist of school administrators, teachers, school commissions, members of sub-district administrative organization and Student leaders of Upright School Network Under Mae Hong Son Primary Educational Service Area Office 1 in the academic year 2014, totaling 338 persons. Tool used in this study was a questionnaire regarding the subjected matter. The data gained was then analyzed by using frequency percentage mean and Standard deviation. The result of the study can be summarized as follows. Upright School Network Under Mae Hong Son Primary Educational Service Area Office 1. Upright School Network were overall readiness at a medium level. The input results the most schools have Upright School Declaration. Teachers have teaching techniques to stimulate the 5 desirable characteristics of Upright School. Schools do not have to report the action clearly. Insufficient budget and did not participate from the external agencies. The process results the sessions were organized to exchange, learn from each other and planning the implementation of the program of Upright School. The output results the most schools have students have to behave according to the promise. The students of Upright School Network are good citizens of the community, society and nation. And behave towards others with integrity that is consistent with instilling values, moral integrity, not corruption, deceit, according to the 5 desirable characteristics of Upright School : cognitive skills, discipline, honesty, sufficient and public mind. Some students still do not have a constructive contribution to the fight against corruption and assertive no official comment on criticism of the behavior of self and others. The study suggests that Upright School Network Under Mae Hong Son Primary Educational Service Area Office 1 should be a plan to develop or improve of readiness for Upright School Model for the success and increasing the efficiency by giving priority to the allocation of sufficient budget. Supplying learning materials about Upright School. Addressing and teaching the importance of Upright School to student even more. Including additional activities the 5 desirable characteristics of Upright School to develop feature students.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleความพร้อมของโรงเรียนเครือข่ายสุจริตในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่ การศึกษาประถมศึกษาแม่ฮ่องสอน เขต 1 เพื่อเป็นโรงเรียนต้นแบบen_US
dc.title.alternativeReadiness of Upright School Network Under Mae Hong Son Primary Educational Service Area Office 1 to School Modelen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสภาพความพร้อมของโรงเรียนเครือข่ายสุจริตในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาแม่ฮ่องสอน เขต 1 เพื่อเป็นโรงเรียนต้นแบบ มีขอบเขตด้านเนื้อหา โดยพิจารณาความพร้อมใน 3 ด้าน ได้แก่ ด้านปัจจัยนำเข้า ด้านกระบวนการ และด้านผลผลิต กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษา คือ ผู้บริหาร ครู คณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน และนักเรียนแกนนำของโรงเรียนเครือข่ายสุจริตในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาแม่ฮ่องสอน เขต 1 ในปีการศึกษา 2557 จำนวน 338 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา คือ แบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการศึกษาสรุปได้ดังนี้ โรงเรียนเครือข่ายสุจริตในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาแม่ฮ่องสอน เขต 1 มีความพร้อมเพื่อเป็นโรงเรียนสุจริตอยู่ในระดับปานกลาง ด้านปัจจัย พบว่า โรงเรียนส่วนใหญ่มีปฏิญญาโรงเรียนสุจริตและครูมีเทคนิควิธีการจัดกิจกรรม การเรียนรู้เพื่อกระตุ้นคุณลักษณะที่พึงประสงค์ 5 ประการของโรงเรียนสุจริต แต่โรงเรียนไม่ได้ มีการรายงานการดำเนินการอย่างชัดเจน งบประมาณไม่เพียงพอ และขาดความร่วมมือจาก ผู้มีส่วนเกี่ยวข้อง ส่วนด้านกระบวนการ ส่วนใหญ่มีการจัดประชุมแลกเปลี่ยนเรียนรู้ระหว่างกัน วางแผนดำเนินการตามโครงการของโรงเรียน ด้านผลผลิตพบว่า โรงเรียนส่วนใหญ่ มีความพร้อมโดยนักเรียนมีการปฏิบัติตนตามคำมั่นสัญญา เป็นพลเมืองดีของชุมชน สังคม และประเทศชาติ และปฏิบัติตนต่อผู้อื่นด้วยความซื่อสัตย์สุจริต ซึ่งสอดคล้องกับการปลูกฝังค่านิยมด้านคุณธรรม จริยธรรม ซื่อสัตย์ ไม่ทุจริตคดโกง ตามคุณลักษณะ 5 ด้าน คือ ทักษะการคิด มีวินัย ซื่อสัตย์สุจริต อยู่อย่างพอเพียง และจิตสาธารณะ แต่นักเรียนบางส่วนยังไม่ได้มีการสร้างสรรค์ผลงานเพื่อต่อต้านการทุจริต ไม่กล้าแสดงความคิดเห็น วิเคราะห์ วิจารณ์พฤติกรรมของตนเองและผู้อื่นสำหรับข้อเสนอแนะคือ โรงเรียนเครือข่ายสุจริตในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาแม่ฮ่องสอน เขต 1 ควรมีการวางแผนในการพัฒนาหรือปรับปรุงในการเตรียมความพร้อมเพื่อเป็นโรงเรียนต้นแบบให้บรรลุผลและมีประสิทธิภาพมากขึ้น เพื่อเป็นโรงเรียนต้นแบบของโรงเรียนสุจริต โดยให้ความสำคัญกับการจัดสรรงบประมาณที่เพียงพอ จัดหาสื่อการเรียนรู้ที่เกี่ยวกับโครงการโรงเรียนสุจริต ปลูกฝังให้นักเรียนเห็นความสำคัญ และให้ความรู้เกี่ยวกับโครงการให้มากขึ้น รวมทั้งจัดกิจกรรมเพิ่มเติม เพื่อพัฒนาคุณลักษณะผู้เรียน 5 ประการen_US
Appears in Collections:EDU: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Full.pdf3.24 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.