Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69051
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorรศ.ดร.ธเนศ ศรีวิชัยลำพันธ์-
dc.contributor.advisorผศ.ดร.นิสิต พันธมิตร-
dc.contributor.authorธีรคม ใจปลอดen_US
dc.date.accessioned2020-07-23T06:09:49Z-
dc.date.available2020-07-23T06:09:49Z-
dc.date.issued2014-10-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69051-
dc.description.abstractThe study entitiled, “Analysis of Factors Affecting the Tutoring Center Choice of High School Students in the Mueang District, Chiang Mai, Thailand aimed to examine the special tutorial behavior and factors affecting decisions to take special tutorial courses of high school student in the Mueang district, Chiang Mai. The result of the study showed that most of the students were male whose age was 17 years old and studied in second years of high school with Science-Mathematics program. They studied in Montfort College with 2.51-3.50 GPA. Their parents worked as government officers who gained 10,001 to 20,000 baht per month. Most of the students lived in municipal area and took special tutorial courses. Regarding factors affecting decisions to take special tutorial courses of high school student in the Mueang district, Chiang Mai, the factor that influences on decisions to take special tutorial courses was that courses of the tutoring center was updated, the strong knowledge of tutors in the contents of the tutorial courses, the tutoring center was guaranteed and was set up according to law, the location of tutoring center was in safe and convenient transportation area, and there were public relations through printing media, the students thought that taking special tutorial courses could help them revised what they learned in their school classes. Most of students took special tutorial courses because supporting from their parents by proportion and least of them were persuaded by friends and teachers in their school by proportion. According to the special tutorial behavior of high school student in the Mueang district, Chiang Mai, it found that most students took courses at Ajarn Au tutoring center and took English course with 3,956 baht for the average expense. They wanted to study bachelor degree at Chiang Mai University in the faculty of Medicine. From the analysis bases on Logit Model, it found that factors affecting decisions to take special tutorial courses of high school student in the Mueang district, Chiang Mai was that they could pay expense in installments, the tutoring center was famous, taking special tutorial courses helped them had good grade, taking special tutorial courses because the suggestion from teachers in their schools, their parents supported them to take special tutorial courses, the tutors had some techniques that were very good and easy to understand and the location of tutoring center was in safe and convenient transportation area.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการวิเคราะห์ปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกเรียนโรงเรียนกวดวิชาของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลายในเขตอำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeAnalysis of Factors Affecting the Tutoring Center Choice of High School Students in the Mueang District, Chiang Mai, Thailanden_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractจากการวิเคราะห์ปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกเรียนโรงเรียนกวดวิชาของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย ในเขตอำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่ โดยในการศึกษามีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมการเรียนกวดวิชาของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย ในอำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่และเพื่อศึกษาปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเข้าเรียนกวดวิชาของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายในอำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่ ผลการศึกษาพบว่านักเรียนที่ศึกษาอยู่ในระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย ในจังหวัดเชียงใหม่ปีการศึกษา 2556 พบว่า ส่วนใหญ่เป็นเพศชายมีอายุ 17 ปี กำลังศึกษาอยู่ในระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 เรียนอยู่แผนวิทย์-คณิต มาจากโรงเรียนมงฟอร์ตวิทยาลัย มีเกรดเฉลี่ยอยู่ระหว่าง 2.51-3.50 อาชีพของผู้ปกครองมีอาชีพรับราชการ รายได้ผู้ปกครอง 10,000-20,000 บาท โดยที่นักเรียนส่วนใหญ่มีภูมิลำเนาอยู่ในเขตเทศบาล และนักเรียนส่วนใหญ่เรียนกวดวิชา ปัจจัยที่มีผลต่อความต้องการเรียนกวดวิชาของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย ในเขตอำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่ ได้แก่หลักสูตรการเรียนของสถาบันกวดมีความทันสมัยมีผลต่อความต้องการเรียนกวดวิชาสูงมีอิทธิพลสูงสุด ผู้สอนมีความรู้ความสามารถในสาขาที่เปิดสอน สถาบันกวดวิชาได้รับการรับรองและจัดตั้งถูกต้องตามกฎหมายและสถาบันกวดวิชาตั้งอยู่ในเขตการคมนาคมสะดวกและปลอดภัย สถาบันกวดวิชาที่มีการโฆษณาประชาสัมพันธ์ข้อมูลข่าวสารผ่านสื่อสิ่งพิมพ์ ทัศนคติของผู้เรียนพบว่าการเรียนกวดวิชาเป็นการช่วยทบทวนเนื้อหาที่ได้เรียนมามีอิทธิพลต่อความต้องการเรียนกวดวิชาของนักเรียนสูง ส่วนใหญ่มาเรียนเนื่องจากการสนับสุนนของครอบครัว ทั้งนี้จากการเรียนกวดวิชาเนื่องจากคล้อยตามกลุ่มเพื่อน หรือครูในโรงเรียนมีอิทธิพลน้อย พฤติกรรมการเรียนกวดวิชาของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย ในเขตอำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่พบว่าส่วนใหญ่เรียนกวดวิชาที่ อ.อุ๊ โดยเรียนวิชาภาษาอังกฤษ มีค่าใช้จ่ายเฉลี่ย 3,956 บาท มีความต้องการเข้าศึกษาต่อในมหาวิทยาลัยเชียงใหม่ และต้องการเข้าศึกษาต่อในคณะแพทยศาสตร์ และจากการศึกษาพบว่าแบบจำลองโลจิท พบว่าปัจจัยที่มีผลต่อความต้องการเรียนกวดวิชาของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย ในเขตอำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่ ได้แก่ค่าใช้จ่ายในการกวดวิชาสามารถผ่อนชำระได้ สถาบันกวดวิชามีชื่อเสียงเป็นที่รู้จัก การเรียนกวดวิชาช่วยทำให้ผลการเรียนดีขึ้น มาเรียนกวดวิชาเนื่องจากคำแนะนำของครูในโรงเรียน มาเรียนกวดวิชาเนื่องจากการสนับสนุนจากครอบครัว ได้แก่ผู้สอนมีเทคนิควิธีการสอนที่ดีเข้าใจง่ายและสถาบันกวดวิชาตั้งอยู่ในเขตการคมนาคมสะดวกและปลอดภัยen_US
Appears in Collections:ECON: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Full.pdf2.52 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.