Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69002
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.ปุ่น เที่ยงบูรณธรรม-
dc.contributor.authorนที เทพโภชน์en_US
dc.date.accessioned2020-07-21T06:07:13Z-
dc.date.available2020-07-21T06:07:13Z-
dc.date.issued2015-08-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69002-
dc.description.abstractThe study objective aimed to compare 2 asphalt concrete road pavement repairing methods, the conventional method (Bond coat) and the Thermal bonding method, in term of repairing procedure time, by Activities-Based Costing (ABC). Because of the new technology Asphalt TP, that was developed for easy, fast, effective road pavement maintenance and repairing, different from the complicated conventional method. The study was performed on local roads in 5 municipals of Chiang Rai, emphasis on skin patching. The researcher used Bond coat method on the first test section and Thermal bonding method on the second test section, and then measured the procedure time of each test section. The study was repeated 5 times in each municipal for the accuracy of data. The study results that the duration of asphalt concrete road pavement repairing by Bond Coat method and Thermal Bonding method are different by statistics significant of .05 The concrete road pavement repairing time of Bond Coat method is 70 minutes for 1 square meter area, or 6.86 square meters per day (8 hours), or 1,810.29 square meters per year (264 workdays). Meanwhile, the concrete road pavement repairing time of Thermal bonding method is 46 minutes for 1 square meter area, or 10 square meters per day (8 hours), or 2,754.78 square meters per year (264 workdays).en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการประเมินความคุ้มทุนของการซ่อมผิวทางถนนแอสฟัลท์คอนกรีต โดยวิธีต้นทุนฐานกิจกรรมen_US
dc.title.alternativeCost Effectiveness of Asphalt Concrete Road Pavement Repairs by Activities Based Coastingen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบวิธีการซ่อมผิวทางถนนแบบแอสฟัลท์คอนกรีต (Asphalt concrete conventional method หรือ Bond coat) กับวิธีการซ่อมผิวทางถนนแบบ Thermal bonding โดยวิธีต้นทุนฐานกิจกรรม ด้านระยะเวลาในกระบวนการซ่อมผิวทางถนน ทั้งนี้เนื่องมาจากมีเทคโนโลยีใหม่คือ Asphalt TP เป็นเครื่องที่ได้รับการพัฒนาเพื่อให้ใช้ง่าย รวดเร็ว มีคุณภาพ เหมาะสำหรับการบำรุงรักษาและซ่อมแซมผิวทางถนน ต่างกับวิธีการซ่อมผิวทางถนนแบบเดิมที่มีความซับซ้อนในกระบวนการซ่อมแซม วิธีการศึกษาได้ทำการทดสอบกับทางหลวงท้องถิ่นในจังหวัดเชียงราย 5 เทศบาล โดยเน้นวิธีการปะซ่อมผิวทาง (Skin Patching) ผู้วิจัยทำการทดสอบโดยใช้กระบวนการซ่อมผิวทางถนนแบบแอสฟัลท์คอนกรีต (Bond coat) กับกระบวนการซ่อมผิวทางถนนแบบ Thermal bonding พร้อมกันในแปลงทดสอบ 2 แปลง จากนั้นทำการจับเวลาของแต่ละกระบวนการทั้งสองวิธี แต่ละเทศบาล ทำการทดสอบจำนวน 5 ครั้ง เพื่อความแม่นยำของข้อมูล ผลการศึกษาพบว่า การเปรียบเทียบกระบวนการซ่อมบำรุงทางแบบ Bond Coat และแบบ Thermal Bonding ใช้เวลาในกระบวนการซ่อมบำรุงทางแบบ Bond Coat และแบบ Thermal Bonding มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 โดยการซ่อมบำรุงทางแบบ Bond Coat ใช้เวลา 70 นาทีต่อตารางเมตร หรือซ่อมได้ 6.86 ตารางเมตรต่อวัน (8 ชั่วโมง) หรือได้ 1,810.29 ตารางเมตรต่อปี (264 วันทำการ) และการซ่อมบำรุงทางแบบ Thermal Bonding ใช้เวลา 46 นาทีต่อตารางเมตร หรือซ่อมได้ 10.43 ตารางเมตรต่อวัน (8 ชั่วโมง) หรือได้ 2,754.78 ตารางเมตร ต่อปี (264 วัน ทำการ) en_US
Appears in Collections:ENG: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Full.pdf5.18 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.