Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/66521
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorJesadaBuabaen_US
dc.date.accessioned2019-08-21T09:18:29Z-
dc.date.available2019-08-21T09:18:29Z-
dc.date.issued2561en_US
dc.identifier.citationวารสารสังคมศาสตร์ คณะสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ 30, 1 (ม.ค.-มิ.ย 2561), 13-28en_US
dc.identifier.issn2672-9563en_US
dc.identifier.urihttps://www.tci-thaijo.org/index.php/jss/article/view/163992/118807en_US
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/66521-
dc.descriptionวารสารสังคมศาสตร์ คณะสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ ได้ดำเนินการมานับตั้งแต่ปี พ.ศ.2513 มีบรรณาธิการและกองบรรณาธิการ ที่ทำงานร่วมกันทั้งที่มาจากคณาจารย์ในคณะสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ และอาจารย์นักวิชาการภายนอก จากมหาวิทยาลัยชั้นนำทางด้านสังคมศาสตร์ของประเทศไทย วารสารสังคมศาสตร์ จัดทำขึ้นโดยมีวัตถุประสงค์สำคัญคือเพื่อเผยแพร่บทความวิชาการ หรืองานวิจัยทางสังคมศาสตร์ โดยเฉพาะทางด้านมานุษยวิทยา การศึกษาการพัฒนาทางด้านภูมิศาสตร์ สังคมวิทยา และสตรีศึกษา ที่มีคุณภาพสู่สังคมวงกว้าง ต่อมาในปี 2561 วารสารสังคมศาสตร์ คณะสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ ได้เริ่มจัดทำวารสารในรูปแบบอิเล็กทรอนิกส์ (Online)en_US
dc.description.abstractControversies over gay monks have lately become widespread among Thai Theravada Buddhists. In social media, gay monks and novices are often condemned by conservative groups as destroyers of Thai Buddhism, while at the same time they are defended by human right activists and social liberals on the grounds that religion should open opportunities to LGBT individuals. Some people seek to resolve this question by looking to the wording of the canonical Pali Buddhist scriptures concerning ordination. This paper chooses to leave that particular issue of textual hermeneutics unresolved. Instead, it attempts to outline the degree to which gay monks are accepted in Thai society. However, the majority of Thai Buddhists today do not view gay monks as problematic. This paper argues that the general acceptance of gay monks among the less fundamentalist and elite classes stems partly from the way that Theravada Buddhism has been localized in Thailand. Moreover, the secular idea coming with the global stream facilitates Thai Buddhists to open up for the sexual equality. Specifically, according to local belief and practice, monks are normally expected to function primarily to serve their patrons’ needs through ritual performances such as funerals, ceremonial chanting, and receiving alms. Interestingly, gay monks can serve these functions just as well as non-gay monks. In addition, many of these monks are good at managing interpersonal relations with lay devotees and high-ranking monks.en_US
dc.language.isoEngen_US
dc.publisherคณะสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectBuddhismen_US
dc.subjectgayen_US
dc.subjectgenderen_US
dc.subjectmodernityen_US
dc.subjectmonken_US
dc.titleSocial Acceptability of Gay Monks in Thai Theravada Traditionen_US
Appears in Collections:CMUL: Journal Articles

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.