Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/48590
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอ.ดร. วสวัชร นาคเขียว-
dc.contributor.authorภาณุวัฒน์ นันตสุคนธ์en_US
dc.date.accessioned2018-05-02T02:08:24Z-
dc.date.available2018-05-02T02:08:24Z-
dc.date.issued2014-11-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/48590-
dc.description.abstractThe research objectives is to study and analyze tire wearing damages and the impact on by FMEA (Failure Mode and Effect Analysis) Technique in order to decrease the wearing down rate. The results of Inspectation the bus “Sunlong”, 6 kinds of tire wearing are figured out as followings: 1)Overinflation, 2)Underinflation,3) Feathered edge,4)Shoulder wear, 5)Cuppling wear,6)By this research from the study maintenance process the tire and defects that occur in the tire. And the defects that occur in the tire, After brainstorming to find the factors that have an impact on the defects using the map fishbone diagram and technical analysis of defects and impact (failure mode and effect analysis) By the team technical support in maintenance department to analyze is to assess the severity the opportunity to defect (occurrence: O), and the ability to detect the defect levels to apply to calculate the improved risk priority number: RPN) The RPN with the most will be used to improve the before and select Edit the defect 3 items as follows: 1. Loose of ball pin was reduced from RPN 240 to 120 2. Hub bearing worn or damage was reduced from RPN 240 to 120 3. Wearing of king pin and bushing was reduced from RPN 162 to 90 And Compare the rate of wear and tire of the bus. The total number of 50 Bus ( Bus is 300 wheel ) Measuring. The investigator has resolved the problem with the way the Crew Training (On The Job Training), age 1) spare wheel bearings 2) the areca nut the stroke units 3. The bolts and set the Preventive Maintenance Plan based on the distance from the define all the 30,000 kilometers awayen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการประยุกต์ใช้เทคนิคการวิเคราะห์จุดเสียหายและ ผลกระทบของอัตราการสึกหรอของยางรถโดยสารen_US
dc.title.alternativeApplication of Failure Mode and Effect Analysis of Bus Tire Wear Rateen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractงานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาวิเคราะห์จุดเสียหายและผลกระทบต่ออัตราการสึกหรอของยางรถโดยสาร ยี่ห้อซันลอง (Sunlong) พบลักษณะการสึกหรอของยางจำแนกได้เป็น 6 ชนิด ได้แก่ ชนิด1) สึกกลาง2) ชนิดสึกไหล่ทั้งสองข้าง3) ชนิดสึกแบบขนนก4) ชนิดสึกแบบเอียง 5)ชนิดสึกแบบไหล่เป็นหลุม 6) ชนิดการสึกหรอของล้อซ้ายและขวาไม่เท่ากันโดยงานวิจัยนี้เริ่มจากการ-ศึกษากระบวนการบำรุงรักษายางรถโดยสาร และจุดบกพร่องที่เกิดขึ้นของยาง หลังจากนั้น จึงระดมสมองเพื่อค้นหาปัจจัยที่มีผลกระทบต่อข้อบกพร่องโดยใช้แผนผังก้างปลาและใช้เทคนิคการวิเคราะห์ข้อบกพร่องและผลกระทบFMEAโดยให้ทีมงานเทคนิคในแผนกซ่อมบำรุงมาวิเคราะห์เพื่อประเมินความรุนแรง(Severity : S) ค่าโอกาสในการเกิดข้อบกพร่อง(Occurrence : O) และค่าความสามารถในการตรวจจับข้อบกพร่อง (Detection : D) เพื่อนำไปคำนวณค่าความเสี่ยง (Risk Priority Number : RPN) ซึ่งค่า RPN ที่มีค่ามากที่สุดจะต้องนำไปปรับปรุงก่อนและได้เลือกดำเนินการแก้ไขข้อบกพร่อง 3 รายการดังนี้ คันชักคันส่งหลวม ค่า RPN 240หลังการปรับปรุง ลดลง เหลือ 120 ลูกปืนล้อหลวม ค่า RPN 240หลังการปรับปรุง ลดลง เหลือ 120 สลักคอม้าหลวม มีค่า RPN 162หลังการปรับปรุง ลดลง เหลือ 90 และผลเปรียบเทียบอัตราการการสึกหรอของยางรถโดยสาร ของจำนวนรถ 50 คัน (ยางรถโดยสาร 300 เส้น)ผู้วิจัยได้แก้ไขปัญหาด้วยวิธี การฝึกอบรมช่างซ่อมบำรุง กำหนดอายุอะไหล่1)ลูกปืนล้อหน้า2) ลูกหมากคันชักคันส่ง3)สลักคอม้า และกำหนดแผนการซ่อมบำรุงตามระยะกิโลเมตรที่กำหนด ทุกระยะ 30,000 กิโลเมตรen_US
Appears in Collections:ENG: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ABSTRACT.docxAbstract (words)189.06 kBMicrosoft Word XMLView/Open    Request a copy
ABSTRACT.pdfAbstract226.48 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
FULL.pdfFull IS6.54 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.