Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/45883
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorจันทนา สุทธิจารี-
dc.contributor.authorบัณฑิต เจริญen_US
dc.date.accessioned2018-03-21T08:27:15Z-
dc.date.available2018-03-21T08:27:15Z-
dc.date.issued2557-07-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/45883-
dc.description.abstractThe purpose of this independent study aims to comparatively study the community participation in Chiang Mai district area towards the Five fences of Drug Prevention Project and the 25 Pineapple Eyes Project and to study the problems, obstacles and guidelines community participation in solving drug problems in Chiang Mai district area by using survey research method. The researcher has defined the areas within Chiang Mai district, which included 9 districts 78 villages with 390 samplings. The study reveals that: 1. The understanding about both drug preventing projects, most sampling understand about the projects and the information about drugs through every media channels which indicates that if the sampling know much about the projects, it means that they pay more attention and interesting to these projects. 2. The community participation in Chiang Mai district area in solving drug problems, as comparatively studied of both projects, conveys that community participation in the Five Fences of Drug Prevention Project is in the highest rank which is the border fences in the aspect of having a meeting, expressing the opinions towards the drug preventing and solving campaign within the area. For the community participation in the 25 Pineapple Eyes project, it shows that the participation within the villages/communities throughout the country and using these networks to prevent and solve the problem are in the high rank. 3. The important problems and obstacles in community participation in solving drug problems of the Five Fences of Drug Prevention Project and the 25 Pineapple Eyes Project are the process of both projects are lack of the integration between the involved organizations and discontinuous working process because of the vary governmental situations. 4. Suggestions 4.1 People should be able to gain more knowledge, skills, techniques and method to search for problems and the need of villagers. Planning the project and activities, the working process and effective following up should be by training and learning from direct experience in solving drug problem and let the state agencies be the consultant and cooperate closely and consecutively with villagers. 4.2 Local administrative organization should provide drug solving budget for villages/communities within the area so that will lead to effective and consistent to the environment of the villages/communities. 4.3 Governmental organizations/state agencies should be assigned to directly be responsible for local villages/communities. 4.4 All drug solving campaigns throughout the country should be consistent at every level and every organizations so that they could be directly operated within the network. 4.5 Community leaders and local people should vividly cooperate with the involved organizations to create the sharing idea and understanding that lead to the cooperation in drug solving actions. 4.6 Creating strong community could be the exact guideline to truly and lasting drug solving actions. The government should seriously pay more attention at this preventive measure in all aspects, which are the personnel aspect, the budget, the instruments, the knowledge and the evaluation aspect. 4.7 The government should promote and support private organizations to involve and take action in the followed-up investigation and support the government and the communities.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectการมีส่วนร่วมของชุมชนen_US
dc.subjectยาเสพติดen_US
dc.subjectโครงการ 5 รั้วป้องกันยาเสพติดen_US
dc.subjectโครงการ 25 ตาสับปะรดen_US
dc.titleการศึกษาเปรียบเทียบการมีส่วนร่วมของชุมชนในการแก้ไขปัญหายาเสพติดของโครงการ 5 รั้วป้องกันยาเสพติดและโครงการ 25 ตาสับปะรดen_US
dc.title.alternativeA Comparative Study of Community Participation in Solving Drug Problems of the Five Fences of Drug Prevention Project and the 25 Pineapple Eyes Projecten_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.classification.ddc362.293-
thailis.controlvocab.thashยาเสพติด -- การมีส่วนร่วมของประชาชน-
thailis.controlvocab.thashโครงการ 5 รั้วป้องกันยาเสพติด-
thailis.controlvocab.thashโครงการ 25 ตาสับปะรด-
thailis.manuscript.callnumberว/ภน 362.293 บ114ก-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาเปรียบเทียบการมีส่วนร่วมของชุมชนในเขตพื้นที่อำเภอเมืองเชียงใหม่ ต่อโครงการ 5 รั้วป้องกันยาเสพติด และโครงการผู้ประสานพลังแผ่นดิน 25ตาสับปะรด ปัญหาอุปสรรค และ แนวทางในการแก้ไขปัญหาการมีส่วนร่วมของชุมชนในเขตพื้นที่อำเภอเมืองเชียงใหม่ ในการแก้ไขปัญหายาเสพติด ใช้วิธีการวิจัยเชิงสำรวจ ซึ่งผู้วิจัยได้กำหนดพื้นที่ในเขตปกครองของที่ทำการปกครองอำเภอเมืองเชียงใหม่ อันประกอบด้วยพื้นที่ 9 ตำบล 78 หมู่บ้านเป็นพื้นที่ในการศึกษา จำนวน 390 ตัวอย่าง ผลการวิจัย พบว่า 1. ด้านความรู้ความเข้าใจเกี่ยวกับโครงการป้องกันและแก้ไขปัญหายาเสพติด ทั้ง 2 โครงการส่วนใหญ่ มีความรู้ความเข้าใจเกี่ยวกับโครงการ เนื่องจาก ประชาชนสามารถรับรู้ข่าวสาร ข้อมูลเกี่ยวกับยาเสพติด ได้ทุกช่องทาง ซึ่งหากประชาชนมีความรู้ความเข้าใจมาก แสดงว่าประชาชนให้ความสนใจและใส่ใจกับโครงการนี้เป็นอย่างมาก 2. การมีส่วนร่วมของชุมชนในเขตอำเภอเมืองเชียงใหม่ในแก้ไขปัญหายาเสพติด กรณีศึกษาเปรียบเทียบทั้ง 2 โครงการ พบว่า การมีส่วนร่วมในโครงการ 5 รั้วป้องกันยาเสพติด ที่อยู่ระดับมากที่สุดคือ รั้วชายแดน ในประเด็นการมีการประชุม แสดงความเห็นเกี่ยวกับการจัดกิจกรรมรณรงค์ป้องกันและแก้ไขยาเสพติดในพื้นที่ ส่วนการมีส่วนร่วมของโครงการผู้ประสานพลังแผ่นดิน 25 ตาสับปะรด ที่อยู่ในระดับมากคือ ประเด็นมีส่วนร่วมในการทำให้หมู่บ้าน/ชุมชนทั่วประเทศ มีการรวมตัวเป็นพลังแผ่นดิน และใช้พลังนี้ดำเนินการป้องกันเฝ้าระวัง และแก้ไขปัญหา 3. ปัญหาอุปสรรคที่สำคัญในการมีส่วนร่วมของชุมชนในการแก้ไขปัญหายาเสพติดของโครงการ 5 รั้วป้องกันยาเสพติด และโครงการผู้ประสานพลังแผ่นดิน 25 ตาสับปะรด คือ การดำเนินงานของโครงการ ทั้ง 2 โครงการขาดการบูรณาการร่วมกันของหน่วยงานที่เกี่ยวข้องและขาดความต่อเนื่องในการดำเนินงานเนื่องจากการเปลี่ยนแปลงรัฐบาลผู้กำหนดนโยบาย 4. ข้อเสนอแนะ 4.1 ควรพัฒนาศักยภาพของประชาชนให้มีความรู้ มีทักษะ มีเทคนิคและวิธีการในการค้นหาปัญหาและความต้องการของหมู่บ้าน การจัดทำแผนงาน โครงการและกิจกรรม การดำเนินการ รวมถึงการตรวจสอบติดตามผลที่มีประสิทธิภาพโดยการฝึกอบรมและการเรียนรู้จากประสบการณ์ตรงในการแก้ไขปัญหายาเสพติด และให้หน่วยงานภาครัฐเป็นที่ปรึกษาและร่วมดำเนินงานกับประชาชนในหมู่บ้านอย่างใกล้ชิด เข้มแข็งและต่อเนื่อง 4.2 ควรให้องค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น สนับสนุนงบประมาณในการแก้ไขปัญหายาเสพติดแก่หมู่บ้าน /ชุมชนในพื้นที่ เพื่อให้การแก้ไขปัญหายาเสพติดเป็นไปอย่างมีประสิทธิภาพและสอดคล้องกับสภาพข้อเท็จจริงของหมู่บ้าน/ชุมชน 4.3 ควรจัดให้มีหน่วยงาน/องค์กรภาครัฐรับผิดชอบแก้ไขปัญหายาเสพติดในระดับพื้นที่ฐานล่าง คือ หมู่บ้าน/ชุมชนโดยตรง 4.4 ควรจัดโครงสร้างการแก้ไขยาเสพติดให้สอดคล้องกันตั้งแต่ ระดับชาติ กระทรวง ทบวง กรม จังหวัด อำเภอ ตำบล และหมู่บ้าน/ชุมชน ให้สามารถประสานงานกันได้โดยตรงทุกระดับ 4.5 ควรมีการประสานการปฏิบัติในการมีส่วนร่วมระหว่างผู้นำชุมชน ประชาชนในท้องถิ่น และหน่วยงานที่เกี่ยวข้องที่ชัดเจน ทั้งนี้เพื่อเป็นการสร้างความเข้าใจร่วมกัน เพื่อทำให้เกิดความร่วมมือการปฏิบัติการแก้ไขปัญหายาเสพติด 4.6 การแก้ไขปัญหายาเสพติดโดยมุ่งไปสู่การสร้างชุมชนให้เข้มแข็งนั้นน่าจะเป็นแนวทางที่ถูกต้องที่จะสามารถแก้ไขปัญหายาเสพติดได้อย่างแท้จริงและยั่งยืน รัฐบาลจึงต้องให้ความสำคัญกับมาตรการนี้อย่างจริงจังในทุก ๆ ด้าน ไม่ว่าจะเป็นด้านกำลังพล งบประมาณ เครื่องมือเครื่องใช้ วิชาความรู้ และการติดตามประเมินผล 4.7 รัฐควรส่งเสริมและสนับสนุนให้องค์กรเอกชน เข้ามามีบทบาทในการตรวจสอบติดตามและให้การสนับสนุนการดำเนินงานของรัฐและชุมชนen_US
Appears in Collections:POL: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ABSTRACT.pdfABSTRACT181.22 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
APPENDIX.pdfAPPENDIX325.22 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 1.pdfCHAPTER 1201.06 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 2.pdfCHAPTER 2266.32 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 3.pdfCHAPTER 3181.92 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 4.pdfCHAPTER 4412.13 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 5.pdfCHAPTER 5247.21 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CONTENT.pdfCONTENT170.95 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
COVER.pdfCOVER545.23 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
REFERENCE.pdfREFERENCE207.94 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.